میزان بارش‌ها، زمان رهاسازی دوباره زاینده‌رود را مشخص می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دلیل اینکه دیگر مصرف آبی از زاینده‌رود در شرق اصفهان نداریم و به مرطوب ماندن بستر رودخانه و جاری بودن زهاب امید وجود دارد، توافق شد آب پس از پایان زمان مورد تایید برای کشت پاییزه کاهش یابد.

فتح‌الله معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص آخرین وضعیت جاری بودن زاینده‌رود، اظهار کرد: امسالپس از سالها برای اولین بار مقداری آب و زهاب موجود در زاینده‌رود به تالاب گاوخونی رسید.

وی با بیان اینکه بنابر تایید انجمن صنفی کشاورزان شرق اصفهان و سازمان جهاد کشاورزی، زمان کشت پاییزه تا ۱۵ آذر پیش‌بینی شده بود، افزود: به دلیل اینکه دیگر مصرفی در شرق اصفهان نداریم و به مرطوب ماندن بستر رودخانه و جاری بودن زهاب امید وجود دارد، توافق شد آب پس از پایان زمان مورد تایید برای کشت پاییزه، کاهش یابد.

عضو شورای عالی آب با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت جوی و میزان بارندگی نوبت بعدی رهاسازی آب تعیین خواهد شد، تصریح کرد: میزان بارندگی در سرشاخه‌های زاینده‌رود نسب به وضعیت طبیعی بارندگی بلند مدت نزدیک به ۳۰ درصد کاهش دارد که امیدوارم این میزان در مدت باقی مانده سال جبران شود.

وی درباره آخرین وضعیت سد و تونل کوهرنگ سه ادامه داد: تونل سوم کوهرنگ چند سال است به اتمام رسیده و تاکنون لاینینگ و رفع اشکالات آن نیز انجام شده و تقریبا آماده بهره‌برداری است.

معین خاطرنشان کرد: خاکبرداری سد تا حد زیادی انجام شده و انفجارهایی که برای ایجاد دستک‌ها پیش‌بینی شده بود نیز اتفاق افتاده تا اگر شرایط جوی اجازه داد، بتن‌ریزی برای فونداسیون و پایه‌های سد تا پایان سال آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه نتیجه آن را همه مردم ببینند، ادامه داد: این تونل تنها برای تامین آب اصفهان است البته تخصیص آب آشامیدنی یزد از محل این سد بود که پیشتر این تخصیص به یزد داده شده است.

گفتنی است خروجی سد زاینده‌رود از ۲۱ آبان ماه با هدف تامین آب کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان افزایش پیدا کرده بود که این حجم از بامداد سیزدهم آذرماه با پایان مهلت تعیین شده کاهش یافت.

کد خبر 399483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.