مسی اولین جام ملی را در خاک آرژانتین دشت می کند؟

مسابقات جذاب کوپا آمه‌ریکا تابستان سال آینده در دو کشور آرژانتین و کلمبیا به شکل مشترک میزبانی می شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت های کوپا آمه‌ریکا در سال 2020 مشترکا به میزبانی آرژانتین و کلمبیا تابستان سال آینده برگزار می شود. قرعه کشی کوپا آمریکا ٢٠٢٠ در دو گروه انجام شد. دو گروه ٦ تیمی که هر تیم ٥ بازی دارد و ٤ تیم از هر گروه به دور بعد صعود می کنند.

قطر و استرالیا از مهمانان این سری جام هستند. بازی افتتاحیه ١٢ ژوئن بین آرژانتین و شیلی و فینال ١٢ جولای انجام خواهد شد.
 
در چند دوره اخیر این مسابقات آرژانتینی ها هر دوره با مربیان مختلف کاندیدای قهرمانی این رقابت ها بوده اند، اما هر بار با بدشانسی به این عنوان نمی رسیدند. درست مثل سال گذشته که در سرزمین قهوه (کشور برزیل) با وجود عملکرد نسبتا خوب، با داوری های ضعیف که صدای مسی را هم درآورد، در نیمه نهایی مغلوب میزبان شد ولی در رده بندی شیلی را برد و سوم شد.

راه راه های بوینس آیرس در 8 سال گذشته با کاپیتانی و رهبری فوق ستاره‌ی خودش یعنی لیونل مسی، به فینال سه فینال در عرصه‌ی ملی رسید که البته در هر سه فینال شکست خوردند و دشتستان از جام کوتاه ماند و نتوانستند با دستان مسی جامی را بالای سر ببرند و به ویترین افتخاراتشان اضافه کنند.

اولین فینال، مربوط به جام جهانی 2014 در کشور برزیل بود جایی که آلبی سلسته با مربی گری آاخاندرو سابه‌یا با نمایش های گاها جالب، توانست به دیدار پایانی این جام راه پیدا کند.‌ آرژانتینی ها که در نیمه نهایی از سد لاله های نارنجیِ سخت کوش عبور کرده بودند، در دیدار پایانی هم باید به مصاف ژرمن های منظم می رفتند. در این مسابقه همه چیز تا دقیقه 114 مساوی بود تا این که که گوتزه در همین دقیقه رویای میلیون ها هوادار آرژانتین و کاپیتان آن ها یعنی لیونل مسی رو برای قهرمانی جهان، بر باد داد.

یک سال پس شکست تلخ در فینال جام جهانی برزیل، آرژانتین این بار با مربی گری تاتا مارتینو در کوپا آمریکا شرکت کرد و اتفاقا فینالیست شد تا آرژانتینی ها این بار هم به کسب جام امیدوار شوند. اما در دیدار پایانی رقیب آلبی سلسته، یک تیم چغر و با برنامه به نام شیلی بود که با ستارگانی مثل براوو، ویدال، وارگاس و حتی الکسیس سانچز، اجازه نداد تا ناکامی مسی در لباس تیمی در کسب جام پایان بپذیرد و یک بار دیگر این تیم را در راه فتح جام ناکام گذاشت.

مسابقات کوپا آمه‌ریکا هر چهار سال یک بار برگزار می شد، اما بدلیل صد ساله شدن برگزاری این رقابت ها، کوپا سال بعد، یعنی سال 2016 میلادی مجددا برگزار شد، این بار در کشور ایالت متحده آمریکا. در آن دوره دو تیم شیلی و آرژانتین راهی فینال شدند تا دیدار تکراری سال 2015 باز هم شکل بگیرد. سرمربی آلبی سلسته «ادگاردو بائوزا» بود و هدایت شیلی بر عهده «خوان آنتونیو پیتزی» بود.

آرژانتینی ها که مقایسه مسی با مارادونا دیگر فوتبالیست اسطوره از کشورشان را غلط می دانند، معتقدند تا زمانی که تیم ملی فوتبال این کشور با پسر تکنیکی وخجالتیِ عضو بارسلونا، جامی به دست نیاورده، این مقایسه اشتباه است.
آرژانتینی ها خیلی امیدوار بودند تا بعد از دو ناکامی قبلی در دو فینال معتبر، این بار در فینال سوم، جام را در پایتخت کشور میزبان و در مقابل تماشاگران پرشمار بالای سر ببرند.

اما انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا لیونلِ بد شانس، در عرصه ملی بر خلاف عرصه باشگاهی کم فروغ و بی جام بماند و او با کشورش این بار در ضربات پنالتی مغلوب شد و باز به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد.

پس از این ناکامی های تلخ و پی در پی در فینال ها و عدم کسب حتی یک جام ملی، «کلودیو تاپیا» رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین بائوزا را به سرنوشت دیگر مربیان قبلی آرژانتینی دچار کرد و قبل از ‌آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ او را اخراج کرد و به جای وی، خورخه سامپائولی را بر روی نیمکت آلبی سلسته نشاند؛ اما با روی کار آمدن سامپائولی هم شرایط عوض نشد، آرژانتینی ها با هدایت این مربیِ پر جنب و جوش، در جام جهانی روسیه مثل یک مدعی ظاهر نشدند و با نتایج ضعیفی که کسب کردند به سختی از گروه خود بالا آمدند، اما در مرحله‌ی حذفی مغلوب فرانسه شدند و حذف شدند تا نه تنها حذفی زود هنگام با این دوره‌ی جام جهانی داشته باشند، بلکه این نسل طلاییِ راه راه بوینس آیرس، که از ماسکرانو مسی آگوئرو، دیماریا،‌ تشکیل می شد، باز هم نتواند افتخاری را در لباس ملی تجربه کنند.

جام جهانی 2018 تمام شد و در سال 2019 میلادی، باز هم مسابقات جذاب کوپا آمه‌ریکا این بار در سرزمین قهوه (کشور برزیل) برگزار شد، فدراسیون فوتبال آرژانتین بعد از نمایش ضعیف این کشور در جام جهانی روسیه، «خورخه سمپائولی» را اخراج کرد و باز دست به دامان یک سرمربی جدید به نام لیونل اسکالونی شد تا شاید او بتواند مسی را در لباس ملی به یک جام بین المللی برساند.

اما همانطور که گفته شد، این مربی جوان با تیمش در مسابقات کوپا آمه‌ریکا در سال قبل در نیمه نهایی با عملکرد نسبتا خوب تیمی و قضاوت بد داوران که مسی را هم عصبانی کرد و حتی با مصاحبه های تند از چند بازی ملی هم محروم شد، نتوانست قهرمان شود و به عنوان سومی بسنده کرد

باید دید در آخرین فرصت ها و تورنمنتی که به مراتب از جام جهانی راحت تر است، بالاخره آرژانتینی ها با هدایت لیونل اسکالونی موفق می شوند در خاک سرزمین خودشان با حمایت خیره کننده ای که هواداران عاشق آرژانتینی، دیوانه وار از مسی و تیمش می کنند، اولین جام ملی را به مسی هدیه دهند؟

کد خبر 399480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.