واکسن آنفلوآنزا ۷۰ درصد از بروز بیماری پیشگیری می‌کند

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: واکسن آنفلوآنزا می‌تواند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از وقوع این بیماری پیشگیری کند.

بهروز عطایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: اپیدمی آنفلوآنزا هر ساله وجود دارد، اما گاهی اوقات ویژگی‌ها­ی ویروس عامل این بیماری دچار نوسان می‌­شود؛ ویروس‌ها موجودات ذره بینی زنده‌­ای هستند که برای زنده‌ماند نتغییراتی در خود ایجاد می­‌کنند و به همین دلیل تاثیر این ویروس، هر ساله متفاوت است.

وی ضمن رد شایعاتی مبنی بر بروز عوارض شدید و غیرقابل جبران در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا گفت: اکنون دو نوع واکسن سه و چهار ظرفیتی برای آنفلوآنزا وجود دارد که می‌تواند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از وقوع این بیماری پیشگیری کند.

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این واکسن مانند دیگر واکسن‌ها عوارض خفیفی از جمله بدن درد، سوزش محل تزریق و تب خفیف را به دنبال دارد که عموما پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت رفع می‌شود و گزارشی مبنی بر بروز علائم شدیدتر و غیرقابل جبران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری فقط مختص ایران نیست، بلکه در تمام نقاط جهان شایع است و هنگام شروع به صورت پاندمی و همه‌گیر منتقل می­‌شود.

عطایی افزود: از ابتدای مهر تا ۱۰ آذرماه امسال، ۸۴۷ مورد مشکوک به این بیماری بستری شده‌اند که ۵۳.۶ درصد آن­‌ها را زنان تشکیل می‌­دهند و پس از انجام آزمایشات، ابتلا به آنفلوآنزا در ۶۸ نفر از آن‌­ها تایید شد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۹۰ درصد افراد به ویروس آنفلوآنزا H۱N۱، هشت درصد ویروس نوع B و بقیه به ویروس H۳N۲، مبتلا بودند و تعداد فوتی‌ها ۱۰ نفر بوده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اکنون ۴۴ زن باردار مشکوک به آنفلوآنزا بستری شده‌اند که این بیماری در ۱۳ نفر آن‌ها تایید شده و مورد فوتی در آن‌ها گزارش نشده است.

کد خبر 399429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.