یک فعال سیاسی: امروز مجلس در راس امور نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان اصفهان گفت: زمانی که نمایندگان مجلس در مورد بسیاری از مسائل صحبتی نمی کنند و مردم را از آن ها آگاه نمی کنند به این دلیل است که می توانست جای این نمایندگان، انسان های شجاع تری بنشینند و امروز این اتفاق نیفتاده است.

مهدی بهروزی در رابطه با جمله مشهور امام (ره) که می فرمایند "مجلس در رای امور است" به خبرنگار ایمنا گفت: جایگاه قانونی مجلس وضع قوانین و نظارت بر اجرای صحیح آن ها است. نمایندگان مجلس را مردم از سراسر کشور انتخاب می کنند، بنابراین این افراد نمایندگان همه ملت از هر قوم و طایفه ای هستند. سوال اینجاست که این فرمایش امام(ره) که می فرمایند "مجلس در راس امور است" خطاب به چه مجلسی است؟ مجلس باید از نمایندگانی تشکیل شده باشد که مدیر، مدبر و متخصص باشند و ارق ملی و دینی داشته باشند.

وی با بیان اینکه که چرا امروز برخلاف خواسته امام (ره) مجلس در راس امور نیست؟ افزود: به اعتقاد من این به خود نمایندگان بر می گردد. نماینده فراموش می کند به نمایندگی از تمام ملت ایران وارد مجلس شده و تنها به حوزه انتخابیه خود فکر می کند که این انحراف از دوره سوم مجلس پررنگ تر شد. حتی نمایندگان خوب مجلس هم تمام فکر و دغدغه شان حوزه انتخابیه ای است که از طریق آن وارد مجلس شده اند. اگر زمانی هم برخی نمایندگان از حق اصلی خود استفاده می کنند و  از وزیر یا رئیس جمهور سوال می کنند و یا وزیری را استیضاح می کنند تنها به دلیل منافع شخصی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان اصفهان ادامه داد: اگر نمایندگان زمانی که وارد مجلس می شدند برای تمام کشور تصمیم گیری می کردند و به عنوان مثال نماینده تهران دغدغه های مردم خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ... نیز برایش مهم بود و در مورد این آن ها در مجلس نطق و سوال می کرد، جایگاه مجلس به این سطح نمی رسید. امروز وقتی قیمت بنزین افزایش می کند خود نمایندگان اعلام می کنند از این موضوع بی اطلاع بوده اند. قطعا نمایندگان قوی در مجلس حضور نداشته و در راس امور نبوده اند که این موضوع با آن ها در میان گذاشته نشده است.

با کوچک شدن قدرت انتخاب مردم از قدرت مجلس کاسته می شود

بهروزی تصریح کرد: این نتیجه مجلسی است که نمایندگان آن به قدری جایگاه خودشان را کوچک می کنند که تمام دغدغه شان می شود حوزه انتخابیه ای که از آن وارد مجلس شده اند. وای به حال زمانی که نماینده ای از وزیری سوال کند یا او را استیضاح کند و این سوال یا استیضاح در راستای منافع شخصی و جناحی باشد، متاسفانه در سال های اخیر کم نبوده اند نمایندگانی که وقتی از وزیری سوال کرده یا او را استیضاح می کنند، هدفشان این نبوده که شاید این وزیر به خوبی به وظایف خود عمل نکرده است، بلکه تنها در راستای منافع شخصی و جناحی دست به سوال از وزیر و یا استیضاح او زده اند. در برخی موارد موضوع و یا سوال مطرح شده بهانه ای بوده برای فشار وارد کردن به آن وزیر که چرا فردی به او معرفی شده و در وزارت خانه استخدام نشده است. به این دلیل است که می بینیم نماینده از وزیری سوال می کند و سوال خود را پس می گیرد و یا نمایندگانی برای استیضاح وزیری امضا جمع می کنند و پس از چند روز امضا خود را پس می گیرند.

وی افزود: این ها نشان دهنده لابی گری هایی است که در مجلس اتفاق می افتد. مجموع این اقدامات دلایل ضعیف شدن جایگاه مجلس است. وقتی نماینده ای به فکر همه کشور نیست و منافع شخصی، گروهی و منطقه ای خود را به منفعت کشور ترجیح می دهد، باعث پایین آمدن شان مجلس می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان اصفهان خاطرنشان کرد: دلیل بعدی پایین آمدن شان مجلس این است که ما قدرت انتخاب مردم را توسط فیلترهای موجود در کشور پایین آورده ایم. هرچقدر که دایره انتخاب مردم گسترده تر باشد، قطعا انسان های شجاع تر، مسلط تر، دین دارتر، وطن پرست تر و متخصص تری وارد مجلس خواهند شد. اگر دایره را تنگ کرده و قدرت انتخاب مردم را کوچکتر کنیم از قدرت مجلس نیز کاسته ایم. زمانی که نمایندگان مجلس در مورد بسیاری از مسائل صحبت نمی کنند و مردم را از آن ها آگاه نمی کنند به این دلیل است که می توانست جای این نمایندگان، انسان های شجاع تری بنشینند و امروز این اتفاق نیفتاده است. همه این مسائل دست به دست هم می دهند و جایگاه مجلس را از آن جایگاهی که حضرت امام (ره) برای آن در نظر گرفته و قانون اساسی نیز بر آن صحه گذاشته دور می کند و به جایی می رسد که همه متوجه می شوند امروز بر خلاف خواسته حضرت امام (ره) مجلس در راس امور نیست.

کد خبر 399428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.