بخش دولتی در قیمت گذاری بسیار قدرتمند شده است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: بخش دولتی در حوزه قیمت گذاری به شدت قدرتمند و بزرگ شده و موجب بسته شدن راه های فعالیت برخی از کسب و کارها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،محسن نظری، بعداز ظهر امروز سه شنبه _۱۲ آذرماه_ در اولین همایش صنعت و کسب کار که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه قیمت گذاری یک مزیت فراموش شده در بنگاه های اقتصادی ایرانی است اظهار کرد: "پی" فراموش شده اقتصاد ایران، مسئله قیمت است که در حقیقت مزیت قیمت گذاری بنگاه های اقتصادی ایرانی را نیز شامل می شود و البته این شاخص در بخش دولتی نه تنها فراموش نشده بلکه به شدت قدرتمند و بزرگ شده و موجب بسته شدن راه های فعالیت برخی از کسب و کارها شده است.

وی افزود: بالاترین رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۵۱ شمسی بوده و پس از آن تضعیف بخش خصوصی و فعالان اقتصادی موجب نزولی شدن روند رشد اقتصادی ایران شد و در حقیقت قدرت دولت در بنگاه های اقتصادی از طریق وضع مقررات و قوانین بدست آمده است. دست دولت در قیمت گذاری بسیار باز است و دست بخش خصوصی در قیمت گذاری تا حدود زیادی بسته مانده است و دستگاه های اقتصادی دولت همچنان گمان می کنند که بخش خصوصی نباید در روند قیمت گذاری دخالتی کند.

دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تهران، با اشاره به اظهارات "پیتر دراکر" پیرامون حوزه قیمت گذاری نظام های اقتصادی تصریح کرد: یکی از علت های اصلی شکست استارتاپ ها، قیمت گذاری صحیح نکردن آنها در بازار های مختلف است. قیمت صرفا یک عدد نیست بلکه از تقاطع عرضه و تقاضا یا منحنی های درآمد نهایی و هزینه و یا مدل های کمی بدست می آید و یک مفهوم کاملا چند بعدی است که با احساس شخصیت و گناه در فعالان اقتصادی از طریق آن به وجود می آید. شرکت های فعال اقتصادی می کوشند تا با خلق ارزش و ارائه آن به مشتری درآمد زایی کنند و هر شرکت اقتصادی که به قیمت گذاری در بازار توجه نمی کند، همچون کشاورزی است که در فصل برداشت به سفر می رود.

نظری اضافه کرد: استرتژی قیمت گذاری هزینه محور، رقیب محور و یا ارزش محور است زیرا اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند این هزینه نیست که تعیین کننده قیمت است بلکه قیمت تعیین کننده میزان هزینه تمام شده یک خدمت برای مردم است. بخش فروش شرکت های موفق تجاری به قیمت گذاری محصولات و خدمات نگاه ارزش محور دارد و می توان گفت که هرم قیمت گذاری به مثابه یک کوه یخ عمل می کند و پشت لیست قیمت هر شرکت خارجی، پژوهش ها و تحقیقات بسیار زیادی قرار دارد اما لیست قیمت شرکت های تجاری ایرانی بدون هیچ گونه پژوهش و مقایسه و مطالعه بازار تنظیم شده است.

وی ادامه داد: اگر قیمت گذاری از سوی مردم منصفانه تشخیص داده نشود، واکنش مردم برای شرکت تجاری نامناسب خواهد بود و کشورهای دیگر به عنوان یک ابزار قدرتمند از مقوله قیمت گذاری استفاده می کنند. منشا نوآوری های قیمت گذاری در سال های اخیر از مباحث روان شناسی و فناوری اطلاعات گذشته است و برخی از شرکت های ایرانی نوآوری در محصولات را در دستور کار خود قرار داده اند اما نوآوری خاصی در نظام قیمت گذاری خود به وجود نیاورده اند.

بهرام امینی، مدیر منابع انسانی شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این همایش با ارائه راهبرد تخصصی توسعه تجاری و با اشاره به سیستم های هوشمند مدیریت کسب و کار گفت: در قرن اخیر سیستم های اطلاعاتی تجارت الکترونیک، تاثیرات زیادی بر روی یکدیگر داشته اند و به توسعه راهبرد های روان شناسی در اقتصاد دیجیتال کمک شایانی کرده اند.

کد خبر 399378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.