۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
طرحی نو برای یک سقف!

اتمام و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در چند ماه باقی مانده امسال و آغاز اجرای طرح مسکن ملی در کشور از اتفاقاتی است که بنا به گفته کارشناسان و فعالان این بخش، بی شک در کاهش نرخ مسکن موثر خواهد بود و پیش بینی می‌شود با آغاز ارائه املاک به متقاضیان می‌توان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ملک نیز بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۸۶ بود که عملیات اجرایی احداث بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف ایران آغاز شد، پروژه‌ای که گفته می‌شود از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر که از ابتدا تعریف شد یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید و ۶۹۰ هزار واحد نیز در دولت قبل تکمیل‌شده است. از ۳۹۰ هزار واحد باقی‌مانده نیز ۱۵۰ هزار واحد به دلیل جانمایی نامناسب فاقد متقاضی است و ۲۴۰ هزار واحد تکمیل‌شده که به دلیل نبود خدمات زیربنایی و روبنایی، امکان تحویل آن‌ها وجود ندارد.

طبق آمار و گزارش‌های موجود در سال گذشته، برای پایان دادن به این پروژه ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع نیاز بود که دولت در تبصره هشت لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ سازوکار قانونی برای استفاده از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن به‌منظور کمک به طرح‌های زیربنایی و روبنایی و همچنین اتمام واحدهای مسکونی مهر را لحاظ کرد، به‌طوری‌که اخیراً محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی رفع موانع تولید مسکن مهر و اتمام قطعی آن تا پایان سال ۹۸ را اعلام کرده است.

نکته قابل توجه آنکه با پایان طرح مسکن مهر، همچنان بسیاری از خانواده‌های ایرانی فاقد مسکن هستند و در انتظار برنامه‌ای دیگر از سوی دولت و یا بخش خصوصی برای تأمین مسکن مورد نیاز خود هستن، از این‌رو اخیراً از سوی دولت برنامه‌ای در قالب اقدام ملی برای ساخت و تأمین هزاران، واحد مسکونی در شهرهای کوچک ارائه‌شده که گفته می‌شود واقع بینانه تر از طرح مسکن مهر است.

هنوز ثبت نام طرح مسکن ملی در اصفهان آغاز نشده است

طرح اقدام ملی مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است؛ برخی از کارشناسان این طرح را کارشناسانه‌تر از مسکن مهر ارزیابی می‌کنند. قرار است خانه‌های اقدام ملی مسکن با مجموعه‌ای از آورده متقاضیان، زمین دولتی، تسهیلات در محدوده‌های شهری ساخته شود تا مانند مسکن مهر با مشکل زیرساخت‌ها مواجه نباشد. پیش ‌از این هم معاون شهرسازی وزارت راه‌اندازی، یکی از تفاوت‌های عمده مسکن مهر با طرح اقدام ملی تولید مسکن را ارائه هم‌زمان خدمات پشتیبان و تولید مسکن عنوان کرده بود.

طبق اعلام مسئولان مربوطه تاکنون کلنگ ۱۸۰هزار واحد از خانه‌های این طرح بر زمین زده‌شده و در مراحل مختلف فونداسیون، اسکلت، سقف سوم و چهارم و با درجات مختلف پیشرفت قرار دارند.

سؤال این است طرح مسکن ملی در اصفهان در چه شرایط قرار دارد؟

به گفته حمیدرضا امیرخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، در قالب طرح اقدام ملی قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد از آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک احداث خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می افزاید: سهمیه استان اصفهان از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی یعنی حدود ۱۵ درصد از سهم کل کشور است که  از این تعداد ۲۱ هزار واحد در شهر جدید بهارستان، ۱۸ هزار واحد نیز در شهر جدید فولادشهر و دو هزار و ۵۰۰ واحد در شهر جدید مجلسی احداث خواهد شد.

امیرخانی می‌گوید: از جمله شروط لازم برای متقاضیان مسکن ملی، تأهل و سرپرست خانوار بودن، سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، توانایی پرداخت اقساط، توانایی تأمین هزینه ساخت و فاقد مالکیت مسکونی از سال ۱۳۸۴ به بعد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان یادآور می‌شود: اگرچه ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن هنوز در استان آغاز نشد اما آماده‌سازی زمین در استان اصفهان در روند مطلوبی قرار دارد به طوری که تاکنون آماده‌سازی زمین برای احداث چهار هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در استان اصفهان انجام‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان می‌افزاید: در مرحله نخست اجرای طرح اقدام ملی مسکن شش هزار و ۲۱۳ واحد مسکونی در شهرهای این استان ارائه می‌شود. چهارهزار و ۲۷۳ واحد مسکن ملی در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و یک هزار و ۹۴۰ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به متقاضیان داده می‌شود.

اقدام ملی مسکن باید بدون مشکلات مهر باشد

احمد تولا عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: پروژه‌ای همچون مسکن مهر آغازگر ساخت مسکن ارزان‌قیمت بود و با آنکه انبوه‌سازان در آن زمان علاقه‌مند به این نوع ساخت‌وساز نبودند و تمایل به ساخت مسکن با کیفیت بهتر داشتند، اما با پشتیبانی دولت به انجام رسید.

وی خاطرنشان می‌کند: اکنون هم دولت می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت واحدهای مسکونی متوسط هدایت، تشویق و ترویج کند و بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد.

تولا تأکید می‌کند: در شرایطی که پروژه مهر رو به اتمام است لازم بود طرحی جایگزین برای آن تعریف شود که با نام "مسکن اقدام ملی" شاید بتوان در راستای تأمین مسکن عده‌ای، برای بهبود این وضعیت گامی برداشت. طرحی که قرار است در آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۳۹۹ ساخته شود.

وی با اشاره به شروع شدن ثبت‌نام در استان‌هایی مانند کرمان، قم و کردستان اظهار می‌کند: قرار است ۲۰۰هزار واحد برای شهرهای جدید، پنج هزار واحد برای شهرهایی با جمعیت کمتر از۲۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد هم در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اصفهان تأکید می‌کند: برای اجرای این طرح تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد در نظر گرفته‌شده که پیشنهاد ما با توجه به سنگین بودن رقم بازپرداخت، کاهش درصد سود و پرداخت پلکانی بوده است.

وی خاطر نشان می‌کند: باید سعی شود که مشکلات مسکن مهر در این طرح تکرار نشود، به‌عنوان‌مثال بحث تصدی‌گری‌ها و دخالت بخش دولتی که در طرح مهر بسیار مشاهده می‌شد، این بار باید کم‌رنگ شود. همچنین از همان آغاز تکلیف پرداخت هزینه‌های دولتی و غیرساختمانی همچون بیمه، نظام‌مهندسی، شهرسازی و ... مشخص شود که پرداختش بر عهده چه نهاد و یا فردی است که بعدا ابهامی ایجاد نشود.

تولا می افزاید: ضمن آنکه به بحث زیرساخت‌ها همچون آب، برق و گاز و امکانات روبنایی همچون مراکز بهداشتی، مدارس و ... توجه شود تا معضلاتی که برای مسکن‌های مهر وجود داشت در این طرح نباشد. به علاوه ساختمان‌ها با مصالح ایرانی خوب و طراحی ساده برای یک خانواده دو یا سه‌نفری ساخته خواهد شد.

وی تاکید می کند: البته مسکن‌های مهر اصفهان از لحاظ زیرساخت‌ها و کیفیت ساخت وساز با کمترین مشکلات نسبت به دیگر استان‌ها روبه‌رو بوده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 399369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.