فواید دارچین برای کاهش قند خون دیابتی ها

راه‌های ‌پیشگیری ‌از آنفلوآنزا برای دانش‌آموزان، توزیع یک میلیون قرص ‌آنفلوانزا در کشور، اختلالات تیروئیدی ‌در خانم‌ها بیشتر است یا آقایان، فواید دارچین برای کاهش ‌قند ‌خون دیابتی ها ‌و خواص درمانی ‌نوشیدن شیر در روزهای آلودگی هوا را در بسته خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با اشاره به توزیع یک میلیون ‌قرص ‌«اسلتامیویر» برای بیماران مبتلا ‌به آنفلوانزا، اظهار کرد: بر اساس ‌تفاهمنامه ‌بین سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، سازمان غذا ‌و دارو مکلف به تامین داروی آنفلوانزا مورد نیاز بیماران ‌از منابع معتبر است ‌تا معاونت ‌بهداشت این دارو را در مراکز بهداشتی ‌در اختیار بیماران قرار دهند.

غلامحسین ‌مهرعلیان، افزود: امسال واکسن آنفلوانزا در زمان مناسبی ‌با تعداد خوب در اختیار معاونت بهداشتی ‌قرار گرفت ‌و در بخش خصوصی نیز توزیع شد ‌و متقاضیان موفق ‌به دریافت واکسن شدند. اما ‌در هفته‌های اخیر شاهد ایجاد موجی از بیماری آنفلوانزا ‌در کشور هستیم. بسیاری از پزشکان برای درمان علاقه‌مند ‌به تجویز داروی اسلتامبویر هستند که تقاضا برای تهیه این دارو را به‌طور چشمگیری افزایش ‌داده است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، خاطرنشان کرد: داروی اسلتامیویر قرار بود از طریق معاونت بهداشتی در اختیار مراکز بهداشتی ‌قرار بگیرد، اما در این شرایط که تقاضا رو به افزایش است از وزیر بهداشت درخواست کردیم این دارو علاوه بر معاونت بهداشتی ‌در صورت تجویز سه گروه متخصص اطفال، کودکان ‌و داخلی در داروخانه‌های منتخب دانشگاه‌های ‌علوم پزشکی سراسر کشور، ارائه شود و بیماران بتوانند این دارو را از داروخانه‌های منتخب هم تهیه کنند، که مورد موافقت ‌مقام عالی وزارت واقع شد.

وی ‌با تاکید بر اینکه ‌یک‌ ‌میلیون عدد قرص اسلتامیویر از منبعی ‌با ‌کیفیت تهیه‌شده است، گفت: طی دو روز آینده ۵۰۰ هزار عدد از این دارو در اختیار دانشگاه‌های ‌علوم پزشکی قرار می‌گیرد، تا آخر هفته بعد نیز ۵۰۰ هزار عدد دیگر از این دارو بین دانشگاه‌ها توزیع می‌شود ‌تا بیماران بتوانند به راحتی داروی مورد نیاز خود را از داروخانه‌های منتخب تهیه کنند.

خواص ‌درمانی ‌نوشیدن شیر در روزهای آلودگی ‌هوا

یک ‌متخصص ‌تغذیه ‌و رژیم درمانی، گفت: نخستین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مصرف شیر در هر شرایطی توصیه می‌شود، چه هوا آلوده باشد، چه ‌نباشد. زمانی که سرب موجود در هوا زیاد باشد مصرف شیر و سایر فرآورده‌های لبنی ‌و پروبیوتیک خوب است چرا که کلسیم موجود در آن‌ها با سرب ‌در تضاد است.

مسعود یزدی پور، افزود: مصرف شیر در روزهای آلوده شاید ‌به آن شدتی که گفته می‌شود مفید نباشد، اما به هر حال تاثیرات خود را دارد، اما باید به یک واقعیت اشاره کرد.

وی ‌تصریح کرد: مصرف شیر در هوای آلوده زمانی موثر است که این آلودگی متاثر از سرب ‌باشد. ‌زمانی که آلودگی مربوط به ذرات معلق بسیار ریز است ‌تقریبا فایده‌ای ‌ندارد.

یزدی ‌پور تاکید کرد:البته این را هم باید مد نظر داشت که شیر قرار نیست ‌حتی در هوای آلوده به سرب یک تاثیرگذاری شگرف ‌داشته ‌باشد و تمامی ‌تاثیرات منفی ‌هوای آلوده در بدن ما را از بین ببرد. برخی می‌گویند شیر تاثیری بر روی بدن ‌در روزهای آلوده ندارد، اما من با تمام احترامی که برای این همکارانم قائل هستم باید بگویم شیر به هر حال تاثیر خودش را نشان می‌دهد ‌و نوشیدن آن را توصیه می‌کنم.

این متخصص ‌تعذیه، اظهار کرد: نکته‌ای بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که چرا در ایامی که هوا آلوده است فقط بر روی مصرف شیر تاکید می‌شود. مصرف ‌میوه و سبزیجات باید در اولویت قرار بگیرد. برخی از میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و در هوای آلوده این بدن را محافظت می‌کنند.

یزدی پور ‌خاطرنشان کرد: آنتی اکسیدان اثرات ذرات ریز را از بین می‌برد بنابراین به شدت توصیه می‌شود که میوه و سبزیجات زیاد مصرف شود، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، گل کلم. البته مصرف انواع سبزیجات هم توصیه شده است. همه این‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در شیر موجود نیست. همچنین هویج آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و غنی از انواع فیبر است.

وی ‌با تاکید بر مصرف سالاد کاهو و بروکلی در این روزها، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود که در هوای آلوده از مصرف مواد غذایی پرچرب و یا فست فودها بپرهیزند. زمانی که ذرات سمی هوای آلوده وارد بدن می‌شود ‌با اسید چرب ترانس بالای این غذاهای پرچرب ترکیب می‌شود و تاثیرگذاری مخرب تری از خود نشان می‌دهد.

راه‌های پیشگیری ‌از آنفلوآنزا برای ‌دانش‌آموزان

با توجه به شیوع آنفلوآنزا در کشور، دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری واگیردار باید نکاتی را رعایت کنند. سه روز اول بیماری که فرد تب دارد بیشترین واگیری اتفاق می‌افتد و بعد از کاهش بیماری، فرد می‌تواند به مدرسه برود؛ دانش‌آموزان، با رعایت و انجام اقدامات پیشگیرانه زیر می‌توانند از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کنند.

-هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید.

-دست‌های خود را مکرر و به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

-اگر علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارید از دیگران فاصله بگیرید و از دست دادن و روبوسی خودداری کنید. (علایم آنفلوآنزا: تب، سردرد، گرفتگی بینی، گلودرد، دردهای عضلانی و خستگی)

-اگر علایم آنفلوآنزا دارید در خانه بمانید، استراحت کنید و مایعات گرم و میوه مصرف کنید و از حضور در مدرسه یا مکان‌های پرجمعیت خودداری کنید.

-در صورتی ‌که علائم بیماری شدت یافت، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا پزشک مراجعه کنید.

اختلالات تیروئیدی در خانم‌ها بیشتر است ‌یا آقایان

استاد رشته غدد و متابولیسم کودکان گفت: کار غده تیروئید سوخت‌ ‌و ساز هورمون‌های بدن است که در سوخت‌وساز بدن، رشد، فرآیندها و جنبه‌های مختلف بدن نقش دارند. این غده در قسمت بالای استخوان جناغ و ‌در قسمت پایین غضروف‌های گردن قرار گرفته است. کار غده تیروئید سوخت‌وساز هورمون‌های بدن است که در سوخت‌ ‌و ‌ساز بدن، رشد، فرآیندها و جنبه‌های مختلف بدن نقش دارند.

شاداب صالح‌پور، با اشاره ‌به بیماری‌های حاصل از غده تیروئید اظهار کرد: بیماری‌های ناشی از غده تیروئید شامل کم‌کاری و پرکاری این غده است و بیماری گره‌های تیروئیدی یعنی توده‌های تیروئیدی ساختمان غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

صالح ‌پور افزود: بیماری‌های داخل غده تیروئید که منجر به سفت شدن این بافت می‌شوند در بروز افزایش سرطان‌ها تاثیر زیادی دارند و بزرگی غده تیروئید با نام گواتر شناخته شده است که در زنان شایع‌تر است و با کارکرد طبیعی یا کم‌کاری و پرکاری غده تیروئید همراه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره علائم کم کاری تیروئید، تصریح کرد: تیروئید با علائمی مانند ریزش موی سر، ابرو، ایجاد پوست خشک، زرد شدن رنگ پوست، افزایش وزن، یبوست، کند شدن حرکات، کند شدن ضربان قلب، کاهش تحمل هوای سرد و افزایش حالت‌های قاعدگی در بانوان از علائم مبتلا به کم کاری تیروئید است.

استاد رشته غدد ‌و متابولیسم کودکان با اشاره به عوامل ایجادکننده کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: بیماری خودایمنی باعث ورم یا ساختن سلول‌های کاهش غده تیروئید می‌شود. عمل‌های جراحی گوناگون به علت برداشتن این غده باعث کم کاری روند تیروئید خواهد شد.

این عضو عیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره علائم پرکاری ‌تیروئید، گفت: عرق خیلی زیاد، تپش قلب، ریزش موی سر، تند شدن ضربان قلب، لرزش دست‌ها، اسهال، کاهش حجم خون دهی در خانم‌ها، بیرون‌زدگی چشم‌ها و ورم پوست از علائم پرکاری تیروئید است که اختلالات خود ایمنی غده تیروئید از عوامل ایجاد کننده پرکاری غده تیروئید است.

این استاد رشته غدد و متابولیسم کودکان درباره ‌عوارض مصرف داروهای غده تیروئید گفت: داروهای کم کاری تیروئید با نام لیپوتروپین عوارض چندانی ندارند، اما مصرف طولانی مدت آن‌ها منجر به پوکی استخوان می‌شود و می‌توان با استفاده از کلسیم و ویتامین D از بروز عوارض آن جلوگیری کرد. اختلالات تیروئیدی در خانم‌ها به نسبت آقایان اندکی شایع‌تر است، ولی بروز یک گره تیروئیدی در آقایان بدخیم‌تر است.

فواید دارچین برای کاهش قند خون دیابتی ها

محققان ‌دریافتند دارچین می ‌تواند ‌به کاهش میزان قندخون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. در این شرایط، بدن قادر به تولید میزان کافی انسولین ‌نیست ‌به همین دلیل میزان قندخون افزایش می یابد. در صورت عدم درمان دیابت، قندخون بالا می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب بهبود حساسیت انسولین ‌و کاهش میزان ورود قند ‌به ‌جریان ‌خون می ‌شود.

مطالعات نشان می دهد دارچین ‌با اختلال در آنزیم های مختلف هضم، میزان گلوکز (قند) ورودی به جریان ‌خون ‌را کاهش می ‌دهد. این روند موجب کُندشدن روند تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش می شود. زمانیکه کربوهیدرات ها تجزیه می شوند، تبدیل به قند قابل هضم می شوند، سپس وارد جریان خون شده و میزان قندخون را افزایش می دهند.

دارچین از طریق کُندکردن روند تجزیه و جذب کربوهیدرات ها به کنترل میزان قندخون کمک می کند. نتایج تحقیق اخیر نشان می دهد این عملکرد دارچین ‌ناشی ‌از وجود دو آنزیم است: α-amylase لوزالمعده ای و α-glucosidase روده ای. این دو آنزیم، فعالیت انسولین را تقلید کرده و موجب می شوند جذب گلوکز از طریق سلول ها کُند شود.

به گفته ‌محققان، دارچین می تواند قندخون در ‌حالت ناشتا را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد. محققان توصیه می کنند مصرف روزانه یک گرم دارچین می تواند به افزایش حسایست انسولین ‌و کنترل بهتر دیابت نوع دو کمک کند. همچنین می تواند موجب کاهش میزان کلسترول بد بدن در مدت ۴۰ روز بعد از مصرف توسط افراد دیابتی میانسال شود.

کد خبر 399356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.