سالانه ۳۳ هزار نفر در ایران در اثر آلودگی هوا می‌میرند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه در کشور خبر داد و گفت: برای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه ها و تمهیدات ویژه هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از وبدا، علیرضا رییسی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در کلانشهرها، آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به وجود می آورد.

وی افزود: طی سالهای ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیلی ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است که تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، بازار بخشی از آن است.

وی با بیان اینکه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این هزینه در ایران بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ تولید ناخالص ملی است، خاطرنشان کرد: طبق آمار، میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران در سال ۹۷، بالغ بر ۳ هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال بود که بیماران مزمن تنفسی ۸۵ نفر، سرطان ریه ۹۶ نفر، بیماران قلبی ۱۰۵۸ نفر و سکته های مغزی ۵۲۶ نفر بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: برای کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان نیازمند برنامه ها و تمهیدات ویژه هستیم. همچنین، در جنوب، غرب و شرق کشور با پدیده غبارآلودگی نیز مواجه هستیم که راهکارهای این آلودگی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 399355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.