بازار سهام تهران پربازده‌ترین بورس ۲۰۱۹ جهان شد

بورس تهران در میان ۴۷ بازار مختلف توانست با بازدهی بی نظیر، در مقام نخست قرار بگیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، شاخص تدپیکس بورس تهران به عنوان متغیر اصلی این بازار توانست به‌رغم فشارهای اقتصادی وارده بر اثر تحریم های یک جانبه غرب با بازدهی ۹۷.۴ درصدی از ابتدای سال میلادی (۱۱ دی ۹۷) تا به حال، در رتبه نخست پربازده ترین بازار سهام دنیا قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، از میان ۴۷ بازار برتر در دنیا، شاخص تدپیکس، تنها متغیری بود که توانست در میان رقیبان دیگر قد علم کند و با پشت سرگذاشتن بازارهای دیگر و با اختلاف بسیار زیاد، در صدر جدول بازدهی دنیا بایستند و نام پر بازده ترین بازار سهام  دنیا را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که پس از شاخص تدپیکس بورس تهران، با اختلاف بسیار زیاد بورس روسیه با ۳۴.۶ درصد بازدهی رتبه دوم را به دست آورد. رتبه سوم نیز به بورس اتریش با بازدهی ۲۸.۹ درصدی تعلق گرفت.

بازارهای جهانی در تلاطم فشارهای اقتصادی

جنگ های تعرفه ای میان آمریکا و چین و اوضاع نا به سامان اقتصادی در دنیا موجب شد بازارهای جهانی یکی پس از دیگری با بازدهی منفی در این مدت همراه شوند.

افت شاخص بازارهای جهانی در پی نگرانی از آینده اقتصادی دو ابر قدرت، موجب شد روند توسعه اقتصادی در دنیا با کندی همراه شود.

منفی ترین بورس‌های جهان

بر اساس این آمار، منفی ترین بورس در میان بازارهای جهانی به بورس نیجریه و شاخص NSE۳۰ تعلق گرفت که از ابتدای سال میلادی تا کنون با بازدهی ۱۹.۸- درصدی، منفی ترین بازار سهام جهان لقب گرفت. در همین بازه زمانی، پس از نیجریه، بازار سهام بلغارستان و شاخص BSE SOFIX با بازدهی ۸.۱- درصدی در رتبه دوم و بورس مالزی و شاخص FTSE MALAYSIA KLCI با بازدهی ۷.۹- درصدی در رتبه سوم قرار گرفتند.

بازارهای بزرگ جهان

از سوی دیگر، شاخص های مطرح در بازارهای جهانی در این بازه زمانی نتوانستند عملکرد مناسبی را به ثبت برسانند.

در این میان، شاخص داوجونز آمریکا با بازدهی ۲۰.۳ درصدی در ۱۱ ماه گذشته رو به رو شد و شاخص داکس آلمان توانست در این مدت زمان، بازدهی ۲۵.۴ درصدی را از آن خود کند.

بر این اساس، شاخص فوتسی لندن در ۱۱ ماه گذشته تنها ۹.۲ درصد بازدهی داشت و شاخص کک در بورس پاریس نیز با بازدهی ۲۴.۸ درصدی به پرونده معاملاتی ۱۱ ماه گذشته خود خاتمه داد.

چین با اوضاع نا به سامان اقتصادی و با وجود جنگ های تعرفه ای با آمریکا از ابتدای سال میلادی تا کنون توانست رشد ۱۵.۲ درصدی شانخص شانگهای را شاهد باشد و کشور ترکیه با وجود آشفتگی های متعدد در روابط سیاسی خود با آمریکا با افزایش ۱۷.۱ درصدی شاخص BIST با سال ۲۰۱۹ میلادی خداحافظی کرد.

بررسی بازارهای خاورمیانه

در میان بازارهای خاورمیانه نیز، شاخص تداول بورس عربستان سعودی در این بازه زمانی تنها توانست با رشد ۱ درصدی همراه شود و بورس عمان بازدهی ۶- درصدی را از خود به جای گذاشت.

بورس قطر با شاخص QE نیز بازدهی ۱- درصدی را به ثبت رساند و بازار ابوظبی با رشد ۲.۴ درصدی شاخص ابوظبی، مواجه شد.

بورس پاکستان که سابق بر این، یکی از پربازده ترین بورس های جهان نام داشت در این مدت توانست تنها ۶ درصد بازدهی را به سهامداران خود اعطا کند و بورس بحرین نیز با شاخص BAHRAIN ALL SHARE رشد ۱۴.۲ درصدی را در این بازه زمانی از خود به یادگار گذاشت.

کد خبر 399350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.