آیا نوشیدن تمام وقت آب ضررورت دارد؟

اگرچه نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی بدن بسیار اهمیت دارد، اما گاهی اوقات این مایع حیات‌بخش بیش از نیاز بدن مصرف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بخش عمده وزن بدن انسان از آب تشکیل شده‌است؛ بنابراین همه افراد باید روزانه حدود هشت لیوان آب بنوشند. از مزایای نوشیدن آب کافی می‌توان به شفاف‌شدن پوست صورت، بهبود سرماخوردگی، دفع سموم بدن و حتی کاهش وزن اشاره کرد. اما آیا نوشیدن تمام وقت آب برای سلامت بدن ضرورت دارد؟ در ادامه شما را با نحوه هیدراته‌ماندن بدن و مقدار آب مورد نیاز افراد در سنین مختلف آشنا می‌کنیم:

هیدراتاسیون مناسب چیست؟

هیدراتاسیون به معنای رساندن مایعات یا آب به بدن است که این امر در درمان بعضی از بیماری‌ها مانند اسهال یا استفراغ شدید که بدن را دچار کمبود شدید آب می‌کند و یا قبل از آغاز تمرینات ورزشی شدید، موثر است. همچنین هیدراته‌ماندن بدن برای انجام فعالیت‌های جسمانی مانند فشار خون، ضربان قلب و عملکردهای عضلانی اهمیت دارد، اما تعریف "هیدراتاسیون مناسب" (proper hydration) چیست؟ نیاز بدن به مایعات بر حسب سن، جنس، رژیم غذایی، سطح فعالیت افراد و حتی شرایط آب و هوایی متفاوت است. موارد بهداشتی مانند ابتلا به بیماری‌های کلیوی و بارداری نیز می‌تواند مقدار آب مصرفی روزانه افراد را تغییر دهد. علاوه بر این مصرف بعضی داروها، تعادل مایعات بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین نیازهای هیدراتاسیون افراد هر روز تغییر می‌کند.

مصرف روزانه آب کافی

• کودکان یک تا سه ساله: ۱.۳ لیتر 

• کودکان چهار تا هشت ساله: ۱.۷ لیتر 

• پسران ۹ تا ۱۳ ساله: ۲.۴ لیتر 

• پسران ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۳.۳ لیتر 

• پسران ۱۹ ساله و بالاتر: ۳.۷ لیتر 

• دختران ۹ تا ۱۳ ساله: ۲.۱ لیتر 

• دختران ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۲.۳ لیتر 

• دختران ۱۹ ساله و بالاتر: ۲.۷ لیتر 

مایعات دیگر

به طور کلی، اکثر کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند که برای هیدراته‌ماندن و جلوگیری از مسمومیت آب، نیمی از وزن خود را محاسبه و آن عدد را بر حسب اونس در روز مصرف کنند. به عنوان مثال، یک فرد ۱۵۰ پوندی می‌تواند روزانه ۷۵ اونس یا ۲.۲ لیتر آب بنوشد. مقادیر ذکر شده، آب و سایر مایعاتی که نوشیده می‌شود را در برگرفته و آب موجود در منابع غذایی را نیز شامل می‌شود. بعضی از مواد غذایی مانند سوپ و بستنی‌یخی نیز مایعات مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. همچنین بعضی مواد عذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی که کمتر به چشم می‌آیند نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آب است. بنابراین، برای هیدراته ماندن بدن لازم نیست تنها آب نوشید. بلکه سایر مایعات ممکن است حاوی مواد مغذی ضروری و حیاتی برای سلامتی باشد، درحالی که آب معمولی فاقد آن‌ها است.

کد خبر 399337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.