شرایط استفاده صحیح از تکنولوژی‌های روزمره ‌را بدانیم

متخصص ‌فیزیوتراپی ‌و درمان‌های غیرجراحی ‌ستون فقرات، گفت: توجه ‌به وضعیت افراد در استفاده از ابزارهای تکنولوژی روزمره بسیار مهم است، چرا که استفاده دائمی ‌از آن‌ها ‌باعث افزایش بی تحرکی ‌می‌شود و کاربران در مدت زمان خیلی کوتاهی ‌با دردهای گردن، کتف، شانه ‌و خستگی عضلات مواجه می ‌شوند.

عبدالکریم ‌کریمی ‌در گفت وگو ‌با ‌خبرنگار ایمنا، ‌با اشاره ‌به ‌استفاده ‌مداوم از تکنولوژی ‌های روزمره و شیوع بی ‌تحرکی در بین افراد جامعه، اظهار کرد: کار با رایانه، تلفن همراه، لپ ‌تاپ ‌و وسایل ‌تکنولوژی ‌روز امروزه گسترش ‌زیادی ‌پیدا کرده است ‌و نکته ‌حائز اهمیت ‌اینکه ‌معمولا کودکان ‌از ‌سنین ‌بسیار پایین سه ‌یا ‌چهار ‌سالگی ‌شروع ‌به ‌کارکردن ‌با ‌تبلت، ‌تلفن همراه ‌و رایانه می کنند و این استفاده ممکن است تا ‌ساعت های طولانی باعث بی ‌تحرکی بچه ها می‌شود.

وی ‌با ‌بیان اینکه برای پیشگیری ‌از بروز اختلالات بی ‌تحرکی در کودکان باید ‌تعیین ‌برنامه ‌و زمان بندی ‌برای آنها صورت بگیرد، افزود: والدین ‌برای استفاده کودکان کم سن و سال از رایانه، تبلت ‌و موبایل برنامه ‌و زمان تعیین کنند ‌تا حداقل در طول روز ساعت مشخصی ‌را با این ابزار کار کنند.

این ‌متخصص ‌فیزیوتراپی ‌و درمان های ‌غیر جراحی ‌ستون فقرات، گفت: این ‌تعیین زمان را می توان ‌یک یا دو ساعت ‌در ‌صبح و عصر درنظر گرفت، والدین توجه کنند ‌که بچه ها قبل از خواب با این وسایل کار نکنند به این دلیل که خواب آنها مختل می شود ‌و علاوه بر اختلال ‌خواب ‌بر روی بینایی ‌کودکان ‌هم تاثیر ‌نامطلوبی  دارد.

وی تصریح کرد: توجه ‌به وضعیت قرارگیری افراد هنگام استفاده از ابزارهای تکنولوژی روزمره بسیار مهم است، اگر سر اشخاص هنگام انجام کار با کامپیوتر و موبایل مدام رو به ‌پایین باشد و مرتب به این ابزار در این وضعیت نگاه کنند در مدت زمان ‌خیلی ‌کوتاهی ‌با دردهای گردن، کتف، شانه ‌و ‌خستگی عضلات مواجه می شوندکه ممکن است ‌رفع آن به درمان های طولانی ‌و پیچیده نیاز داشته ‌باشد.

کریمی با بیان اینکه وضعیت قرارگیری افراد هنگام کار با این وسایل باید مناسب باشد، گفت: نوع ارتفاع میز و صندلی همچنین قرارگیری کامپیوتر باید به گونه ای باشد که اشخاص مجبور نباشند سر را مرتب بالا یا پایین نگه دارند ‌و وضعیت آنها هنگام کار با این ابزار باید کاملا راحت ‌باشد و با تکیه دادن به صندلی دارای ارتفاع مناسب انجام شود.

وی با تاکید بر استفاده نکردن این وسایل قبل از خواب، اظهار کرد: نکته مهم دیگر اینکه اشخاص ‌به هیچ عنوان قبل از خواب ‌با این وسایل کار نکنند، به این دلیل که تمرکز بر این ابزار قبل از خواب ممکن است خواب آشفته ای را برای کاربران ‌فراهم کند.

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ‌با تاکید بر اینکه مهمترین نکته ‌در کار با وسایل تکنولوژی روزمره اختصاص دادن زمان محدود به این ابزار است، گفت: بهتر است کاربران ‌بعد از یک ‌ساعت ‌کار با کامپیوتر از پشت این ابزار بلند شده و تحرک داشته باشند و ‌حرکات متفاوتی مانند رفت و برگشت برای خوردن یک لیوان آب ‌و یا چند دقیقه پیاده روی آرام و تند را داشته ‌باشند.

 کریمی ‌خاطرنشان کرد: کار کردن دو یا سه ساعت ‌پشت سر هم با کامپیوتر و دیگر ابزار تکنولوژی می ‌تواند باعث کاهش ‌عملکرد قلبی و عروق، افت عملکرد ‌عضلانی، استخوانی ‌و کاهش عملکرد ریوی شود، بنابراین ‌تعیین زمان محدود ‌و تنظیم ارتفاع و فاصله این ابزار با بدن اشخاص ‌برای جلوگیری ‌از بروز بیماری‌ها بسیار مهم است.

کد خبر 399312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.