برنامه جامع کلانشهر اصفهان با مشارکت مردم تهیه می‌شود

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: اصفهان نخستین شهر در زمینه طراحی برنامه جامع با رویکرد نوین در کشور است که با مشارکت مردم و ذی نفعان تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد بنائیان صبح امروز - سه‌شنبه ۱۲ آذر- در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان اصفهان با وجود بیش از ۱۰۷ شهر، طرح‌های توسعه شهری متنوع و کاملی دارد، اظهار کرد: طرح جامع منطقه ای اصفهان از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ تهیه و تصویب شد براین اساس ۱۰۱ شهر استان مشمول نظام طرح‌های جامع است.

وی افزود: از ۱۰۱ شهر دارای طرح جامع شهری ۹۸ شهر دارای طرح جامع مصوب و سه شهر در حال تصویب است؛ همچنین شش شهر مشمول طرح‌های هادی است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۶ در اصفهان حدود ۲۰ طرح جامع ناحیه ای وجود داشت، ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته حدود ۸۱ طرح جامع شهری تهیه و ۱۵ مورد نیز بازنگری شده است، ۶۶ طرح جدید نیز در دست تهیه است.

۱۰۱ شهر از استان نیازمند تدوین طرح تفصیلی است

بنائیان با بیان اینکه ۲۷ شهر در استان اصفهان طرح تفصیلی مصوب دارد، گفت: ۱۰۱ شهر استان نیازمند تدوین طرح تفصیلی است که از این شمار ۲۹ مورد در حال تهیه است و برای طرح تفصیلی ۲۷ شهر نیز تامین اعتبار شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های تفصیلی، افزود: سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی در سال جاری طرح " اقدام مسکن ملی" است بر این اساس در طرح‌های تفصیلی جدید در حوزه شهرسازی به این مهم نیز خواهیم پرداخت.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اعتبار طرح‌های تفصیلی استان در سال جاری حدود سه میلیارد تومان است، گفت: ۴۵۰ میلیون تومان نیز اعتبارات ملی طرح‌های تفصیلی برای استان اصفهان بوده است.

بنائیان با اشاره به انتقادهای موجود درباره طرح‌های جامع سنتی، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی از مدتی قبل دنبال رویکرد جدیدی در طرح‌های جامع شهری بود و استان اصفهان در طرح‌های توسعه عمرانی و جامع شهری پیشتاز بوده است.

وی با بیان اینکه اصفهان نخستین شهر در زمینه طراحی برنامه جامع با رویکرد نوین در کشور است، اظهار کرد: برنامه جامع شهر اصفهان با مشارکت مردم و ذی نفعان تهیه می شود.

رویکرد طرح جامع نطنز، نوین و نائین، بازآفرینی شهری است

بنائیان افزود: طرح جامع شهرستان نطنز با رویکرد نوین و همچنین طرح جامع شهرستان نائین با رویکرد بازآفرینی شهری نیز در حال تهیه است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به عملکرد این سازمان در حوزه نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران و کمیسیون ماده پنج، گفت: درخواست های تغییر و تعیین کاربری در دو بخش کمیسیون ماده پنج و کارگروه تخصصی امور زیربنایی شهرسازی، توسعه روستایی و عشایری، آمایش و محیط زیست و تغییر کاربری حریم و خارج از حریم در چهار گروه بررسی می شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷-۹۸ حدود ۱۹ شهر که دارای بافت ناکارآمد بود شناسایی و برای آنها طرح بازآفرینی بافت کارآمد مصوب شد، تصریح کرد: با این اقدام در دو سال گذشته محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تمام شهرهای استان شناسایی شدند.

بنائیان با تاکید بر اینکه تکمیل طرح‌های تفصیلی ۲۹ شهر را سال آینده در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: بیشترین متقاضیان و مراجعان به معاونت معماری و شهرسازی اداره کل شامل صنایع، کشاورزی، دامداری، گردشگری و بومگردی و کمپینگ‌ها است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: به زودی "سامانه کارگروه امور زیربنایی شهرسازی" به صورت پایلوت در استان اصفهان راه اندازی می شود که هدف آن مکانیزه کردن ثبت درخواست‌ها، مراحل پیگیری و بررسی، رفاه حال شهروندان و شفاف سازی است.

وی افزود: برای کمیسیون ماده پنج نیز سامانه ای مجزا راه اندازی خواهد شد؛ همه استان‌ها ملزم به راه اندازی سامانه کمیسیون پنج شده اند.

به گزارش ایمنا؛ "طرح جامع" و "طرح تفصیلی" دو طرح مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری است. در قانون این دو طرح چنین تعریف شده است: "جامع"، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه مواردو همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می شود و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

"تفصیلی" طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن ها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق به سازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می شود.

کد خبر 399307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.