۱۳۹ ایستگاه اتوبوس تهران برای توان‌یابان مناسب‌سازی شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اقدامات شهرداری همزمان با ۱۲ آذر روز جهانی معلولان گفت: یکی از ضرورت ها حرکت آسان معلولان در ایستگاه های بی آر تی بود که تا کنون فضای ۱۳۹ ایستگاه برای این قشر مناسب سازی شده است.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا گلپایگانی اظهار کرد: ۱۸۲ ایستگاه اتوبوس تهران نیاز به مسیر ویژه نابینایان داشت که تاکنون ۱۳۹ ایستگاه مناسب سازی شده و ایستگاه های باقی مانده تا پایان سال مناسب سازی می شوند.

وی با اشاره به اقداماتی چون راه اندازی خانه دوچرخه ویژه معلولان در پارک پلیس منطقه چهار، نصب ۱۱۰ مجموعه دستگاه تندرستی ویژه معلولان، ایجاد ۵۰ ست بازی در قالب ۳۵ مجموعه بازی عمومی و ۱۵ مجموعه بازی توان یاب و خرید مجموعه مبلمان شهری ویژه این قشر در بوستان های پایتخت گفت: سازمان ورزش شهرداری نیز برای تسهیل استفاده معلولان مناسب سازی ۲۰ مجموعه ورزشی را انجام داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: در معاونت اجتماعی و فرهنگی نیز اقدامات قابل توجهی شامل برگزاری کارگاه های آموزشی، راه اندازی مراکز آموزشی برای افزایش مهارت های رفتاری، تشکیل کانون معلولان در تمامی محلات شهر، تشکیل شورای راهبری توان یابان و برپایی نمایشگاه دستاوردهای معلولان، کارگاه آموزش زبان اشاره برای پرسنل مناطق ۲۲ گانه انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری تصریح کرد: برگزاری دوره های ضوابط مناسب سازی برای مدیران فنی و سازمان های اجرایی جهت ارتقاء دانش همکاران حوزه شهرسازی یکی از اقدامات بوده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در سال جاری چهار جلسه ستاد مناسب سازی در معاونت شهرسازی و معماری به عنوان دبیرخانه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تشکیل داده ایم، گفت: در این جلسات پیگیری کارهای در دست اجرا و رفع موانع و مشکلات کارها صورت گرفته است.

دبیر ستاد کمیته مناسب سازی عنوان کرد: برگزاری ۳۳ جلسه کارگروه فنی و شهرسازی، ۱۸۵ بازدید از پروژه های مناسب سازی شهر، ۷۴ جلسه کمیته مناسب سازی فضاهای شهری در مناطق ۲۲ گانه برخی دیگر از فعالیت‌ها بوده است و در نظر داریم برای سال آتی مناسب سازی کل شبکه معابر را آغاز کنیم که البته فرآیند زمان بری خواهد بود.

تصویب شیوه مناسب سازی در سازمان ملی استاندارد ایران

گلپایگانی همچنین در خصوص ستاد مناسب سازی شهر تهران اظهار کرد: این ستاد به عنوان یکی از زیرمجموعه های ستاد مناسب سازی کشور و با محوریت شهرداری تهران فعالیت می کند.

وی ادامه داد: این ستاد با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از سال ۸۴ آغاز به کار کرده و همه سازمانها و معاونت های شهرداری تهران به صورت فعالانه با این ستاد همکاری دارند.

گلپایگانی با بیان اینکه اقدامات کمیته در سه محور بهبود فرآیندهای موجود، نظارت بر پروژه های اجرایی و آموزش و فرهنگ سازی بوده است، گفت: برای بهبود فرآیندهای موجود دستورالعمل ها، بخشنامه ها و مکاتباتی به صورت مداوم وجود داشته که این دستور العمل ها راهگشای اقدامات اجرایی شهرداری تهران بوده است.

وی افزود: به منظور بهبود فرآیندهای موجود با همت اداره کل معماری و ساختمان تأییدیه سازمان ملی استاندارد را برای طراحی و اجرای مناسب سازی ساختمان ها و فضاهای عمومی جهت استفاده افراد دارای معلولیت به تصویب و نتیجه رسانده ایم.

معاون شهردار تهران گفت: همچنین مکان های مناسب سازی شده شهر، شامل بوستان ها، ایستگاه های خطوط مترو و بی آر تی و خیابان ها در قالب اپلیکیشن رایا به شهروندان ارائه شده است.

وی تأکید کرد: ما در نظام فنی اجرایی شهرداری برای شهر تهران پیشنویس یکپارچه شیوه نامه مناسب سازی را آماده کرده ایم که پس از رفع موارد مغایر با مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری برای اجرا به مناطق ۲۲گانه ابلاغ می شود.

گلپایگانی افزود: یکی از دلایل ناهنجاری پیاده روهای تهران ارائه نکردن کد کف ساختمان ها به سازندگان است که به همین منظور از دو ماه گذشته کد کف گذر به تمامی املاکی که پروانه می گیرند، اعلام می شود و از این به بعد پایان کار بر اساس تأیید کد کف داده خواهد شد.

دبیر کمیته مناسب سازی شهر تهران خاطرنشان کرد: در اقدام اجرایی بعدی که با حمایت شورای اسلامی شهر تهران اتفاق افتاد بودجه مناسب سازی سال ۹۸ نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شد تا سازمان‌ها و مناطق اقدامات مناسب سازی بهتری ارائه دهند و امیدواریم سال آینده بودجه بیشتری برای مناسب سازی شهر تهران در نظر بگیریم.

کد خبر 399252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.