پیشرفته‌ترین ساختمان تحقیقاتی جهان در کپنهاگ

ساختمان پژوهشی Maersk Tower با طراحی منحصربفرد خود جایگاه پیشرفته‌ترین مرکز پژوهشی جهان را به خود اختصاص داده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز پژوهشی Maersk Tower واقع در پایتخت دانمارک، در امتداد دانشکده سلامت و علوم پزشکی دانشگاه کپنهاگ قرار دارد که با هدف متصل کردن این دانشگاه به محله‌های اطراف شهر ساخته شده است. در این ساختمان بی‌نظیر، علاوه بر مرکز پژوهشی، یک سالن کنفرانس، اتاق‌های تشکیل جلسات و امکانات پژوهشی و آموزشی بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های روز قرار گرفته است.

دراحداث یک مرکز پژوهشی جهانی، ایجاد سازه‌ای پیشرفته که فرصت‌های بسیاری را در اختیار پژوهشگران قرار دهد و رشته‌های مختلفی را در بر گیرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معماران مرکز پژوهشی Maersk Tower نیز با در نظر گرفتن این اصل مهم سعی کردند فضایی طراحی کنند که انجام فعالیت‌های پژوهشی مداوم، به اشتراک‌گذاری دانش و ایجاد انگیزه برای انجام تحقیقات جدید در میان دانشجویان و پژوهشگران در آن امکان‌پذیر باشد. از سوی دیگر این ساختمان شگفت‌انگیز که می‌توان از آن به‌عنوان پیشرفته‌ترین ساختمان پژوهشی جهان نام برد، روی یک پایه ستاره‌ای شکل بنا شده‌ است و امکانات عمومی مختلفی را در بر می‌گیرد، از تمام ملزومات پژوهشی برخوردار و دارای آزمایشگاه‌های مدرن و پیشرفته زیادی است. Maersk Tower همچنین دارای آزمایشگاه‌هایی با پیشرفته‌ترین سیستم‌های بازدهی انرژی است که در آن انرژی مصرف شده به طور کامل بازیافت می‌شود.

برج پژوهشی کپنهاگ یک پارک سرسبز شهری نیز دارد که به روی عموم مردم باز است و بخش‌های مختلف بنا را پوشش می‌دهد. جالب آنکه یک مسیر زیگزاگی شناور، مخصوص عبور عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در محوطه بیرونی این مرکز ایجاد شده است که تمامی بخش‌های این برج عظیم را به یکدیگر متصل و نیز دسترسی ساکنان محله‌های اطراف را به آن امکان‌پذیر می‌کند. تمامی بخش‌های هر یک از طبقات آن به وسیله یک راهروی دایره‌ای شکل به هم متصل شده است که این طراحی منحصربفرد انجام کارهای گروهی را آسان کرده‌ است. کل 15 طبقه این ساختمان توسط یک راه‌پله مارپیچی مجسمه‌مانند به یکدیگر متصل شده است که حس بودن در فضایی سه بعدی را در ذهن بازدیدکنندگان و کاربران تداعی می‌کند. علاوه بر این در مجاورت راه‌پله هر طبقه یک فضای باز وجود دارد که به عنوان مکانی برای برگزاری جلسات کارکنان برج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای بیرونی شفاف ساختمان نیز منظره‌ای چشم‌نواز از  فضای سرسبز اطراف فراهم کرده و درنتیجه فضای داخلی بسیار مطلوبی به وجود آورده‌ است. از سوی دیگر می‌توان راه‌پله مارپیچی و اتاق‌های داخلی تشکیل جلسات ساختمان را از این نمای شیشه‌ای که در چارچوبی مسی محصور شده است، مشاهده کرد. علاوه بر این در نمای بیرونی ساختمان درهایی کرکره‌ای تعبیه شده‌ است که با تغییر آب‌وهوا به طور خودکار باز و بسته می‌شود و بدین‌وسیله داخل ساختمان را از گرما و سرمای شدید حفظ می‌کند. 

کد خبر 399233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.