جنگ اصولگریان در قم

فراز و نشیب‌های اعتراضات چند دهه گذشته در ایران و طرحی برای تک نرخی شدن بنزین به جای دو نرخی بودن از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۲ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش جدید بنزین» به بررسی طرحی برای تک نرخی شدن بنزین پرداخت و نوشت: در حالی کمتر از سه هفته از دو نرخی شدن سوخت می‌گذرد که خبرهای بنزینی با یک سوال اساسی در ذهن برخی از بهارستانی‌ها و تحلیلگران اقتصادی گره خورده؛ «اکنون زمان مناسبی برای تک نرخی شدن بنزین است؟»؛ سوالی که بر اساس تجربه نه چندان مثبت سال‌های گذشته در زمینه دو نرخی شدن قیمت کالاها ذهن کارشناسان را درگیر کرده است. 

به باور بسیاری آگاهان اقتصادی، هر کالایی از سوخت گرفته تا دلار، وقتی با دو نرخ به دست مصرف‌ کننده می‌رسد، فسادآور است. مصداق این اتفاق بارها در بازار ارز و حتی بنزین سهمیه‌بندی در سال‌های گذشته مشاهده شده است. حالا هم مرور خبرها حکایت از این دارد که بازار دلالی بنزین این‌ روزها حسابی داغ شده است. آنطور که گزارش چند روز پیش مهر نشان می‌دهد، پس از برقراری نظام سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین، جایگاه‌های سوخت شاهد شکل‌گیری بازار خرید و فروش سهمیه هستند؛ بازاری که نرخ‌های آن متناسب با اینکه در ابتدا، میانه یا انتهای ماه قرار داشته باشیم، متفاوت است. علی حسینی، کارشناس انرژی در این باره به مهر گفت: «در حال حاضر و علیرغم گذشت کمتر از یکماه از برقراری دوباره نظام سهمیه‌بندی، در برخی نقاط تهران و شهرستان‌ها شاهد فروش بنزین خارج از سهمیه به نرخ کمتر از سه هزار تومان هستیم. متصدیان جایگاه‌ها این نوع بنزین را از نرخ ۲۳۰۰ تومان تا ۲۸۰۰تومان در جایگاه‌های سوخت معامله می‎‌فروشند.چنین رخدادی موید آن است که اقدام دولت نیاز به اصلاح جدی و سریع دارد». بر همین اساس برخی از بهارستانی‌ها نیز در این زمینه آستین‌ها را بالا زده‌ تا شاید برای جلوگیری از بازی‌های دلالی در زمینه سوخت، اقدام کنند. 

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم شرایط سختی را تحمل می کنند» به انعکاس اظهارات معاون اول رئیس جمهور پرداخت و نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات، گفت: باید دست فعالان عرصه صادرات را که توانسته‌اند با وجود فضای بسته و محدودیت‌های مختلف فعالیت کنند بوسید.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت آمریکا با خروج از برجام فشار سنگین و بی‌سابقه‌ای علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران وارد کرد و به‌صورت آشکار و بدون پرده پوشی اعلام کرد که بیشترین درد را به جامعه ایران وارد خواهیم کرد و جنگ اقتصادی بزرگی علیه ایران به راه خواهیم انداخت.

وی افزود: امروز با سرافرازی می‌گوییم که اقتصاد ایران اگرچه با مشکلات مختلفی روبرو شد، اما توانست روی پای خود بایستد.

جهانگیری ادامه داد: آمریکا تصورش این بود که اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و مشکلات اقتصادی منجر به شکل‌گیری اعتراضات می‌شود و در همین راستا از اردیبهشت سال ۹۷ تاکنون هر روز فشارهای خود را بر اقتصاد ایران افزوده است که لازم است دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران این موضوع را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند که آیا چنین فشاری ظرف مدت دو سال علیه یک ملت و دولت در تاریخ سابقه دارد؟

جهانگیری با اشاره به اینکه امریکایی‌ها هرگز نتوانستند میزان فروش و صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند، تصریح کرد: البته فروش نفت ایران تحت فشار قرار گرفت و حتی کشورهای دوست ایران جرأت خرید نفت را ندارند و دولت برای فروش نفت به روش‌های دیگری متوسل می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه میزان صادرات نفت و درآمدهای حاصل از فروش نفت کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: آنچه توانسته جایگزین فروش نفت باشد توسعه صادرات غیرنفتی و تلاش‌های فعالان عرصه صادرات است که باعث شده از سال ۹۷ تاکنون میزان تولید و صادرات کشور کاهش پیدا نکند و رشد اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «از «توازن اعتماد» به «توازن خشونت» » به بررسی فراز و نشیب‌های اعتراضات چند دهه گذشته در ایران  پرداخت و نوشت: یک پژوهشگر حوزه امنیت و سیاست بین‌الملل گفت: اعتراضات در ایران در طول چهل سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته که از جهات مختلف قابل تحلیل و بررسی است. در این میان، از دهه ۷۰ تاکنون دوره‌های اعتراضی‌۱۰ ساله‌ای را تجربه کرده‌ایم که قصد نداریم در اینجا به صورت خاص به آنها بپردازیم. اما جنس این اعتراضات، میزان خشونت اعمالی در آنها، خواسته‌های معترضان در هر دوره و همچنین جغرافیا و رهبری اعتراضات تفاوت‌هایی با دوره‌های پیشین داشته است که در این نوشتار به دنبال یک مقایسه اجمالی و نتیجه‌گیری از اعتراضات آبان ۹۸ هستیم.

اعتراضات تیرماه ۱۳۷۸: این اعتراضات دانشجویی را باید نخستین اعتراض سیاسی موثر در دوران پساانقلاب درنظر گرفت که زمینه اعتراضات دانشجویی و سیاسی بعدی در دانشگاه‌ها را فراهم آورد.

جنس اعتراضات: جنس اعتراضات تیرماه ۱۳۷۸ سیاسی و دانشجویی بود که جریانات سیاسی نیز به دنبال استفاده از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بودند. 

ترکیب جمعیتی معترضان: با توجه به اینکه جنس اعتراضات در تیرماه ۱۳۷۸ سیاسی بوده، ترکیب جمعیتی معترضان نیز خاص و متشکل از جامعه دانشگاهی و تا حدودی طبقه متوسط در حال رشد تهران بود. 

جغرافیای اعتراضات: جغرافیای اعتراضات تیرماه ۷۸ یک جغرافیای محدود اما تاثیرگذار بود. اعتراضاتی که محدود به تهران و تبریز و به صورت محدودتر منحصر به دانشگاه تهران و تبریز بود.

خشونت اعمالی: خشونت اعمالی در این اعتراضات علی‌رغم جغرافیای محدود آن، گسترده نبود. درواقع‌ اگرچه‌ تعدادی از دانشجویان کشته و زخمی شدند اما خشونت‌ها گسترده نبود. نکته دیگر آنکه خشونت اعمالی بیش از آنکه دو طرفه باشد، یکطرفه و از سوی نیروهای امنیتی بود. 

رهبری اعتراضات: اعتراضات دانشجویی ۷۸ را مشخصاً قشر دانشجو رهبری کردند. جریانات سیاسی و به ویژه جریان اصلاحات تلاش و شاید رغبتی برای حمایت و رهبریت این اعتراضات به نمایش نگذاشت. 

اعتراضات سال ۸۸: اعتراضات پسا انتخابات در ۱۳۸۸ اعتراضات ۱۰ ساله بعد بود که تاثیر زیادی بر فضای سیاسی کشور گذاشت و پیامدهای شگرفی نیز بر جریان قدرت در کشور برجای گذاشت.

جنس اعتراضات: جنس اعتراضات ۸۸ نیز مانند اعتراضات ۷۸ سیاسی بود  و مطالبات معترضان نیز انتخاباتی بود. درواقع‌ معترضان تحت‌تاثیر نتایج انتخابات وارد خیابان شدند و دست به اعتراض زدند. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ لیست‌ها در قم» به بررسی اختلافات داخلی اصولگریان پرداخت و نوشت: انصراف علی لاریجانی از کاندیداتوری در انتخابات مجلس، بیش از همه معادلات انتخاباتی در قم را برهم خواهد زد. شهری که یکی از مهمترین پایگاه‌های اصولگرایان است و در روزهای اخیر نیز با انتشار لیستی منتسب به جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان پرحاشیه شده است. لیستی که با دو کاندیدای عضو پایداری و یک کاندیدای قرضی بسته شده بود. چند هفته پیش بود که لیستی از سوی جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم منتشر شد که مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی را کاندیداهای قم در یازدهمین انتخابات مجلس معرفی کرده بود. این لیست به سرعت بلوایی در اردوگاه اصولگرایی برپا کرد. نه‌تنها برخی اعضای جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم که با حضور شش حزب اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شده است از انتشار این لیست بی‌خبر بودند بلکه جامعه مدرسین قم که قطب اصلی مشورت و تصمیم‌گیری در تحرکات انتخاباتی این شهر است نیز از بسته شدن چنین لیستی مطلع نبود. اصولگرایان میانه‌رو نیز که جایی در این لیست نداشتند و حتی شورای ائتلاف که این روزها سردمدار تحرکات انتخاباتی در جریان اصولگرا شده است هم تاکید می‌کردند که از چند و چون بسته شدن این لیست بی‌اطلاعند. خبرآنلاین گزارش داد: گویی طیف نزدیک به آیت‌ا... مصباح و پایداری‌ها پیشدستانه لیستی را منتشر کرده بودند تا به‌زعم خود در گام اول علی لاریجانی، مرد مورد وثوق علما و مراجع را آچمز کنند و در گام دوم شورای ائتلاف را برای حمایت از این شورا در منگنه قرار دهند، اما نه علی لاریجانی وقعی به این لیست نهاد، نه شورای ائتلاف تاکنون حاضر شده زیربار حمایت از این لیست برود. لیستی که یک علامت سئوال بزرگ همراه خود داشت؛ آیا در قم قحط‌الکاندیدا بود که علیرضا زاکانی برای کاندیداتوری به این شهر کوچ کند؟

کد خبر 399231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.