برج‌های چینی؛ هنجاری برای توسعه پایدار شهری

یکی از بهترین راهکارهای مقابله با دودها و آلودگی‌ هوای شهرها، ایجاد باغ‌های عمودی روی نمای بیرونی ساختمان‌ها به حساب می‌آید که در سراسر دنیا در حال گسترش است؛ چین نیز برای مقابله با آلودگی هوا، از باغ‌های عمودی استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون چندین پروژه‌ باغ عمودی در شهرهایی هم‌چون مکزیک و استرالیا پیاده‌سازی شده است. در شهر فرهنگی و تاریخی نانجینگ چین نیز این طرح توسط یک شرکت معماری ایتالیایی به مرحله اجرا درآمده است. این شرکت تصمیم دارد با ایجاد دو برج عظیم، در دو ارتفاع ۲۰۰ و ۱۰۸ متری و مملو از درختان و گیاهان سرسبز بومی که به "جنگل عمودی" یا "برج‌های سرسبز" نانجینگ معروف شده است، کشور اقتصادی چین را به سمت پایداری و سازگاری با محیط زیست سوق دهد و از اثرات نامطلوب آلودگی بیش از حد هوای آن تا حد امکان بکاهد.

این جنگل که ساخت آن تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید، در منطقه "پوکو" شهر نانجینگ قرار دارد و کمک مؤثری در راستای افزایش و بازسازی تنوع زیستی بومی این منطقه به حساب می‌آید. جنگل مذکور علاوه بر ایجاد مسکن و مأوا برای پرندگان و حشرات، قادر به ایجاد رطوبت، جذب ۱۸ تا ۲۵ تن دی‌اکسیدکربن در طول سال، حذف گرد و غبار و فراهم آوردن روزانه ۶۰کیلوگرم اکسیژن است. هرچند کارایی این برج‌ها در برابر آلودگی‌های فراوان و بیش از حد حاصل از دود و دم در چین هنوز به اثبات نرسیده است، با این حال وجهه زیبایی‌شناختی و زیست‌محیطی آن در شهر بسیار حائز اهمیت است.

به گفته متخصصان، بهترین زمان برای انتخاب گیاهان و درختانی که بتوانند در ارتفاعات به خوبی رشد کنند و دوام داشته باشند، اوایل ماه آوریل است. بنابراین مجریان طرح در این زمان با بررسی گیاهان گوناگون در تمامی نقاط منطقه، اقدام به انتخاب بهترین درختان، درختچه‌ها و بوته‌های چندین ساله کردند و در نهایت از ۶۰۰درخت بلند و ۵۰۰درخت متوسط از میان ۲۳ گونه محلی و نیز دوهزار و ۵۰۰ گیاه و بوته آبشاری به مساحت کلی ۶هزار مترمربع در امتداد نمای ساختمان بهره گرفتند.

برج بلندتر محل قرارگیری دفاتر اداری در طبقات هشتم تا سی و پنجم، یک موزه، یک کلوپ خصوصی روی پشت‌بام و یک مدرسه معماری دوستدار محیط زیست است. بر فراز این برج فانوسی سبز قرار دارد. درون برج کوتاه‌تر نیز یک هتل "هایت" با ۲۴۷ اتاق با اندازه‌های متفاوت از ۳۵ تا ۱۵۰ مترمربع مساحت قرار دارد و روی پشت بام آن یک استخر تعبیه شده است. شرکت چندملیتی آمریکایی هتل‌های هایت، یک مجموعه مهمان‌داری وابسته به هتل‌داری است که مسئولیت مدیریت و اعطای امتیاز به هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و املاک استیجاری تعطیلاتی را برعهده دارد. جایگاه ویژه این برج نیز بالکنی در ارتفاع ۲۰ متری پشت بام است که میزبان فعالیت‌های تجاری، تفریحی و آموزشی از جمله فروشگاه‌های مارک فروشی، بازار مواد غذایی، چند رستوران، سالن کنفرانس و فضاهای نمایشگاهی است.

برج‌های سرسبز نانجینگ، نمونه‌ای جسورانه از ترکیب معماری مدرن و طبیعت بومی است که نمایانگر تغییر چهره منطقه اقتصادی دلتای رودخانه "یانگ تسه" در کنار توسعه سریع آن در صنعت است. معمار طرح با هدف محو کردن مرزهای ایجاد شده میان طبیعت و محیط شهری و نیز با در نظر گرفتن اپیدمی آلودگی هوا در چین اقدام به طراحی این سازه کرده است تا به کمک تسکین دردهای ناشی از آلودگی، هوایی تازه در ریه‌های این منطقه اقتصادی تزریق کند؛ چرا که رشد اقتصادی بی‌سابقه چین در سال‌های اخیر به معنای افزایش بیش از حد فشار بر محیط زیست است که ترکیب آن با سیاست‌های نادیده گرفتن محیط زیست به منظور حفظ نرخ رشد بالا می‌تواند منجر به بروز عواقبی فاجعه بار هم‌چون مرگ‌های زودرس بی‌شمار در اثر نبود کیفیت هوا شود.

این معمار برخلاف اکثر هم‌سنخان خود که تنها درصدد ایجاد بنایی نمادین هستند، در نظر دارد که این سبک از ساختمان‌سازی را به یک معیار معماری جدید برای فراهم کردن امکان یک زندگی دوستدار و سازگار با محیط زیست در شهرها تبدیل کند، زیرا کاشت درختان و بهره‌ بردن از گیاهان می‌تواند با پایین آوردن سطح دی‌کسیدکربن و کاهش قابل توجه درجه حرارت شهری منجر به کاهش اثر جزایر گرمایی شهری شود و بدین ترتیب فواید بسیاری در راستای رفاه عمومی شهروندان و سایر موجودات به همراه داشته باشد.

با توجه به مساحت، جمعیت، رشد صنعت و نیز واکنش مثبت سریع چین نسبت به تغییرات، معمار برج‌های نانجینگ، این کشور را بهترین گزینه برای پیاده‌سازی برنامه‌های زیست‌محیطی بلندمدت خود می‌داند و در نظر دارد که برای دیگر شهرهای چین نیز دست به اقدامی مشابه بزند. وی با طراحی شهر جنگلی لیوژو در گوانگشی، یکی از مناطق خودمختار چین، که هدف آن تأمین مسکن پایدار برای بیش از ۳۰هزار نفر است، اقدام به برآورده‌سازی این هدف کرده است. گیاهان این برج کاملا متناسب با طبیعت زیبا و بی‌نظیر شهر انتخاب شده است. با توجه به پیش‌بینی‌ها، پروژه لیوژو ۱۰ برابر بیشتر از پروژه نانجینگ کارایی خواهد داشت.

کد خبر 399219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.