تخفیف ویژه عوارض کسب و پیشه برای مشاغل مروج کتابخوانی در کرمانشاه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در راستای تقویت فرهنگ مطالعه و ترویج کتابخوانی به پیشنهاد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و کمیسیون فرهنگی، شورای اسلامی شهر کرمانشاه از اختصاص تخفیف ویژه عوارض کسب برای مشاغلی که مشتریان خود را تشویق به کتابخوانی می کنند خبر داد.

مهدی عبدالمالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر کرمانشاه، مشاغلی نظیر آرایشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها که اقدام به نصب کتابخانه در محل کار خود کنند از تخفیفات ویژه در پرداخت عوارض کسب و پیشه برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: توانایی خواندن یکی از مهمترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز است و مطالعه برای داشتن ارتباط مؤثر با جامعه امروز ضروری است. خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند و این تخیل موجب بروز سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود. کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث کاهش استرس می‌شود؛ بزرگسالان و سالمندانی که وقت خود را با خواندن کتاب می‌گذرانند نشانه‌های کاهش شناختی کمتری دارند و در فعالیت‌های ذهنی بیشتر شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اخیرا در محل سالن اجتماعات نهاد کتابخانه‌های استان، از طرف سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از تلاشگران عرصه تعالی فرهنگ کتابخوانی تقدیر شده است تصریح کرد: در این مراسم که جمعی از مسئولان استانی از جمله معاون سیاسی استاندار حضور داشتند، از دو تن از رانندگان تاکسی، پزشکان و فعالان فرهنگی تجلیل شد.

عبدالمالکی گفت: مطالعه و خواندن، فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند.  

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این سازمان در حوزه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی این است که  بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و لحاظ این موضوع در دفترچه عوارض شهرداری، صدور مجوز "سراهای مطالعه" را هم در دستور کار داریم که در سطح شهر کرمانشاه تاکنون چند مجوز صادر کرده‌ایم و همه علاقمندانی که خواهان ایجاد "سرای مطالعه" در بخش خصوصی هستند می‌توانند با مراجعه به این سازمان مراحل قانونی را طی و مجوز اخذ کنند.

وی افزود: در چهار فرهنگسرای فعال نگارخانه شهر، گل نرگس، کوثر و میرجلال‌الدین کزازی هم کتابخانه‌های مجهزی داریم که زیر نظر اداره‌کل کتابخانه‌های استان است و تعداد زیادی عضو فعال دارد که از خدمات فرهنگی آن‌ها استفاده می‌کنند و در صدد گسترش این فضاها هم هستیم.

عبدالمالکی با بیان اینکه آمارهای مطالعه روزانه در ایران از دو تا ۷۹ دقیقه متغیر است، اما سرانه مطالعه در ایران بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده ۱۳ دقیقه است، اظهار کرد: در واقع تعداد افراد کمی اهل مطالعه هستند و حتی بسیاری دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به غیر از کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. نظام آموزشی نیز دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق نمی‌کند و از سوی دیگر محصولات فرهنگی و کتاب جزو کالاهای لوکس بشمار رفته و در سبد خانوارها قرار ندارد؛ در این وضعیت کودک و نوجوان فقط برای رفع تکلیف و و از روی اجبار تکالیف درسی را انجام می‌دهد.

کد خبر 399204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.