۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
محله زنانه در شهری مردانه!

حدود ۳۰ سال پیش در وین، پایتخت اتریش موجی برای برابرسازی جنسیتی شکل گرفت که نتیجه آن برنامه‌ریزی‌ برای ایجاد منطقه‌ای متناسب و پاسخگوی نیازهای زنان بود؛ ساخت این منطقه تا سال ۲۰۲۸ به پایان خواهد رسید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حدود ۳۰ سال پیش، پایتخت اتریش در جریان اصلی موج "برابرسازی جنسیتی" قرار داشت. برابرسازی جنسیتی عبارت است از اقداماتی عملی که تساوی کامل زنان و مردان را در سیاست، قانون‌گذاری و تخصیص منابع تضمین می‌کند.

این پیشنهاد که در سال ۱۹۸۵ ارائه شده بود، در سال ۱۹۹۵ به عنوان استراتژی جهانی سازمان ملل در مورد برابری جنسیتی تأیید شد و به تصویب رسید. پس از این سال، وین حدود ۶۰ پروژه آزمایشی "حساسیت جنسیتی" را به مرحله اجرا رساند و یک‌هزار پروژه دیگر را تحت بررسی و ارزیابی قرار داد.

حساس‌سازی جنسیتی (Gender sensitization) که مرحله پیشگامانه ادراکات جنسیتی (Gender sensitivity) است شامل اصلاح رفتارها، با افزایش آگاهی نسبت به نگرانی‌ها و مسائل موجود حول محور برابری‌های جنسیتی می‌شود و عبارت است از شیوه‌ برخوردی که ارائه‌دهندگان خدمات نسبت به مراجعه‌کنندگان زن و مرد، از خود نشان می‌دهند.

این برخورد بر تمایل مشتریان به خواستن خدمات، ادامه استفاده از خدمات و پیگیری انجام پیشنهادهای ارائه شده توسط ارائه‌دهندگان تأثیرگذار است. حساسیت جنسیتی می‌تواند با برگزاری کمپین‌ها، کارگاه‌ها، برنامه‌ها و مراکز آموزشی به درستی پیاده‌سازی شود.

وین از جمله نخستین شهرهایی است که با بهره‌گیری از مدل "شهری درون شهر دیگر" درصدد تحقق این هدف برآمد. محله ۲۴۰ هکتاری آسپرن در وین یکی از پیشرفته‌ترین مناطق شهری در اروپا به حساب می‌آید که بر طبق برنامه‌ریزی‌ها، ساخت آن تا سال ۲۰۲۸ به پایان خواهد رسید. پس از اتمام ساخت و ساز در پایان این سال، آسپرن میزبان ۲۰ هزار ساکن، ۲۰ هزار فرصت شغلی جدید و نوعی خاص از طراحی با محوریت خانواده خواهد بود که در مرکز یک دریاچه مصنوعی قرار دارد و نیمی از آن به فضاهای عمومی اختصاص داده شده است. به همین دلیل می‌توان آسپرن را "دریاچه شهری وین" نامید که مکانی دارای بالاترین کیفیت شهری جهان است.

نکته جالب درباره این منطقه شهری این است که آسپرن تنها به محوریت خانواده نپرداخته است و در واقع شهری دارای "هویت" است. هویت که کاملا با شکل و تصویر برند متفاوت است، به تمامی عناصری مانند طرح، رنگ، آرم و غیره گفته می‌شود که منجر به شناسایی و تمایز یک برند در ذهن افراد می‌شود.

در این شهر هویت به این طریق پیاده‌سازی شده است که تمامی کوچه‌ها، خیابان‌ها و اماکن عموی اسامی زنانه دارد. این اسامی توسط ۳۰ متخصص و با بررسی‌های دقیق انتخاب شده‌ است و شامل اسامی زنان سرشناسی هم‌چون هانا آرنت پلاتز، تاریخ‌نگار و فیلسوف آلمانی، جنیس جاپلین، آهنگساز اسطوره‌ای آمریکایی، مادام دورا، عکاس اجتماعی، مد و پرتره اتریشی، ایدا لاولیس، نویسنده آلمانی نخستین برنامه رایانه‌ و غیره می‌شود که به همراه عکس و بروشوری مختصر از زندگی‌نامه و دستاوردهای آن‌ها در معرض دید قرار دارد.

ساخت آسپرن بدین شیوه، مقابله کوچکی با چهره سنتی وین به حساب می‌آید؛ چرا که از میان چهارهزار و ۳۷۹ خیابان وین که با اسامی نامگذاری شده است، سه‌هزار و ۷۵۰ مورد از آن‌ها دارای نام‌های مردانه است. از سوی دیگر این حرکت نمادین آسپرن، به طور کاملا واضح و روشن بیانگر این ادعا است که این منطقه توجه خاصی به زنان و نیازهای آن‌ها دارد و در نظر دارد رویکرد منحصربفرد برنامه‌ریزی شهری وین را که از ۳۰ سال پیش آغاز شد، با استفاده از این شیوه در معرض اجرا قرار دهد.

شهردار آسپرن، ماریا واسیلاکو، که معتقد است برابرسازی جنسیتی شامل تقسیمات عادلانه شهری نیز می‌شود تضمین کرده است برای همه در این شهر برابری و همسانی فراهم آید و برنامه‌ریزی‌های شهری برای تمامی جنبه‌های موجود مد نظر قرار گیرد. برنامه‌ریزی‌های استراتژیک آسپرن به نحوی انجام پذیرفته است که بتواند جامعه‌ای عادلانه‌تر از سایر جوامع ایجاد کند و با حفظ برابری جنسیتی بتواند خدمات مفید و مناسبی به تمامی ساکنان شهر ارائه دهد و برای آن‌ها زندگی و جامعه‌ای با کیفیت فراهم آورد.

از نخستین برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شهر آسپرن که در سال ۱۹۹۱ به مرحله اجرا گذاشته شد، نمایشگاه عکسی بود که زندگی یک روز هشت زن و دختر، از یک دختر خردسال تا یک زن بازنشسته ویلچرنشین فعال را در معرض نمایش قرار داده بود.

این عمل، اقدامی ساده برای نشان دادن جنبه‌ای از شهر بود که در آن زمان به ندرت مورد توجه قرار می‌گرفت چرا که شهر وین، مانند اکثر شهرهای دیگر اروپایی، توسط مردان و به منظور برآوردن اهداف مردانی مانند خود آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود.

در اصل برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات مردسالارانه‌ در بیشتر شهرهای اروپایی، پس از جنگ جهانی دوم کاملا مشهود است. این شهرها به گونه‌ای طراحی شده است که تنها به نیازهای مردانی توجه می‌شود که صبح سر کار می‌روند و شب به خانه بازمی‌گردند و زنانی که گاها مجبور به خارج شدن از شهر می‌شدند از امنیت و امکانات کافی برخوردار نبودند.

نمایشگاه برگزار شده شوک غافلگیرکننده‌ای به جامعه مردسالار وین وارد کرد و با جذب چهارهزار بازدیدکننده منجر به ایجاد مباحث و گفتگوهای عمومی در راستای افزایش احساس امنیت زنان و چگونگی گسترش امکان حضور آنان در جامعه فراهم آورد.

کد خبر 399169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 0
    کاملا زیبا عالی پرفکت
  • زارعی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    2 2
    ایده خیلی باحالیه که محله های دخترونه پسرونه بچه گونه و .. تو شهر داشته باشیم برای گردشگری ...مثلا تو همون محله ها شکل خیابوناهم رنگ و بوی خااصخودشو داشته باشه..اما نباید پاتوق بشن که نیاز به سیاستگذاری و برنامه خودشو داره
  • نیلوفر IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    0 0
    چه جالب
  • خواننده IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
    4 0
    سیاست و برنامه تفکیک جنسیتی نمیتونه ایده جالبی باشه. زن ها و هم مردها باید با جنس مخالف در مکانهای شهری در معاشرت باشند. چه بسا مشکلاتی که از این جداسازی و تفکیک جنسیت به جامعه وارد شده...