وجود ۱۰۰ مرکز جمع‌آوری و مبادله زباله در سبزوار

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار گفت: ۱۰۰ مرکز جمع‌آوری و مبادله زباله در سبزوار وجود دارد که از اداره صنعت، معادن و اتحادیه‌های موجود در این حوزه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، مجید معنوی زاده با بیان این مطلب، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۵۰ مرکز مخصوص ضایعات غیر فلزی مانند پلاستیک و پلیمر، لاستیک، شیشه، کاغذ و کارتن، چوب و تخته ، منسوجات و چرم و نان خشک است .

وی عنوان کرد: بر اساس آمار رسمی تعداد زباله گردهای سبزوار در شش سال گذشته با رشد قابل ملاحظه ای از ۵۰ نفر به ۶۰۰ نفر رسیده است که باید در این زمینه مدیریت شهری اقدامات مقتضی را صورت دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار با بیان اینکه نبود نظارت کافی بر بخش خصوصی که مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: زباله گردی و زباله دزدی با بخش خصوصی دو بحث کاملا جدا و منفک از هم است که ارتباطی نیز با یکدیگر ندارد.

معنوی‌زاده ادامه داد: زباله‌های تولید شده اعم از آلی و خشک از زمانی که از منزل مسکونی و یا مراکز آموزشی و به طور کلی محل تولید آن خارج می‌شود تا زمانی که توسط نیروهای شهرداری جمع‌آوری می‌شود هیچ متولی ندارد؛ مسئولیت شهرداری در قبال زباله‌های شهروندان، پس از جمع‌آوری و تحویل زباله‌ها است و قبل از آن متاسفانه فرصتی برای زباله دزدی زباله گردها است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ سازمان مدیریت پسماند شهرداری اقدام به ساماندهی زباله ‌گردها کرد و ۴۰ روز نیز برای آن زمان صرف کرد، گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات این طرح در آن زمان طرح موفقی نبود و متوقف شد، در این طرح قرار بود تعداد افراد زباله‌گرد ابتدا شناسایی و پس از صدورت کارت با نظارت بخش خصوصی در مکان‌های تعیین شده مواد بازیافتی تفکیک و تحویل مراکز رسمی شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار با اشاره به فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه آموزشی با دانشگاه حکیم سبزواری و با نیروهای مجرب و متخصص انجام شد که با مراجعه به منازل مسکونی آموزش‌های لازم در خصوص تفکیک زباله، زمان خروج زباله و نحوه تفکیک زباله داده می‌شود.

معنوی‌زاده با اشاره به آموزش ۱۵ هزار از خانوارهای سبزوار در زمینه تفکیک زباله از مبدا تا انتهای سال ۹۷، افزود: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای آموزش ۲۰ هزار خانوار در دستور کار قرار گرفته که آموزش سه هزار خانوار انجام شده است.

کد خبر 399168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.