آغاز مرمت تزئینات ایوان شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از آغاز مرمت تزئینات ایوان شرقی مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان خبر داد.

به‌گزارش ایمنا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، فریدون الله‌یاری با اعلام این مطلب گفت: با توجه به این‌که ایوان شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان همانند سایر بخش‌های مسجد از تزئینات پرکاری برخوردار است، و این تزئینات در ایام مختلف دچار آسیب شده بود، کار مرمت تزئینات این ایوان از سوی پایگاه جهانی مسجد جامع عتیق و بخش پایش تزئینات بناهای تاریخی اداره‌کل آغاز شد.

او افزود: متاسفانه این تزئینات که بسیار ظریف است طی سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی به ویژه عوامل انسانی دچار آسیب‌های زیادی شده بود، به همین دلیل با تمهیدات به عمل آمده با نصب حفاظ و شیشه سکوریت آسیب‌های انسانی به حداقل رسیده، لذا پس از نصب این حفاظ کار مرمت این تزئینات آغاز شد.

الله‌یاری در رابطه با شاخص‌های تزئینات این اثر گفت: اکثر تزئینات ایوان شرقی مسجد جامع عتیق اصفهان که با عنوان ایوان شاگرد نیز خوانده می‌شود، متعلق به دوران ایلخانی (سده هفتم هجری قمری) بوده و بیشتر آن به‌صورت تزئینات گچ‌بری بر روی آجر و خشت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تصریح کرد: این عملیات به مدت دو ماه و با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰میلیون ریال انجام می‌شود.

مجموعه مسجد جامع عتیق اصفهان یکی از کهن‌ترین مساجد جامع ایران در دوران اسلامی است، به گونه‌ای که این مسجد تاریخی با بیش از ۱۲۸۰ سال قدمت و در طی ده دوره تمدنی، دایره المعارفی متنوع از سبک‌های مختلف معماری و تزئینات وابسته به آن در بیش از یک‌هزار سال سیر تطور تاریخ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را یک‌جا در خود جای داده است.

این مجموعه با بیش از ۲۲هزار متر مربع وسعت و نزدیک به ۱۳۰۰ سال قدمت در سال ۱۳۹۱ به عنوان اولین مسجد جهان اسلام در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

کد خبر 399143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.