بی‌توجهی به اعتراضات توهین به مردم بود

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران گفت: گاهی اوقات حکومت به اعتراض‌ها و یا معترضین توجه نمی‌کند، به طور مثال در قضیه گرانی بنزین یک بی‌توجهی شدید نسبت به مردم شد که به اعتقاد من این بی توجهی به نوعی توهین آمیز بود.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه جامعه ما در مسیر دموکراسی یک جامعه نوپا است، اظهار کرد: پیاده شدن این نوع دموکراسی در کشور مخالفان و منتقدانی دارد که با مقاومت و سنگ اندازی تلاش می کنند، فرایند دموکراسی با وقفه ایجاد شود و این برای یک دموکراسی نوپا  امری طبیعی است.

وی ادامه داد: همه ارکان جامعه ما فرآیند اعتراض را به رسمیت نشناخته اند، به همین دلیل گاهی اوقات از حالت مدیریت خارج شده و تبدیل به بحران می شود، افراد معترض ممکن است، از موضوع مورد اعتراض ناراحت و یا عصبانی باشند که باید با کلام یا رفتار مسالمت آمیز آن را بیان کنند، اما خشمی که به عموم جامعه صدمه بزند از این موضوع جدا است.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران اضافه کرد: شخصی که برای بیان اعتراض خود دست به خشونت می‌زند، قطعا از بیان اعتراض فاصله گرفته و با مفهوم اعتراض آشنایی ندارد و این فرد را نمی توان با کسی که به طور مدنی اعتراض می کند مقایسه کرد، چراکه فردی که به اموال عمومی خود خیانت می کند، حسابش از فرد معترض جدا است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خشونت در بیان اعتراض افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: گاهی اوقات حکومت به اعتراض ها و یا معترضان توجه نمی کند، به طور مثال در قضیه گرانی بنزین یک بی توجهی شدید نسبت به مردم شد که به اعتقاد من این بی توجهی به نوعی توهین آمیز بود.

محمدی با بیان اینکه اطلاع نداشتن رئیس جمهور از موضوع گرانی بنزین، نشان از یک سهل انگاری و بی توجهی نسبت به مسائل جامعه است، خاطرنشان کرد: با این نوع برخورد طبیعتا مردم خشمگین می شوند، اما خشمگین شدن به معنای پرخاشگری نیست.

باید به خشم، اعتراض و نگرانی مردم پاسخ داده شود

وی ادامه داد: باید به خشم، اعتراض و نگرانی مردم پاسخ داده شود، اگر جامعه در ارتباط با یک موضوع اغنا نشود، نسبت به آن موضوع مقاومت نشان می دهد، مانند موضوع بنزین که جامعه در مورد آن به اغنا نرسید و با مقاومت و اعتراض روبرو شد.

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران خاطر نشان کرد: مردم سال ها است که به بیکاری، تورم، شرایط اقتصادی و ... اعتراضی نمی کنند، اما بحث بنزین توهینی آشکار و نادیده انگاشتن مردم جامعه است، همچنین بعد از گران شدن بنزین هم به بخش اعتراضات مسالمت آمیز مردم توجهی نشد و زمینه را برای سوء استفاده گران از فضای اعتراض فراهم کرد، تخریب گران اموال عمومی از بیرون کشور هدایت می شدند و خشونت سوء استفاده گران دامن گیر برخی معترضان نیز شد.

وی اظهار کرد: اعتراض حقی برای مردم یک جامعه است که باید در یک فضای تعریف شده، رعایت و دیده شود، دولت باید فضای اعتراض را به مردم هدیه کند، اینگونه هم به نفع مردم و هم به نفع دولت خواهد بود، البته نه اینکه فقط اعتراض بیان شود، بلکه دولت باید به آن پاسخ هم بدهد.

محمدی تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها، مدیریت جامعه و همه متولیان در تمام امور خود را نسبت به مردم پاسخگو بدانند و به مردم حق اعتراض بدهند، پاسخگو نبودن در مقابل مردم و مسائل مطرح در جامعه باعث می‌شود تا متولیان امور نسبت به بیان اعتراض حقی قائل نباشند، اینجا است که مباحث مد نظر مردم دستخوش کم محبتی های دولت مردان می شود و این آب گل آلود زمینه مناسبی برای ماهی گیری سوء استفاده گران می شود که نتایجش برای هیچ کس خوشایند نیست.

وی با توضیح اینکه اعلام بی‌خبری از سوی دولت مردان تنها یک توجیه مضر برای فضای دموکراتیک جامعه است، افزود: دولت باید برای بیان اعتراض و شنیدن صدای مردم با انعطاف و تواضع برخورد کند.

کد خبر 399089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.