کنترل آلودگی هوا نیازمند نظارت دقیق بر معاینه فنی خودروها است

مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با توجه به زیرساخت‌های موجود که کامل شده است، برای این کار احتیاج به کمک پلیس راهور و کنترل دقیق معاینه فنی و آنلاین شدن خودروهای دیزلی با کددار کردن دوربین هاست.

به گزارش ایمنا، مرضیه حصاری اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک معاینه فنی اجباری شده است و خودروهای عمومی هر شش ماه باید معاینه فنی خود را تمدید کنند و خودروهای شخصی نیز بر اساس سن که بعد از سه سال باید معاینه فنی بگیرند.

وی افزود: برخورد با متخلفان و ناوگانی که معاینه فنی ندارد یا دودزاست با توجه به مکانیزه شدن سیستم‌ها نیازمند به برخورد فیزیکی نیست و در ناوگان باری نیز باید نظارت بیشتر باشد. 

او افزود:  فهرست انتشار آلاینده شهر تهران نشان می‌دهد خودروی شخصی ۱۲ درصد، کامیون‌ها ۳۱ درصد، اتوبوس‌های غیر شرکت واحد ۱۵ درصد و موتورسیکلت‌ها ۱۹ درصد در آلودگی هوای شهر تهران سهم دارند که بر این اساس از سال ۹۳ طرحی به مجلس برده شد که با تلاش‌های محیط زیست تمام کلانشهرها فهرست انتشار آلاینده دارند.

حصاری افزود: ارایه خدمات در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان بخشی از وظایف شهری تعریف شده که به دلیل مشکلات مالی نتیجه بخش نبوده است؛ مبلغ  پیش‌بینی شده با توجه به فرسوده بودن ۸۰ درصد ناوگان عمومی محقق نشده است.

وی گفت: دولت با پیش‌بینی منابع پایدار مترو را افزایش داده قرارداد واگن منعقد شده، اما تا سطح ۷۵ درصد پیش‌بینی شده در قوانین هنوز فاصله زیادی داریم. منابع اعتباری هم به حدی نیست که بتوان تمام ناوگان عمومی را نو کرد. 

مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: اجرای پروژه پیمایش نیز با شناسایی ۲۸۰ هزار خودروهای دیزلی انجام شد، اما تا وقتی که جریمه‌های اجباری و برخورد با خودروهای دیزلی اجرا نشود این کار عملی نخواهد بود. 

حصاری خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود که کامل شده است، برای این کار احتیاج به کمک پلیس راهور و کنترل دقیق معاینه فنی و آنلاین شدن خودروهای دیزلی با کددار کردن دوربین هاست.

کد خبر 399072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.