انواع آنفلوانزا چیست و روش‌های درمان آن کدام است؟

آنفلوآنزا شایع‌ترین بیماری ویروسی روزهای سرد است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند؛ ابتلا به این بیماری ممکن است در گروه‌های آسیب‌پذیر با خطرات جدی همراه باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی مسری است که می‌تواند هر فردی را در هر گروه سنی مبتلا کند؛ این بیماری بسیار شدیدتر از سرماخوردگی است و علائم آن بین یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن پدیدار می‌شود. این بیماری ویروسی دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می‌کند و در فصول سرد  سال شایع‌تر است. ابتلا به آنفلوآنزا در گروه‌های آسیب‌پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار،  مبتلایان به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی، ممکن است همراه با خطرات جدی همراه باشد. معمولا فرد مبتلا  به آنفلوآنزا احساس ضعف و خستگی می‌کند. علائم دیگر این بیماری شامل سرفه خشک، آبریزش بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، چشم درد و گلو درد است. در ادامه شما را با انواع ویروس آنفلوآنزا، راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری بیشتر آشنا می‌کنیم:

انواع ویروس آنفلوآنزا

ویروس آنفلوآنزا به سه گروه A ،B و C تقسیم می‌شود. آنفلوآنزای نوع A انسان‌ها و حیوانات را مبتلا می‌کند؛ این نوع ویروس مدام در حال تغییر است و انواع جدیدی تولید می‌کند که دارای ویژگی‌های متفاوت است. آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع A نشأت می‌گیرد؛ این بیماری ویروسی معمولاً خوک‌ها را مبتلا می‌کند، اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری دیده می‌شود. این بیماری در انسان‌ها از طریق تماس با فرد مبتلا سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن شامل تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است.

بر خلاف آنفلوآنزای نوع A، ویروس آنفلوآنزای نوع B فقط در انسان‌ها یافت می‌شود. ویروس نوع B ممکن است واکنش شدیدتری نسبت به نوع A ایجاد کند، اما به ندرت پیش می‌آید که آنفلوآنزای نوع B آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد. آنفلوآنزای نوع C نیز یک بیماری خفیف است و گاهی عفونت ناشی از آن بدون علامت بوده و فراگیر نمی‌شود.

راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا

واکسن آنفلوآنزا می‌تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند، اما کاملا موثر و قطعی نیست. اقداماتی نظیر  پیروی‌کردن از یک رژیم غذایی سالم، تقویت سیستم ایمنی، شستن مرتب دست‌ها می‌تواند مانع شیوع آنفلوآنزا شود. همچنین افراد باید از تماس نزدیک با بیماران خودداری کنند. مبتلا یان به بیماری نیز باید نکاتی را رعایت کنند تا مانع سرایت بیماری به دیگران شود؛ این افراد باید در صورت امکان از رفتن به محل کار، مدرسه یا دانشگاه خودداری و در منزل استراحت کنند. بیماران باید هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند تا مانع انتقال ویروس آنفلوآنزا به دیگران شود.

درمان آنفلوآنزا

با اینکه داروهای ضد ویروسی برای کاهش  شدت و طول مدت علائم آنفلوآنزا تجویز می‌شود، اما همیشه داروها در مقابل نوع ویروس ایجاد کننده این بیماری موثر نیست. افراد مبتلا به آنفلوآنزا باید به اندازه کافی استراحت کنند تا به بدن خود فرصت دهند با ویروس‌ها مقابله کند و سیستم ایمنی را تقویت کند. تب یکی از علائم بیماری آنفلوآنزا است، زمانی که بیمار تب می‌کند آب بدن خود را از دست می‌دهد، بنابراین تا جایی که ممکن است باید مایعات بنوشد تا کمبود آب بدن خود را جبران کنند. 

موضوع قابل توجه اینکه نیاز به مایعات در زمان مقابله بدن با عفونت‌ها به ویژه با مصرف داروها افزایش می‌یابد و تب این نیاز را چند برابر می کند. همچنین مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم نقش مهمی در کاهش علائم عفونت‌های تنفسی دارد؛ گرم‌کردن مجاری تنفسی می‌تواند از سرعت رشد ویروس آنفلوآنزا بکاهد.

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد ویتامین C به حفاظت از سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود در طول دوره بیماری از مواد غذایی که حاوی ویتامین C است، استفاده کنند. این مواد غذایی شامل مرکبات، انوع میوه‌ها و سبزیجات می‌شود. علاوه بر این، مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب در کاهش علائمی مانند سرفه، گلودرد، خشکی بینی و مسیر تنفسی موثر است.

کد خبر 399054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.