این روزها آلودگی هوا به یکی از مشکلات اصلی کلان‌شهرها تبدیل شده است؛ زمانی که یک یا چند آلاینده مانند گرد و غبار، گازها، بخارات و خاکسترهای فرار در هوای آزاد وجود داشته باشد، آلودگی هوا رخ می‌دهد که می‌تواند موضوعی تهدید کننده برای سلامت انسان‌ها، حیوانات و گیاهان باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلانشهرها به دلیل پدیده وارونگی دما در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند؛ این پدیده جوی زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ای از هوای گرم بالای هوای سرد و در مجاورت کره زمین قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی پایداری هوا ایجاد می‌شود، به طوری که به جای این که با افزایش ارتفاع، کاهش دما رخ دهد تا صدها متر  از سطح زمین با افزایش ارتفاع، افزایش دما خواهیم داشت. بنابراین با حاکم‌شدن وارونگی دما در سطح زمین به ویژه در مناطق شهری بزرگ و صنعتی، آلودگی‌های تولید شده توسط منابع آلاینده مانند خودروها، کارخانه‌ها و وسایل گرمازای منازل به دلیل سنگین‌بودن هوای سرد، عدم تمایل این هوا به صعود و ترکیب آن با هوای فوقانی در سطح زمین، متراکم شده و سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها در  هوای استنشاقی انسان‌ها می‌شود .در ادامه شما را با انواع آلاینده‌ها، تاثیر آلودگی بر سلامت انسان و راه‌های کاهش آلودگی هوا آشنا می‌کنیم:

انواع آلاینده‌ها

آلاینده‌های اصلی هوا را می‌توان به دو دسته منابع اولیه و ثانویه تقسیم کرد؛ آلاینده‌هایی که به طور مستقیم بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد را آلوده کننده‌های اولیه و آلاینده‌هایی که به واسطه آمیختگی و واکنش آلاینده‌های اولیه به وجود می‌آید را آلاینده ثانویه می‌نامند. دی اکسید گوگرد تولید شده توسط کارخانه‌ها، یکی از آلاینده‌های اولیه و اصلی است که از احتراق سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت، بنزین و... به وجود می‌آید. انسان‌ها به منظور تامین نیازهای اساسی حمل و نقل خود از این سوخت‌ها استفاده می‌کند، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها باعث ورود گازهای خطرناک به محیط زیست می‌شود.

راه‌های کاهش آلودگی هوا

یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی وتک‌سرنشین است. ارائه برنامه‌های آموزشی در مورد کاهش مصرف سوخت مانند الگوهای صحیح رانندگی، عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودروها و آموزش تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، می‌تواند نقش موثری در کاهش آلاینده‌های هوا داشته باشد. از آنجایی که درختان دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و کربن رادر خود ذخیره می‌کنند، کاشتن درختان نیز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد. زمانی که چوب درختان سوخته می‌شود، کربن ذخیره شده در آن آزاد شده و تاثیرات گلخانه‌ای را تشدید می‌کند. بنابراین به منظور برخورداری از هوای پاک باید تا حد امکان درخت بکاریم و از قطع آن‌ها خودداری کنیم.

تاثیر آلودگی بر سلامت انسان

ذرات معلق در هوا که دلیل آلودگی هوا محسوب می‌شود، وارد بدن افراد شده و تاثیرات کوتاه‌مدت و بلند مدت بر سلامت آن‌ها دارد. این مشکلات شامل سکته قلبی، ضربان قلب نامنظم، مرگ زودرس در میان مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی، سرطان ریه، عفونت‌های تنفسی و همچنین تحریک چشم‌ها، بینی، گلو و نفس‌تنگی می‌شود.

نقش تغذیه در کاهش اثرات آلودگی هوا

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند باید آنتی‌اکسیدان بیشتری مصرف کنند. گروهی از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان شامل ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم می‌تـواند از بدن افراد در برابر تاثیرات زیان‌بار آلاینده‌های سمی محافظت کند. بنابراین مصرف غذاهایی مانند جگر، هویج، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین، کلم بروکلی، پیاز، پرتقال، گریپ فروت، انبه، تخم مرغ، مرکبات که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، برای از بین‌بردن اثرات مخرب آلاینده‌ها و در روزهایی که هوا آلوده است، توصیه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.