شیوه جدید برای کاهش علائم پارکینسون

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد استفاده از امواج فراصوتی با حداقل تهاجم، نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به پارکینسون دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارکینسون یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است که باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلال در هماهنگی حرکتی، لرزش و اختلالات گفتاری می‌شود. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن زیاد می‌شود، اما مردان بیشتر از زنان از پارکینسون رنج می‌برند. این بیماری معمولا از ۶۰ سالگی آغازمی‌شود، اما در بعضی موارد علائم آن در سن ۵۰ سالگی یا زودتر بروز می‌کند.

یکی از روش‌های کاهش علائم پارکینسون، تحریک عمقی مغز (DBS) است که تاکنون به بهبود بیماران کمک زیادی کرده، اما با خطرات احتمالی مانند عفونت و خونریزی همراه است؛ DBS نوعی جراحی است که طی آن الکترودهایی داخل مغز انسان قرار می‌گیرد، سپس این الکترودها به یک دستگاه مولد پالس الکتریکی متصل و پالس‌های الکتریکی تولید شده از طریق الکترودهای مغز به بافت‌های عمقی آن منتقل می‌شود.

گروهی از محققان ایتالیایی به منظور بررسی روش موثر برای کاهش علائم پارکینسون، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها داده‌های سلامت ۳۹ فرد با میانگین سنی ۶۴.۵ را بررسی کردند. تمام افراد شرکت‌کننده در این مطالعه دچار لرزش دست بودند و به هیچ روش درمانی پاسخ ندادند. ۲۱ نفر از این افراد به بیماری پارکینسون مبتلا بودند و ۱۸ نفر دیگر دچار لرزش اساسی (essential tremor) بودند که یک اختلال عصبی محسوب می‌شود.

پژوهشگران طی انجام این مطالعه از روش درمانی اولتراسوند متمرکز با هدایت تشدید مغناطیسی (MRgFUS) برای از بین‌بردن قسمت کوچکی از تالاموس مغز  استفاده کردند. این روش نسبت به روش‌های دیگر خطرهای ذاتی کمتری دارد. در این شیوه، درمان از نقطه مقابل لرزش شروع می‌شود؛ به عنوان مثال، لرزش سمت راست بدن به درمان قسمت چپ مغز پاسخ می‌دهد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد وضعیت لرزش ۳۷ نفر از ۳۹ فرد شرکت‌کننده در مطالعه با روش جدید بهبود پیدا کرد. مزایای MRgFUS نسبت به روش DBS این است که بسیار سریع تاثیر خود را می‌گذارد و افراد نیازی به بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان ندارد. با وجود این که روش درمانی جدید در دسترس برخی افراد قرار دارد، اما تنها چند مرکز در سراسر دنیا به این دستگاه مجهز هستند.

کد خبر 399049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.