کودکان اصلی‌ترین مخاطبان هنر تصویرگری هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اصلی‌ترین مخاطبان جشنواره تصویرگری، کودکان هستند یعنی هنر تصویرگری برای همه اقشار قابل استفاده است، اما اصلی ترین مخاطبان آن، حوزه کودک و نوجوان است که در این راستا می‌توان کتاب‌های کودک و نوجوان را در قالب تصویرگری تهیه کرد تا تاثیر گذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی انصاری امروز یکشنبه- دهم آذرماه ۹۸- در اختتامیه چهاردهمین جشنواره تصویرگری رضوی اظهار کرد: کسب علم دانش و معرفت الهی یکی از اصلی ترین نیازهای بشر به عنوان بالاترین مخلوق الهی است، قطعا این موضوع با انتقال مفاهیم و گرفتن آن حاصل می‌شود یعنی انسان با کسب علم و معرفت و دریافت معارف مورد نیاز، موجودی برتر شده و جایگاهش از فرشتگان نیز بالاتر است.

وی افزود: اگر در هر برهه‌ای از زندگی، تاریخ بشر را ورق بزنید این جزء اصلی ترین نیازها بوده است شاید برخی افراد به اهمیت آن پی نبردند، اما کسانی که در حوزه های فرهنگی تلاش می‌کنند، می‌دانند ارزشمندترین و اصلی ترین نیاز بشر نیاز فرهنگی است چیزی که انسانیت می‌سازد البته مسائل مادی، سیاسی و اقتصادی نیز مهم است، اما برای انسانیت انسان در اولویت های بعدی قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در بین همه راه های کسب فرهنگ یکی از زیباترین، موثرترین و اصلی ترین راه ها قرار دادن مفاهیم در قالب هنر است چراکه بشر به گونه ای خلق شده که زیبایی را دوست دارد و البته خداوند زیباست و مخلوقاتی که خلق کرده نیز زیبا هستند و آن را دوست دارند.

وی ادامه داد: انتقال مفاهیم هنگامی که در قالب زیبا قرار گرفت این تاثیرگذاری در وجود زیباشناسی انسان تاثیر گذاری بیشتری دارد، لذا هنر را به عنوان نعمت بزرگ الهی که ظرف ارزشمندی است برای انتقال هر مفهومی می‌نگریم این قالب می‌تواند از انواع مختلفی باشد همانند انتقال پیام با یک خط زیبا؛ گاهی با نقاشی گاهی در قالب فیلم و هر رشته‌ای دیگری از هزاران موردی که وجود دارد.

انصاری افزود: یک بحث شکل، شیوه و ارائه است و بحث دیگر محتوا و مفهوم لذا هنر می‌تواند در خدمت ارزش انسانی، الهی و در یک کلام ارزش متعالی قرار گیرد البته متاسفانه همین هنر می‌تواند در اختیار مفاهیم غیر ارزشی نیز قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه یک قالب، شیوه و هنر و مفهوم زیبای انسانی مثل یک ظرف آب گوارایی است که برای حیات بشر استفاده می‌شود و می‌توان داخل همان ظرف یا حتی زیباتر از آن زهر ریخته شود که اولی انسان را از فنا و نابودی نجات می‌دهد و دومی سبب نابودی است، اظهار کرد: قالب الهی که بسیار ارزشمند است و در طول تاریخ نیز از این قواعد مستثنی نبوده را با بعضی از هنر و هنرمندی که ذات پاک دارد و وسیله ارزشمند است را با محتوا مقایسه می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: اشتباه و قضاوت های نابه جا می‌کنیم، اما با کمی دقت خواهیم دید هنر فی ذاته زیبا خلق شده، اما اینکه چه محتوایی درون قالب ریخته می‌شود دارای اهمیت است، در بین انواع رشته های هنری یک هنر با نام هنر تجسمی وجود دارد و در بین این هنرهای زیبا زیر رشته تصویرگری که نشان دهنده توانایی هنرمند است و می‌تواند شعر را به تصاویر تبدیل کند همچنین هنر نیز که در انتقال مفهوم و هم در قالب هنر قرار دارد می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به وجود دو ویژگی در این جشنواره افزود: این قالب ارزشمند انتقال مفاهیم در شکل هنرمندانه تصویرگری با موضوع اهل بیت(ع) به خصوص با موضوع حضرت ثامن الحجج است.

انصاری ادامه داد: ارادت و عشق گره می‌خورد به معرفت و به فهم این خاندان و باید بدانید امام رضا(ع) کیست و سخن و کردار این بزرگوار چیست و می‌توانیم از این امام همام چه یاد بگیریم و این ارزش آثار را صدها و هزار برابر بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: جشنواره‌های رضوی که چندسالی طراحی شده یک حرکت ارزشمند فرهنگی به خصوص در دنیای امروز است که نیاز به فرهنگ اهل بیت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: جشنواره رضوی با رشته‌های متعدد که سالها در کشور برگزار می‌کند توانسته بخشی از این نیاز را دنبال کند و میزان موفقیت این جشنواره به همگان بستگی دارد.

وی گفت: استان اصفهان یکی از استان های خوش نام در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص هنر اسلامی است و هرساله بخشی از جشنواره رضوی را اجرا می‌کند.

انصاری خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مخاطبان این جشنواره کودکان هستند یعنی هنر تصویرگری برای همه اقشار قابل استفاده است، اما اصلی ترین مخاطبان آن حوزه کودک و نوجوان است و کتاب های کودک و نوجوان را می‌توان در قالب تصویرگری تاثیر گذار باشد.

به گزارش ایمنا، برندگان این جشنواره به انتخاب هئیت داوران با در نظر گرفتن ارزش‌های تکنیکی و برخورداری از قدرت بیان هنری آثار به ترتیب منصوره دهقان، عاطفه گلشاهی رتبه اول، ژاله حقیقت و مائده انوریان رتبه دوم و مریم بوکا و حدیثه مظاهری نیز رتبه سوم را کسب کردند.

کد خبر 399047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.