اینجا بهترین شهر جهان برای زندگیست!

هلسینکی پایتخت و بزرگترین شهر کشور فنلاند است که در سال ۲۰۱۱ نشریه معتبر Monocle بریتانیا شاخص زندگی را در آن در بالاترین سطح خود اعلام کرد؛ به گفته مسئولان این شهر قرار است تا سال ۲۰۵۰ هلسینکی تبدیل به باکیفیت ترین شهر جهان برای زندگی شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هلسینکی پایتخت کشور فنلاند یکی از بهترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی است. هر ساله تعداد زیادی از مردم، این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند به همین دلیل مسئولان شهری با اجرای برنامه‌های پیاده محور در این شهر، استفاده از خودرو را در جهت استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی، محدود کرده اند.

با کیفیت ترین شهر جهان برای زندگی

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هلسینکی، در سال‌های گذشته این شهر به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین شهرهای جهان برای زندگی شناخته شد. اما پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ این شهر در راس جدولِ باکیفیت ترین  شهرهای دنیا برای زندگی قرار بگیرد. همچنین پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده به جمعیت شهر هلسینکی افزوده شود و حدود ۲۵۰ هزار شهروند جدید در این شهر زندگی کنند.

با توجه به رشد جمعیت در این شهر، سیاست‌های نوین مانع از بروز مشکلات احتمالی ناشی از افزایش جمعیت در هلسینکی خواهد شد. اکنون مانند بسیاری از شهرها هلسینکی از یک هسته مرکزی شهری تشکیل شده است. این هسته مرکز شهر را از طریق بزرگراه‌ها به حومه و بخش‌های دور افتاده  شهر متصل می‌کند. اما برنامه چنین است که در آینده نزدیک هر حومه به یک مرکز شهری کوچک در اطراف ایستگاه‌های تراموا یا راه آهن  تبدیل شود.

هلسینکی، شهری پیاده محور

 به گفته Rikhard Mannien، مدیر برنامه ریزی استراتژیک شهری در هلسینکی، " اگرچه جمعیت شهر افزایش می‌یابد اما تعداد خودروهای شخصی نباید بیشتر شود. راه حل اساسی برای تحقق یافتن این امر، بهبود وسایل حمل و نقل عمومی، متراکم ساختن مناطق و نواحی و همچنین گسترش دادن امکانات شهری در حومه شهر است."  

چشم انداز هلسینکی در آینده، شهری است که در آن بزرگراه‌ها به بلوارهایی تبدیل شود که به خانه‌ها، پیاده روها، کافه‌ها، مسیر ویژه دوچرخه سواران و همچنین ایستگاه‌های تراموا و اتوبوس متصل باشد. در چنین شهری مدارس و امکانات رفاهی، آموزشی، خانه‌ها و فروشگاه‌ها به اندازه کافی نزدیک به یکدیگر قرار دارند به شکلی که تمام شهروندان کارها و امور خود را پیاده یا با دوچرخه انجام می‌دهند و نیازی به سفرهای روزانه با خودروی شخصی نیست.

سرویس‌های آنلاین در خدمت حمل و نقل شهری

در چنین شهری مجموعه گسترده ای از حمل و نقل عمومی از جمله مترو و تراموا کل شهر را مانند یک مجموعه به هم متصل می‌کند. همچنین نرم افزارهای آنلاین یکی دیگر از ابزار پر کاربرد در یک شهر هوشمند است. نرم افزارهایی که در صورت نیاز می‌توان با برقراری یک تماس به اتوبوس، تاکسی و یا دوچرخه اشتراکی دسترسی پیدا کرد.

کد خبر 399006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.