برنامه زمانی انتخابات مجلس یازدهم

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد تا تکلیف ۲۹۰ نماینده آینده مردم در خانه ملت در اسفندماه سال جاری مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اطلاعات وزارت کشور و ستاد انتخابات، جدول زمانی انتخابات به این شرح است:

۱۰ آذر: آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس ثبت به مدت هفت روز یعنی تا روز شنبه ۱۶ آذر. داوطلبان می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و با حضور در فرمانداری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و دفاتر وزارت امور خارجه در دیگر کشورها برای نامزدی در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند. هیئت های اجرایی از امروز به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات به مدت ۶ روز تشکیل می‌شود. از ۱۰ آذر  ۹۸ به استناد ماده ۴۸ قانون انتخابات به مدت ۱۲ روز یعنی تا ۲۱ آذر سوابق داوطلبان در مرجع چهارگانه بررسی خواهد شد.

۱۷ آذر: آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت های اجرایی براساس استناد ماده ۵۰ قانون انتخابات. این بررسی به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۲۶ آذر ادامه خواهد داشت.

۲۷ آذر: به استناد ماده ۵۱ قانون انتخابات، مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ می‌شود. داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند از ۲۸ آذر به مدت سه روز به هیئت نظارت استان شکایت کنند. رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیئت نظارت استان از ۲ دی شروع می‌شود و به مدت ۲۰ روز یعنی تا ۲۱ دی ادامه خواهد داشت.

۲۲ دی: آغاز ابلاغ وضعیت صلاحیت، دریافت شکایت و اظهار نظر نهایی شورای نگهبان به استناد ماده ۵۲ قانون انتخابات که تا تاریخ ۱۱ بهمن ادامه خواهد داشت.

۱۲ بهمن: شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به استناد ماده واحده مجمع به مدت سه روز دریافت خواهد شد.

۱۵ بهمن: به استناد ماده واحده مجمع، رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط شورای نگهبان و اعلام به وزارت کشور از ۱۵ بهمن آغاز می‌شود و به مدت ۷ روز تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت. اسامی نامزدها به استناد مواد ۳۶ و ۴۰ آیین‌نامه در تاریخ ۲۲ بهمن اعلام و منتشر خواهد شد.

۲۳ بهمن: انتشار آگهی انتخابات توسط هیئت اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه به استناد ماده ۲۰۹ آیین نامه انتخابات.

۲۴ بهمن: آغاز تبلیغات داوطلبان به مدت یک هفته. نامزدها به استناد ماده ۵۶ قانون انتخابات از ۲۴ بهمن می توانند به صورت رسمی فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کنند. داوطلبان تا یکم اسفند یعنی یک روز مانده به انتخابات فرصت فعالیت انتخاباتی دارند و ۲۴ ساعت مانده به ساعت رای گیری، تبلیغات انتخاباتی به استناد ماده ۵۶ قانون انتخابات ممنوع است.

۲ اسفند: سرنوشت مجلس یازدهم در این روز رقم خواهد خورد و مردم با حضور در پای صندوق های رای، نماینده شهر خود برای ۴ سال دیگر را انتخاب می کنند.

کد خبر 398997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.