رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب نشر شاهد در موزه مرکزی شهدا

مراسم رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب نشر شاهد روز یکشنبه ۱۰ آذر با حضور معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سخنگوی وزارت امور خارجه، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از دیگر از مسئولان در موزه مرکزی شهدا برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از بنیاد شهید، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم با بیان اینکه داشته‌های امروز ما به‌واسطه نگارش تجربیات گذشتگان به‌دست‌آمده است، گفت: آیندگان نیز به تجربیات و دانسته‌های ما احتیاج دارند و وظیفه امروز ما نگاشتن این تجربیات است. خرسندیم در دورانی زندگی می‌کنیم که امکانات حوزه نشر گسترش زیادی یافته است و دیگر سختی‌های گذشته برای نگارش و نشر وجود ندارد. همین مسئله وظیفه ما را در قبال آیندگان سنگین‌تر می‌کند و باید به‌گونه‌ای کار کنیم که مورد سرزنش تاریخ قرار نگیریم.

حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه افق پیش روی انقلاب اسلامی را ترسیم کرده‌اند. این بیانیه مبتنی بر سه فراز است که هر فراز با موضوع تولید علم و دانش و نگارش مرتبط است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه نشر آثار شهدا گفت: تاکنون ۱۷۶۰ عنوان کتاب توسط بنیاد منتشر شده که در دو حوزه کتاب‌های مرجع و خاطرات و وصایای شهدا بوده‌اند. همچنین پنج هزار کتاب نیز با مشارکت و حمایت بنیاد منتشر شده است. ۵۰ عنوان کتاب نیز به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند تا زمینه ترویج گفتمان مربوط به شهادت و ایثارگری در سطح دنیا فراهم شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب منتشر شده توسط نشر شاهد گفت: از همه نویسندگانی که با وجود تمام مشکلات به فعالیت در این حوزه ارزشمند می‌پردازند تشکر می‌کنیم.

خاطره‌ها با نگاشته شدن ماندگار می‌شوند

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم با بیان اینکه افتخار می‌کنم در وزارتخانه‌ای مشغول به خدمت هستم که ۶۰ درصد نیروهای آن از خانواده ایثارگران هستند، گفت: من در ۱۴ سالگی به جبهه رفتم و در چند عملیات نیز حضور یافتم. خوشبختانه امروز نیز همچنان همان روحیه جهاد و ایثار را در دفاع از مواضع کشورمان در عرصه بین‌المللی احساس می‌کنم.

وی افزود: خاطره‌ها با بیان کردن به‌صورت شفاهی از بین می‌روند اما با نگاشته شدن ماندگار می‌شوند. نوشتن و نگارش خاطرات و آثار مربوط به شهدا و ایثارگران موضوع بسیار مهمی است و ما در وزارت امور خارجه به‌عنوان نمایندگان ایران در خارج کشور از قدرت نرم این فرهنگ ایثار و شهادت کمک می‌گیریم و از آن صحبت می‌کنیم.

موسوی ادامه داد: ایثار و شهادت و دفاع مقدس جزو مفاهیمی فرازمانی و فرامکانی هستند و نحوه برخورد با این مفاهیم نیز بر همین اساس است، درست مانند واقعه کربلا که تا ابد ادامه خواهد یافت. ما نیز در وزارت امور خارجه تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در سطح دنیا اقدام به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنیم.

در نگارش تاریخ شفاهی باید استانداردهایی لحاظ شوند

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تأکید بر اینکه نوشتن اندیشه‌ها می‌تواند سرمایه‌ای برای آینده سرزمینمان باشد، افزود: خوشبختانه اسناد شهدا و ایثارگران که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران جمع‌آوری شده‌اند در حال دیجیتالی شدن هستند. این اتفاق بسیار خوبی است زیرا این آثار به‌عنوان ذخایر برای آیندگان باقی می‌مانند تا جلوی بیگانه شدن نسل‌های آینده با آرمان‌های شهدا گرفته شود.

وی افزود: بخش مغفول در حوزه جمع‌آوری و نشر آثار شهدا بخش شنیداری و صوتی است. از بسیاری از این عزیزان فایل‌ها و نوارهای صوتی زیادی به‌جامانده که باید به‌روزرسانی و در اختیار عموم قرار گیرند. در نگارش تاریخ شفاهی نیز باید استانداردهایی لحاظ شوند تا آثار تولیدی تأثیر لازم را بر جامعه و مخاطبان بگذارد.

یکی از راهکارهای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن کار فرهنگی است

فریده اولاد قباد عضو فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: شهدا با کمبود امکانات از سرزمین، آرمان‌ها و ارزش‌های خود دفاع کردند و امروز نیز عزیزانی هستند که اسلحه شهدا را در دست گرفته‌اند و با قلم خود فرهنگ آنان را ترویج می‌کنند.

وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم تا در برنامه ششم توسعه دستگاه‌ها و سازمان‌ها را موظف کنیم تا در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت کنند، زیرا یکی از راهکارهای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن همین کار فرهنگی و ترویجی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران جزو سازمان‌هایی است که بودجه محدودی دارد و جا دارد از این مجموعه بابت تمام تلاش‌هایی که علی‌رغم محدودیت‌ها انجام می‌دهند تشکر کنیم. همچنین مسئولان بنیاد باید پیشنهادت و نظرات خود را در خصوص بودجه ۱۳۹۹ به مجلس ارائه دهند تا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

اولاد قباد در پایان گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری کند تا شاهد تولید محتوای درسی متناسب با فضای ایثار و شهادت برای دانش آموزان باشیم.

باید در حوزه آثار مرتبط با شهدا اهدافی را دنبال کنیم

محسن پرویز رییس هیئت‌مدیره انجمن قلم نیز گفت: زمانی که شهدای ما به شهادت رسیدند اطلاعات زیادی از آنان موجود بود اما امروز در بسیاری از موارد اطلاعات کمی از آن‌ها در دسترس است و باید مانع فراموشی و نابودی مدارک مربوط به آن‌ها شویم.

وی ادامه داد: لازم است در حوزه آثاری که مرتبط با شهدا و انقلاب منتشر می‌شوند اهدافی را مشخص کنیم و در نظر بگیریم و کارها را متناسب و منطبق با این اهداف پیش ببریم.

در این مراسم از کتاب‌های وصیت‌نامه شهدای استان البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی (دفتر اول و دوم)، کردستان (دفتر دوم)، مرکزی، کرمان (دفتر دوم)، فارس (دفتر دوم)، فرهنگنامه جاودانه‌های تاریخ استان یزد، طبیبان عرشی، پارتیتور ۹ (سمفونی پیروزی)، پرواز دیده بان، یک خط زندگی، آواز غمزده خاک، بولوت، بچه‌های دارالفنون، برف می‌بارد گل سرخ، زخم‌ها، مرد راه و گزیده موضوعی وصیت‌نامه شهدا (رونق و تولید) رونمایی شد.

همچنین لوح تقدیری از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران توسط یکی از جانبازان ۷۰ درصد شاغل در بخش جمع‌آوری اسناد اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران به سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه اهدا شد.

کد خبر 398995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.