بررسی راهکارهای عملکرد بهینه نظام دسترسی شهر

یک کارشناس شهرسازی گفت: تدوین طرحی جامع از مجموعه بخش‌ها و زیربخش‌های نظام حرکت و دسترسی و سنجش، تحلیل و تصمیم گیری برای هرگونه تغییر و جانمایی در قالب این طرح کلی و نظام یکپارچه آن، از بروز حوادث و گره‌های ترافیکی جلوگیری کرده و سرعت و کیفیت انتقال مسافر، کالا و اطلاعات را در شهر ارتقا می‌دهد.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر شهر شامل مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌هایی است که هرکدام دارای قلمروهای زیرین مثل مناطق، محلات و کوی‌های مسکونی هستند بنابراین نحوه توزیع کالا و انتقال مسافر نیز در شهر باید در قالب این زیرمجموعه‌ها و سلسله مراتب دسترسی دیده ‌شود.

وی با بیان اینکه ارتباط میان مجموعه‌ها در مقیاس خرد و کلان شهر از طریق شریان‌های واسط برقرار می‌شود، افزود: چنانچه برنامه‌ریزان و مدیران نظام حرکتی و دسترسی را برای مقیاس مشخصی از شهر به درستی تدارک نبینند، سیستم شهری دچار اخلال می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اهمیت توجه به ساختار دسترسی‌های شهر متناسب با مقیاس شهری، خاطرنشان کرد: در یک ساختار نظام‌مند، سیستم کالبدی و نظام مدیریت و نظارت بر جابجایی در شهر باید به درستی عمل کند، این نظارت به وسیله مدیریت شهری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر نهادهای مرتبط انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: کنترل حرکت و جابجایی در شهر باید با اتخاذ تدابیر مناسب، ایجاد بسترهای کالبدی، رعایت سلسله مراتب دسترسی‌ها و اعمال مدیریت کنترلی انجام تا برقراری نظم در جابجایی انسان، کالا و اطلاعات در قالب شهر مهیا شود.

شبانی ادامه داد: معابر، بخشی از نظام حرکت و دسترسی شهر است و در سطوح مختلفی از جمله بزرگراه و آزادراه، خیابان فرعی، خیابان اصلی و بن بست محلی طبقه‌بندی می‌شود، پایانه‌های شهری و سیستم حمل و نقل عمومی در کنار علائم، تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بخش دیگری از مجموعه سیستم حرکت و دسترسی شهر را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس شهرسازی تاکیدکرد: مکان‌یابی هر کدام از اجزای این نظام حرکت و دسترسی باید در یک سازوکار سیستمی بررسی شود تا تاثیرات متقابل اجزا و زیر مجموعه‌های آن در ارتباط با یکدیگر و در ارتباط با کل سیستم سنجیده شود، بنابراین صرفا با تغییر مکان یکی از اجزا نمی‌توان انتظار عملکرد بهینه سیستم حرکت و دسترسی شهر را داشت.

شبانی افزود: انتقال یک پایانه مسافربری برون شهری به عنوان یکی از اجزای سیستم حرکت و دسترسی شهر، صرفا موجب اصلاح این سیستم نمی‌شود زیرا قاعدتا باید در تعامل و ارتباط با ساختار درونی و بیرون شهر باشد، چنانچه تغییر مکان یا جانمایی هرکدام از اجزای سیستم حرکت شهر به درستی بررسی نشود کنترل تبعات آن دشوار می‌شود.

وی اظهار کرد: تدوین طرحی جامع از مجموعه بخش‌ها و زیر بخش‌های نظام حرکت و دسترسی و سنجش، تحلیل و تصمیم گیری برای هرگونه تغییر و جانمایی در  قالب این طرح کلی و نظام یکپارچه آن از بروز حوادث و گره‌های ترافیکی جلوگیری کرده و سرعت و کیفیت انتقال مسافر، کالا و اطلاعات را در شهر ارتقا می‌دهد.

کد خبر 398933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.