مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شیراز برگزار شد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس با شعار "مدرسه ایمن، جامعه ‌تاب‌آور" برگزار شد.

به گزارش ایمنا، محمدهادی قانع با اعلام این خبر، اظهار کرد: چند سالی است که در رویکرد این مانور، تغییراتی داده‌ایم و تنها هدفمان برگزاری مانور زلزله در مدرسه برای دانش‌آموزان نیست بلکه هدف، درگیر کردن خانواده‌ها در مبحث زلزله است که بتوانند از ظرفیت مدارس برای مدیریت محله‌ها استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ساعت ۹ و ۴۸ دقیقه صبح روز -چهارشنبه ۶ آذرماه- زنگ بحران نواخته شد و دانش‌آموزان بلافاصله در کلاس‌ها پناه گرفتند و بعد از آن در حیاط مدرسه استقرار پیدا کردند. باصدای آژیر خطر نیروهای امدادی بلافاصله نسبت به دایرکردن چادرهای امداد اقدام کردند و در چادرها مصدومان فرضی از حادثه زلزله درمان شدند.

قانع افزود: در این مانورها بحث پناه‌گیری برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند هم پناه‌گیری و هم راه‌های انتقال مصدومان احتمالی به مراکز درمانی را فرا گیرند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تصریح کرد: مکانیزم این مانورها به این شکل است که آموزش‌هایی که دانش‌آموزان فرا می‌گیرند، به والدین انتقال و آن‌ها را در جریان کار خود قرار می‌دهند و مدرسه تبدیل به کانون یا محلی برای شرایط اضطراری می‌شود که می‌توان از زیرساخت‌ها برای اسکان اضطراری استفاده کرد.

وی گفت: آمادگی گروه‌های امدادی و کمک‌رسان در مواقع بحران، شناخت نقاط قوت و ضعف دستگاه‌های امدادرسان، افزایش سرعت عمل این دستگاه‌ها و ایجاد هماهنگی لازم جهت مقابله با حوادث احتمالی از مهمترین ارکان برگزاری مانور ایمنی و زلزله در شهر شیراز می‌باشد.

قانع خاطرنشان کرد: این روز، فرصت مغتنمی است تا توانمندی‌های شهر شیراز و استان فارس و نیز میزان آمادگی برای مقابله در برابر بلایای طبیعی را مورد سنجش قرار دهیم، نقاط ضعف و قوت را شناسایی و نسبت به رفع معایب و تقویت نقاط مثبت با انجام مانور در بخش‌های مختلف اقدام و به این ترتیب در برابر حوادث طبیعی میزان خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: وظیفه ما است که با درک صحیح و مسئولانه به ارتقای ایمنی و کاهش آسیب‌پذیری شهر و کشورمان کمک کنیم. بی‌شک ایجاد روحیه مشارکت همگانی مردم و مسئولان برای رسیدن به چنین هدفی توسط سازمانی خاص، در زمانی مشخص و با برنامه‌های کوتاه‌مدت و مقطعی امکان‌پذیر نخواهد بود بلکه وظیفه‌ای ملی است که با مشارکت همه اجزای جامعه در مسیر تحقق شهر و کشوری ایمن گام برداریم.

کد خبر 398924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.