هنر سفارشی ماندگار نیست

یک مجسمه ساز گفت: هنر تجسمی مجسمه سازی باید از سمت دولت حمایت شود تا هنرمند برای دل خود کار کند و آثار خلق شده آن را در پارک ها، فرهنگسراها و موزه ها نصب کنند چرا که هنر سفارشی و تولیدی ماندگار نیست.

جعفر نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت هنر مجسمه سازی، اظهار کرد: در حقیقت تعداد علاقه‌مندان به هنر مجسمه سازی بسیار زیاد است، اما متاسفانه جامعه به استقبال و حمایت از آن به دلیل نداشتن شناخت هنری و شرایط سیاسی _ اقتصادی نمی‌رود.

وی با اشاره به رونق گرفتن هنر مجسمه سازی، افزود: هنر مجسمه سازی از سوی شهرداری و مراکز فرهنگی هنری حمایت می‌شود، اما مواد و متریالی که در این هنر استفاده می‌شود کم کیفیت است و این از نواقص کار محسوب می‌شود.

این هنرمند مجسمه ساز اضافه کرد: وضعیت ایده آلی که برای هنر مجسمه‌سازی در یک جامعه فرهنگی و هنری وجود دارد این است که آثاری از مشاهیر و مفاخر ساخته و درون شهر نصب شود تا زمانی که توریست خارجی جذب کشورمان می‌شود باعث تبلیغ مثبت برای ایران باشد.

نجیبی گفت: البته نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که بخاطر شرایط بد اقتصادی ممکن است به هنر مجسمه سازی اهمیت کمی داده شود و در حال حاضر هنرمندان در کارگاه های خود در تلاش‌ هستند تا برای دل خودشان هنر مجسمه سازی را به جایگاه بالایی برسانند و به حمایت دولت و وزاتخانه ها نیاز دارند.

وی با بیان اینکه در بخش فرهنگ و هنر وزارت ارشاد و شهرداری درصد کمی از بودجه برای گسترش فرهنگ و هنر استفاده می‌شود، افزود: حمایت از انجمن‌های هنری وظیفه وزارت ارشاد است زمانی که حمایت مادی و معنوی نباشد برای جمع آوری آثار هنرمندان و به نمایش گذاشتن آن‌ها به مشکل برمی‌خوریم.

این هنرمند تصریح کرد: جامعه ما شامل دو گروه می‌شود، گروه اول از هنر به عنوان تجارت استفاد و به دید شغل درآمدی به آن نگاه می‌کنند وگروه دوم قشری‌ هستند که با دل خودشان کار می‌کنند و با گروه اول متفاوتند چرا که هنر باید تک باشد تا ماندگار شود وقتی آثاری مکرر به تولید برسد ارزش خود را از دست می‌دهد و تبدیل به صنایع دستی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنر تجسمی مجسمه سازی باید از سمت دولت حمایت شود تا هنرمند برای دل خود کار کند و آثار خلق شده آن را در پارک ها، فرهنگسرا ها و موزه ها نصب کنند چراکه هنر سفارشی و تولیدی ماندگار نیست.

کد خبر 398920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.