۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
آرزوی معلولان کرجی

بسیاری از آنان سال‌هاست خانه‌نشین هستند و شمار بسیاری نیز بی کمک دیگران یارای رفتن به بیرون از خانه و انجام امور روزانه را ندارند، شهر برای آنان مناسب نیست و توان حرکت در کوچه‌ها و خیابان‌های آن را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید تاکنون ویلچر معلولی که در چاله‌ای گیر کرده و توان حرکت ندارد یا نابینایی که در ناهمواری پیاده‌رو به زمین خورده یا پیرمردی که توان بالا رفتن از پل عابر پیاده را ندارد دیده باشید. معلولان و توان‌خواهان آرزو دارند از پارک و فضای سبز شهری استفاده کنند و به راحتی با دوستان خود در پیاده‌روهای شهر قدم بزنند، اما مانعی سد راهشان است و آنان را مجبور به خانه‌نشینی می‌کند آرزویشان را دست نیافتنی، البته در این راستا مقررات زیادی همچون قانون جامع حمایت از معلولان و شیوه‌نامه مناسب‌سازی اماکن و معابر وضع و ابلاغ شده است.

مدیریت بیشترین سهم را در مناسب‌سازی اماکن عمومی بر عهده دارد، به همین دلیل مدیران شهری می‌کوشند با اجرای طرح‌های مختلف محیطی مناسب‌تر برای تردد و رفت و آمد معلولان ایجاد کنند.

معلولان در کلانشهر کرج نیز مانند سایر شهرها دوست دارند بتوانند به سادگی در معابر و خیابان‌های شهر رفت و آمد کنند و کارهای روزانه خود را انجام دهند، اما گذری کوتاه در خیابان‌های این کلانشهر نشان می‌دهد بسیاری از مسیرها برای معلولان مناسب‌سازی نشده و تردد در آن‌ها سخت یا غیر ممکن است.

«محسن دایی»، جوان معلولی است که با ابراز گلایه از نبود امکانات و مناسب‌سازی نشدن معابر شهر می‌گوید: حدود ۱۵ سال است که خیابان‌های مرکزی شهر را ندیده‌ام، چون راهی به آنجا ندارم؛ بسیاری از مسیرهای شهری حتی برای آدم‌های سالم هم مناسب نیست چه برسد به معلولی که زندگیش به ولیچر وابسته است.

«مهشید رضوانی» هم که حالا ۳۰ ساله است و به علت تصادف از ۱۶ سالگی معلول شده است، اظهار می‌کند: بارها شده که اعضای خانواده از من خواسته‌اند همراه آنان به پارک بروم، اما هر بار به بهانه‌ای خانواده‌ام را همراهی نمی کنم، چون اسباب زحمت همه هستم، در هر نقطه از پارک‌ها بلوک سیمانی یا نرده یا فنسی کار شده که عبور از آن‌ها برای من غیر ممکن است و باید سوار بر دوش دیگران از آن‌ها عبور کنم.

«محمدرضا کاملیان»، پدر کودک معلولی است که ناراحتی خود را از مناسب نبودن محیط شهری برای تردد معلولان اینگونه عنوان می‌کند: فرزند من کودک است و من توانایی جابجا کردن او را دارم، اما او هر روز بزرگتر می‌شود و من ضعیف‌تر؛ آیا نباید شرایطی وجود داشته باشد که یک معلول بدون کمک دیگران بتواند از تاکسی و اتوبوس استفاده کند و به راحتی کارهای خود را در بیرون از خانه انجام دهد؟ 

وی ادامه می‌دهد: مشکلات معلولان در این شهر یکی یا دوتا نیست مثلا دستشویی‌های پارک نزدیک خانه ما برای استفاده معلولان مناسب نیست و یا وقتی راننده تاکسی‌های شهر متوجه می‌شوند مسافر معلول است فورا سرویس را کنسل می‌کنند، این‌ها تنها بخشی از معضلات است؛ تازه وقتی بارندگی شود و خیابان‌ها و معابر لغزنده، مشکلات آن‌ها چند برابر می‌شود.

کمتر از ۳۰ درصد معابر شهر کرج مناسب سازی شده است

«امیرحسین فتح‌العلومی»، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی منطقه‌ای و شهری با اشاره به ضوابط و مقررات مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر لزوم مناسب‌سازی معابر برای استفاده معلولان، اظهار می‌کند: متاسفانه بر اساس اعلام مسئولان شهری، کمتر از ۳۰ درصد معابر شهر کرج مناسب سازی شده است.

وی می‌افزاید: مناسب‌سازی نشدن معابر سبب ایجاد مشکلات فراوانی از جمله اجتماع‌گریزی و گوشه‌گیری معلولان می‌شود.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه اهمیت موضوع مناسب‌سازی معابر برای معلولان در کرج از گذشته تاکنون مطرح بوده، اما گویی جزء مباحث فراموش شده مسئولان به شمار می‌رود، عنوان می‌کند: نامناسب بودن معابر و مبلمان شهری برای معلولان تنها محدود به خیابان‌ها نیست، بلکه ورودی ادارات و ساختمان‌های مسکونی نیز مناسب نیست.

فتح‌العلومی با اشاره به نبود رَمپ مناسبی برای استفاده معلولان در ورودی بسیاری از دستگاه‌ها و ادارات کرج، اضافه می‌کند: در حال حاضر اگر معلولی در کرج بخواهد به اداره‌ای مراجعه کند به تنهایی امکان انجام دادن کارهای خود را ندارد و نیازمند کمک دیگران است.

وی می‌گوید: بخش بزرگی از پل‌های عابر پیاده کرج دارای رَمپ مناسب برای استفاده معلولان نیست.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اهمیت تدوین برنامه جامع برای مناسب‌سازی معابر کرج، تاکید می‌کند: لازم است برای تحقق این هدف بودجه ویژه‌ای برای مناسب‌سازی ورودی ادارات و سازمان‌های مختلف کرج اختصاص یابد.

فتح‌العلومی با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی ورودی و پیاده‌راه‌های ساختمان‌های شهر، تصریح می‌کند: باید به گونه‌ای عمل شود که صدور پایان ساخت برای ساختمان‌های اداری مشروط به رعایت اصول مناسب‌سازی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موارد لازم‌الاجراء در مناسب‌سازی معابر قابل عبور بودن صندلی چرخدار از جزیره وسط خیابان‌ها و خط‌کشی عابر پیاده است، اظهار می‌کند: شهرداری‌ها باید طرح مناسب سازی معابر را بر اساس آیین‌نامه کلی آن اجرا کنند، البته تحقق این هدف نیازمند فرهنگ‌سازی و برگزاری دوره‌های آموزش شهروندی است.

گردآوری تاریخچه‌ای جامع و کامل از معابر مناسب‌سازی شده

«محمد جواهری»، مدیرکل امور شهری شهرداری کرج با اشاره به وضعیت مناسب سازی معابر این شهر، می‌گوید: مناسب‌سازی معابر شهر وظیفه شهرداری‌ها است، اما براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، همه ساختمان‌ها اعم از اداری، خدماتی و مسکونی باید پیاده‌راه‌هایی مناسب برای عبور معلولان، نابینایان و سالمندان در محدوده ورودی احداث کنند.

وی با بیان اینکه ستاد مناسب‌سازی شهرداری کرج برای مناسب‌سازی معابر این شهر جلسات زیادی را برگزار کرده است، تاکید می‌کند: این اقدام به منظور گردآوری اطلاعات معابر مناسب‌سازی شده شهر انجام می‌شود.

مدیرکل امور شهری شهرداری کرج با بیان اینکه همه معابر جدیدالاحداث کرج مناسب سازی شده است، خاطرنشان می‌کند: بلوار بهشتی از جمله این معابر است و مناسب‌سازی معابر قدیمی شهر از جمله بلوار رجایی شهر کرج به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

جواهری با بیان اینکه در صدد هستیم تاریخچه‌ای جامع و کامل از معابر مناسب‌سازی شده کرج آماده کنیم، می‌گوید: پیاده محوری یکی از مهم‌ترین اصل ها در شهرسازی است که در صدد هستیم این هدف را برای جامعه معلولان محقق کنیم.

کد خبر 398902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.