واکنش شماری از هنرمندان به اعتراضات آبان ۹۸

شماری از هنرمندان ایرانی در پیامی در فضای مجازی نسبت به ناآرامی های اخیر ایران واکنش نشان داددند.

به گزارش ایمنا، در متنی که صفحه های شبکه های اجتماعی شماری از هنرمندان با هشتگ صدای_آبان_۹۸ همرسانی شده، آمده است: "در این روزهای تلخ که از پسِ آبان نود و هشت گذشته‌است، لحظه‌ای چهره‌ی جوانانِ جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود.

جوانانی که خونِ پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است. مردمانی که امروز از پسِ غبارِ غلیظِ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشانِ یکان یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند.

با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟

بدانید که فریاد فرو خُفته در گلوی مردم این سرزمین در تاریخ ماندگار خواهد شد."

هنرمندانی همچون رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، مجتبا میرتهماسب، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، مصطفا آل‌احمد، محمد رسول‌اف، حسین سناپور، ارشد طهماسبی، امیر اثباتی، فاطمه معتمدآریا، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، منیژه حکمت، نگار اسکندرفر، امیرشهاب رضویان، جابر قاسمعلی، کتایون شهابی، تهمینه میلانی، محمد رضایی‌راد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، مصطفا خرقه‌پوش، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، فیروزه صابر، حبیب رضایی، محمدرضا موئینی، میثم موئینی وجمال رحمتی از افرادی هستند که گفته می شود این متن به امضای آنها رسیده است.

کد خبر 398883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • حسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    31 8
    سلام جالبه که این هنرمندان که پیام اعتراضی با عنوان صدای آبان 98 در فضای مجازی چخش کردند همان هایی هستند که با رنگ بنفش از روحانی حمایت کردند ... خود کرده را تدبیر نیست!!!!
    • رضا US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      12 22
      حسن عزیز، بنده هم از روحانی حمایت کردم به امید تغییر، اما نشد. آیا باید برگردم و برم در خانه بشینم و تا آخر سخنی نگویم یا تلاش برای جبران مافات کنم؟
    • احمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      13 7
      آقا رضا ، اعتراض مسالمت آمیز حق مسلم مردم هر جامعه ای است ، ولی در هیچ کجای دنیا ، آتش زدن اموال عمومی و خصوصی به بهانه اعتراض را تایید نمی کنند، مردم عادی برای اعتراض نیازی به پوشاندن چهره خود ندارند ، تجمعات اعتراضی متعددی در ایران در طول سال برگزار می شود و نه کسی صورت خود را می پوشانده و نه دست به تخریب می زند ، مردم عادی اگر هم دست به تخریب بزنند ، تخریبشان سطحی و فقط به مراکز دولتی است ، نه اینکه به کتابخانه و مسجد و خانه و مغازه مردم حمله کنند، مردن عادی مدافعان امنیت را شهید نمی کنند ، جرم شهید مرتضی ابراهیمی یا شهید مرتضی رضایی و... چه بود؟!!!! مردم واقعی همان هایی بودند که با وجود اعتراض به شرایط بد اقتصادی ، برای محکومیت اقدام آشوبگرانی که از اعتراض مردم عادی سوء استفاده کردند ، در سطحی گسترده در نقاط مختلف کشور به میدان آمدند ، خوبه این مردم را هم ببینیم و چشمان خود را نبندیم ، مردم ایران نمی خواهند توطئه ای که طول هفت سال گذشته در سوریه انجام شد و پای دهها گروه تروریستی را به این کشور باز کرد ، در ایران توسط گروههای تجزیه طلب انجام شود. فهمیدن این مسایل هوش زیادی نمی خواهد
    • احمد IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      12 2
      آقا رضا ، اگر کسی واقعاً دلش برای ملت بتپد ، به تحریم های غیر انسانی و غیرقانونی آمریکا علیه ملیه ایران به خصوص در حوزه دارو هم انتقاد می کند، هنوز از یاد نبرده ایم که برخی به اصطلاح هنرمند در جریان زلزله کرمانشاه ، چه پولهای هنگفتی را به بهانه کمک به زلزله زدگان از مردم اخذ کردند و خرج زندگی خودشان کردند، به طوری که پای قوه قضاییه به میان آمد تا بتوانند این پولها را از آنها اخذ کنند، البته ما سلبریتی با وجدان و باشرف که واقعاً میهن دوست باشد ، کم نداریم و به وجود آنها افتخار می کنیم، ولی این به قول جنابعالی عزیزان!!!!! ظاهراً پس از گوش کردن به تلویزیون وهابی و حامی تجزیه طلبان ایران اینترنشنال یا بی بی سی فارسی که اعتراضات سال 2011 لندن را آشوب می خواند و اغشاشات ایران را اعتراض می نامد!!!! این بیانیه را نوشته اند!!!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      5 2
      بین هنرمند و فرد معمولی تفاوت هست.اون اگه از کسی حمایت کنه،سیل رأی براش راه می افته....
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
      4 2
      مشکل از کورکورانه عمل کردنه ، چه حمایت دیروزشون چه اعتراض امروزشون ، بعضی نه در عشق و محبت وررزیدنشون عاقلانه عمل می کنن و نه در دورکشی و اعتراضشون ، همینه که یا دچار افراط میشن یا تفریط !
  • رضا US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    10 7
    ممنون که نظر این عزیزان رو منتشر کردید و در روز مبارزه با سانسور این موضوع قابل تقدیر هست.
  • احمد IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    11 10
    واقعا باعث تاسفه که این هنرمندان بین مردم عادی معترض و اغتشاشگرانی که حتی خانه و مغازه مردم را آتش زدند و حتی به آمبولانس و خودروی آتش نشانی و کارکنان آنها هم رحم نکردند ، هیچ تفکیکی قائل نشده اند ، در منطق اینها حتما قاتل شهید ابراهیمی و رضایی و صیادی و... هم مردم عادی بوده اند!!!! چه کسانی در حمله به مصلای شهرقدس ، قرآن آتش زدند؟!!! چه کسانی به جهاددانشگاهی شیراز حمله کردند، این حضرات طوری انتساب اغتشاشگران به بیگانگان را انکار می کنند که انگار ایران هیچ دشمن خارجی ندارد ، حتما کسانی هم که به رژه نیروهای مسلح در اهواز در شهریور ۹۷ حمله کردند هم جزو مردم بوده اند!!!! مردمی که در محکومیت آشوبگران تظاهرات کردند ، جزو مردم نبودند؟!!! برخی از این سلبریتی ها مدتهاست که راه خود را از مردم جدا کرده اند و برای اینکه مشکل گرین کارت پیدا نکنند ، کوچکترین حرفی از تحریم آمریکا علیه ملت ایران و نقشش در اغتشاشات نمی زنند.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      8 4
      آخه وقتی کسی از شرایط کشور چیزی نفهمه و شکم سیر باشه،احمدجان شما چه انتظاری ازش داری؟؟؟بعضی از اینها رو صدا و سیما اشتباها بزرگشون کرد اما نه جنبه داشتن و نه فهم بزرگی رو...فقط توی پرانتز خواهشی دارم از این 3لبریتیا (خواهشا به ظاهر هنرمندهای عزیز برای انتخابات مجلس ساکت بشین و دوباره نفهمیده از کسی حمایت نکنین)
  • جواد IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    17 1
    همه تون همیشه ادای با مردم بودن را در آوردید. همه تون مردم را فریب میدید و بعد میکشید کنار.
  • سعیده IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    7 3
    با دستگیر ی زم آب در لانه مورچگان ریخته اینها بااین اعتراض نامه می‌خوان اذهان مردم را منحرف کنن چون زم اعتراف کرده با خیلی از این به اصطلاح هنرمندان همکاری تنگا تنگ داشته وگرنه سلبیریتی جماعت را چکار به دلسوزی برای وطن وهموطن، مگه یکی ازهمین ها نبود که چند وقت پیش می‌گفت اگر همه مردم ایران هم بمیرن برام مهم نیست مهم اینه که خم به ابروی پسرم نیاد بعدش اینا دست پیش گرفتن تا پس نیفتند
  • احمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    10 1
    رضا صادقی و کارن همایونفر هم در صفحه شخصی خود درباره این موضوع صحبت کرده اند، چرا حرفی از صحبت آنها نیست؟!!! .پست اعتراضی کارن همایونفر نسبت به بیانیه جمعی از هنرمندان ، در اوج آزادی بیان توسط اینستاگرام حذف می شود ، ولی بیانیه این به اصطلاح هنرمندان ، مورد استقبال تلویزیون صدای آمریکا قرار می گیرد، ایا باید از اقدام مهناز افشار که همفکر این جماعت است ،تعجب کنیم؟!!!
  • سیما IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
    5 4
    هنرمندان نه چندان محترمی که یکیتون خانمی هست که با انتشارچندعکس نوشته،وقیحانه مردم رو سطح پایین میبینید. من جزء همین مردم ام.ما اصلا شما رو صاحب صلاحیت برای نظرات سیاسی یا مدیریتی وامنیتی نمیدونیم شمااصلا حدی نیستید که دراین موارد اظهارنظر بکنید.شما یک نظر شخصی دارید مثل سایر مردم،نظرتون رو برای خودتون نگه دارید. مانیازی به اظهارنظر و حمایتهای شما نداریم.