کدام روش‌ درمان سرطان بیشترین عوارض جانبی را دارد؟

روش‌های درمانی سرطان تاکنون زندگی افراد بسیاری را نجات داده است، اما این روش‌ها عوارض جانبی زیادی به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سه روش اصلی درمان سرطان شامل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است؛ هر کدام از این روش‌های دارای عوارض جانبی بوده که بر افراد مختلف، تاثیرات متفاوتی می‌گذارد. در میان شیوه‌های درمانی، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی عوارض جانبی بیشتری دارد، زیرا این روش‌ها علاوه بر سلول‌های سرطانی بر سلول‌های سالم نیز اثر می‌گذارد.

معمولا افرادی که تحت روش‌های درمان سرطان قرار می‌گیرند، دچار خستگی و ریزش مو می‌شوند؛ دیگر عوارض جانبی شیوه‌های درمان سرطان شامل حالت تهوع و استفراغ، تغییر اشتها، تغییر خلق و خو و مشکلات مربوط به خواب می‌شود؛ در بعضی موارد، شیمی‌درمانی به بروز مشکلات قلبی و عصبی طولانی مدت یا مشکلات باروری منجر می‌شود.

گروهی از محققان آمریکایی در مورد احساس بیماران نسبت به تاثیرات جانبی روش‌های درمانی سرطان، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها براین نیل بدین هدف داده‌های سلامت بیش از ۴۰۰ فرد را که طی پنج سال گذشته تحت پرتو درمانی قرار گرفتند، بررسی کردند. علاوه بر روش پرتو درمانی، ۴۱ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه، شیمی‌درمانی شدند و ۵۲ درصد آن‌ها تحت عمل جراحی قرار گرفتند. از میان هر پنج نفر شرکت‌کننده، یک نفر  تمایل داشت قبل از شروع درمان، اطلاعات بیشتری در مورد عوارض جانبی این روش‌ها به دست آورد.

طی انجام این مطالعه محققان از افرادی که بیش از یک روش درمانی را تجربه کردند، خواستند برای شدت تاثیرات جانبی این روش‌ها، امتیازی را از صفر تا ۱۰۰ در نظر بگیرند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد شیمی‌درمانی با میانگین ۶۳ نمره، بیشترین عوارض جانبی را به همراه دارد. عمل جراحی با امتیاز  ۴۷ و پرتو درمانی با نمره ۴۵ به ترتیب دومین و سومین رتبه را به خود اختصاص دادند. 

نتایج این مطالعه در مجله Oncology Practice منتشر شده است.

کد خبر 398879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.