۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
عربستان و اصلاحات گردشگری

اصلاحات اجتماعی در عربستان چند سالی است آغاز شده و گستره این اصلاحات گردشگری را نیز دربر گرفت؛ در همین راستا دولت عربستان اقدامات جدیدی نیز انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور عربستان سعودی به لطف دارا بودن جاذبه‌های مذهبی و میزبانی از فریضه حج وضعیت بسیار مطلوبی در گردشگری و ارزآوری از این پدیده دارد. پس از اصلاحات بن سلمان در عربستان که حتی برخی کارشناسان به آن لقب "پوشالی" دادند، گردشگری نیز از گزند در امان نبود و نگاه ویژه‌ای به آن از سوی حکومت عربستان شد.

براساس اعلام سایت ایندیپندنت کمیسیون گردشگری عربستان در جدیدترین اصلاحات به زنان و مردان خارجی اجازه داده تا بدون ارائه مدرکی دال بر محرمیت بتوانند اتاقی مشترک در هتل‌ها اقامت کنند. همچنین به زنان از جمله زنان سعودی نیز این اجازه داده شده تا به تنهایی اتاقی در هتل رزرو کنند.

کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان سعودی روز جمعه گفت: "از کلیه اتباع سعودی خواسته می‌شود در هنگام مراجعه به هتل‌ها شناسنامه خانوادگی یا اثبات ارتباط را نشان دهند، اما این مورد برای گردشگران خارجی نیاز نیست. همه زنان، از جمله سعودی‌ها، می‌توانند به تنهایی در هتل ها اقامت کنند."

همچنین در ماه آگوست سال جاری حکومت عربستان به زنان سعودی اجازه داد تا بدون همراهی سرپرستی مرد به سفرهای خارجی بروند.

این اقدام راه را برای بازدیدکنندگان خارجی مجرد و همسایه‌های این کشور پادشاهی محافظه کار، هموار می کند ضمن اینکه زنان نیز راحت‌تر می‌توانند سفر کنند.

هفته گذشته، عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد به دور از صادرات نفت و استفاده از ابزار گردشگری، یک سیستم ویزای توریستی جدید را برای ۴۹ کشور جهان ایجاد کرد. به عنوان بخشی از این حرکت، بازدید کنندگان دیگر نیازی به پوشیدن لباس مشکی ندارند، اما مصرف مشروبات الکلی همچنان ممنوع است و گردشگران باید لباس متوسط و معقولی به تن داشته باشند.

عربستان سعودی برای چندین دهه با قوانین سختگیرانه اجتماعی بسته شده بود، به عنوان مثال، این امکان وجود داشت که زنان و مردان نامحرم از جمله بیگانگان به دلیل اختلاط در عفت عمومی مجازات شوند.

براساس پیش بینی‌ها سرازیر شدن گردشگران می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ صد میلیون گردشگر را به عربستان بکشاند که در این صورت بیش از پیش این جامعه سنتی به آینده سوق دهد.

براساس گزارش ایندپندنت این اقدامات بخشی از اصلاحات بن سلمان هستند و اگرچه برنامه های وی مورد تحسین جوامع بین المللی قرار گرفته، اما تصویر این شاهزاده در سال‌های اخیر با کشته شدن جمال خاشقچی، سرکوب مخالفان و جنگ ویرانگر در یمن تضعیف شده است.

خارجیانی که تاکنون به عربستان سعودی سفر می‌کردند عمدتاً محدود به کارگران ساکن و وابستگان آن‌ها، مسافران تجاری و زائران مسلمان است که برای بازدید از شهرهای مقدس مکه و مدینه ویزاهای ویژه داده می‌شوند. حال باید صبر کرد و دید که آیا با این اصلاحات گردشگری عربستان می‌تواند رشدی به دنبال داشته باشد یا خیر.

کد خبر 398877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.