گرانی بنزین در دولت رجایی

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور و جهان را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

لاریجانی، بمبِ انتخابات را منفجر کرد

تنها چند ساعت مانده به نواخته شدن زنگ آغازین یازدهمین انتخابات مجلس، بمب خبری را منفجر کرد؛«سه دوره چهارساله وکیل مردم قم بودم و برای من افتخاری بود که بتوانم به این مردم خدمت کنم اما در این دوره از انتخابات مجلس برنامه ای برای حضور ندارم.» علی لاریجانی با گفتن این جمله و بدون اشاره به دلیل انصرافش از کاندیداتوری، نه تنها به زمزمه‌های خبری بر سر آمدن یا نیامدنش تا حد زیادی پایان داد، بلکه تکلیف برخی کاندیداهای احتمالی را هم روشن کرد، همان ها که از مدت‌ها پیش چشم به مرد شماره یک پارلمان دوخته بودند و منتظر بودند بعد از تصمیم گیری او درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات، تصمیم شان برای این دوره از انتخابات را بگیرند. همان‌ها که لاریجانی را یک سد محکم و نفوذناپذیر برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مقننه می دانستند. همان ها که این روزها خواب ریاست مجلس یازدهم را می‌بینند آن هم به کرات.

روایت محمد غرضی از سه برابر شدن قیمت بنزین در دولت شهید رجایی

سیدمحمد غرضی درباره نحوه اعمال اصلاح نرخ بنزین در کشور گفت: «تغییر نرخ بنزین وقتی با تبیین مناسب شکل بگیرد، کمتر اعتراضی دربر دارد. یادم هست که زمان مرحوم شهید رجایی بنزین ۱۰ ریال یا معادل یک تومان بود. ایشان نرخ آن را سه تومان کرد و از من پرسید که این کار به چه نتیجه‌ای می‌رسد؟ گفتم که چون قرار است شما مابه التفاوت درآمدی خود از بنزین را به مردم بالای ۶۰ سال در روستاها دهید، کاری خداپسندانه و همچنین مردم پسند است. در نهایت قیمت بنزین در آن مقطع سه برابر شد و نه تنها هیچ اعتراضی رخ نداد، بلکه مورد تایید اکثریت هم قرار گرفت.» او افزود: «بعدها همین‌طور که تورم‌ها افزوده شد، مابه تفاوت نرخ بنزین در ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفتاری‌های زیادی برای اداره کشور به وجود آورد و با اینکه در دهه ۷۰ هر ساله ۲۰ درصد به قیمت بنزین اضافه می‌شد، ولی باز هم مردم تحمل می‌کردند. با اینکه باور عمومی این بود که فقرا آسیب می‌بینند و ثروتمندان استفاده می‌کنند. متاسفانه هرگز در ایران دولتی روی کار نیامده که توانایی پایین آوردن نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد را داشته باشد تا هم نرخ بنزین و فراورده‌های نفتی به یک تعادل برسد و هم قشرهای آسیب پذیر دچار دردسر نشوند. این فعال سیاسی ادامه داد: «از نیمه دوم دهه ۸۰ نیز که درآمد نفتی بسیار بالا بود و قیمت بنزین بازهم چند برابر شد، دولت با واردات کالا آن‌هم با ارز دولتی مردم را کمتر دچار دردسر و گرفتاری کرد. اخیرا هم که قیمت هر لیتر بنزین به سه هزار تومان رسیده، نزدیک ۳۰ میلیون نفر در کشور اصطلاحاً در زمره خوش‌نشین‌ها هستند. از این‌رو، وقتی قیمت بنزین سه برابر می‌شود به جز این افراد، خیلی‌ها ضرر می‌کنند؛ به ویژه اینکه این گرانی روی قیمت کالاها نیز اثر می‌گذارد. بنابراین به همین خاطر است که اعتراض شکل می‌گیرد.»\ او بیان کرد: «اگر دولت موفق می‌شد قبل تغییر نرخ بنزین به مردم بگوید که این امری واجب بوده و قرار است درآمدهای حاصل از آن را میان اقشار آسیب پذیر توزیع کند، شاید اعتراض کمتری می‌شد و دولت و ملت و انقلاب دچار این همه گرفتاری و خسارات نمی‌شد. ولی دولتمردان می‌گویند اگر این کار را می‌کردند مردم به ذخیره بنزین روی آورده و گرفتاری های بیشتری درست می شد. باید گفت متاسفانه اعتباری که دولت شهید رجایی داشت، دولت فعلی ندارد.»

عبدالمهدی: استعفا برای پایان بحران ضروری است

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در جلسه کابینه متن استعفای خود را که برای ریاست پارلمان فرستاده است، قرائت کرد.وی در این جلسه گفت: استعفای من برای پایان دادن به بحران کنونی و آرام کردن اوضاع ضروری است. دولت در شرایط دشواری تشکیل شد و به عنوان دولت نجات فعالیت کرد. من از پارلمان می‌خواهم هرچه‌سریع‌تر به دنبال جایگزین باشد. وی گفت: من از عراقی‌ها می‌خواهم تحولات مثبت کشور طی سال‌های گذشته را ارزیابی کنند. دولت دستاوردهای زیادی در سطح روابط خارجه برای حمایت از اقتصاد کشور محقق کرد. عبدالمهدی از گروه‌های سیاسی عراق خواست هرچه‌سریع‌تر به دنبال راه‌حلی باشند. وی گفت: مقامات عراق با تظاهرات به عنوان اعتراضاتی مسالمت‌آمیز برخورد می‌کنند اما خرابکاران در میان تظاهرکنندگان نفوذ و به مقرهای دولتی حمله می‌کنند و دولت باید با آن‌ها برخورد کند. عبدالمهدی تأکید کرد: دولت به همین صورت باقی می‌ماند و اگر پارلمان استعفای مرا قبول کرد به دولت موقت تبدیل می‌شود.

تلویزیون اسرائیل: نتانیاهو خطری برای تل‌آویو است

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل امروز اعلام کرد، نخست وزیر این رژیم به خطری برای تل آویو تبدیل شده است و احتمال دارد وجهه خارجی رژیم صهیونیستی را خدشه‌دار کند، چرا که برای باقی ماندن در قدرت، آماده است حزب لیکود را قربانی کند.= تحلیل‌گر امور سیاسی این شبکه گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۴۳ درصد اسرائیلی‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند و این به این معنی است که عموم اسرائیلی‌ها از تحولاتی که رخ می‌دهد، بی‌اطلاع نیستند. وی افزود: در خطرناک خواندن نتانیاهو برای رژیم صهیونیستی به اطلاعات پراکنده تکیه نمی‌کنم، بلکه اخیرا اظهارات نگران‌کننده‌ای از کسانی که در بحث و بررسی‌های قانونی و قضایی کارشناس هستند، شنیده‌ام و آنها اذعان دارند که نتانیاهو در سال‌های گذشته در موضوعات امنیتی بسیار محتاطانه عمل کرده است. این تحلیل‌گر گفت، هنگامی که از وی سؤال شد آیا نتانیاهو می‌تواند برای نجات خود از وضعیت حقوقی بحرانی، دست به اتخاذ تصمیمات نظامی بزند یا خیر، به نقل از یک منبع مسئول پاسخ داد که احتمال اتخاذ این تصمیمات یک زنگ خطر واقعی است و آنها از وقوع این احتمال نگران هستند. وی ادامه داد: در آستانه انتخابات ماه سپتامبر مشاهده کردیم که چگونه دادستان کل رژیم صهیونیستی در لحظات پایانی تصمیم نخست وزیر درباره تشدید احتمالی حملات به غزه را متوقف کرد، چرا که این تصمیم به صورت نامناسب گرفته شده بود و احتمالا با روند انتخابات مرتبط بود. این تحلیل‌گر در پایان گفت: نتانیاهو خطری برای رژیم صهیونیستی است، زیرا کسی که به نهاد قانونی، قضایی و پلیس حمله می‌کند، خود نخست وزیر، پسرش و مشاورانش هستند و معقول نیست که وجهه این رژیم تنها به خاطر ملاحظات شخصی نتانیاهو، خدشه‌دار شود.

واکنش اصلاح‌طلبان به کناره‌گیری لاریجانی از کاندیداتوری مجلس

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در واکنش به احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اظهار داشت: «آقای لاریجانی در انتخابات چند دوره گذشته ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی کاندیداتوری مطرح می‌شد، اما ایشان عقلانیت به خرج می‌داد و به انتخابات ورود نمی‌کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم هم شرکت کرد که آن اتفاق برای لاریجانی تجربه‌ای خوب بود.» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه صحبت‌هایش گفت: «درباره آقای لاریجانی باید این را در نظر داشت که شرایط‌ او نسبت به سال ۸۴ در کل فرق کرده است. به هر حال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به عنوان یکی از نامزدهای اصلی و شاخص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود.» این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: «علی لاریجانی در این چند سال به طور ملموسی با یک سری از اصولگرایان تندرو فاصله گرفته است و به این فاصله هم اصرار دارد. اما ایشان شخصیتاً ماهیتی اصولگرا دارد و جزئی از جریان اصولگرایی شناخته می‌شود. لاریجانی در این چند سال با اعتدالیون رابطه و همکاری‌ تنگاتنگی داشته است، اما معلوم نیست اعتدالیون در سال ۱۴۰۰ چه جایگاه و رتبه‌ای را در عرصه سیاسی-انتخاباتی داشته باشند.» محمد عطریان‌فر در پایان حرف‌هایش گفت: «درباره همنشینی احتمالی لاریجانی با اصلاح‌طلبان می‌توان گفت اگر جریان اصلاح‌طلب نتواند به دلایل معلوم چهره‌های شاخص خود را به فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ وارد کند، احتمال دارد حمایتی را که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از روحانی داشتند در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم از علی لاریجانی به عمل بیاورند.»

کد خبر 398871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.