چین خواهان استفاده از تجربیات ایران در حوزه مرمت آثار باستانی شد

لو شوگانگ در دیدار مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان با بیان اینکه ایران یک کشور متمدن و تاریخی است، گفت: خواهان استفاده از تجربیات ایران در حوزه مرمت آثار باستانی چین هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از برگزاری نشست «تمدن‌های قدیمی ۹ کشور صاحب تمدن»، علی‎‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با لو شوگانگ، وزیر فرهنگ و گردشگری چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که سفیر و رایزنی فرهنگی کشورمان نیز حضور داشتند، وزیر فرهنگ و گردشگری چین در سخنانی، جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست و برادر چین دانست و گفت: خوشبختانه دو کشور دارای روابط خوبی هستند و ما علاقه‌مندیم به ایران سفر کنیم.

لو شوگانگ افزود: ایران یک کشور متمدن و تاریخی است و در امر مرمت آثار باستانی تجربه خوبی دارد. بسیار خرسندیم که از تجربیات شما استفاده کنیم.

وی پیشنهاد تقویت روابط فرهنگی بین ایران و چین و همکاری‌های مشترک به ویژه بین سایت‌های گردشگری دو کشور را داد.

لو شوگانگ خواستار همکاری جمهوری اسلامی ایران برای مرمت آثار باستانی غرب چین شد و گفت: این مناطق (غرب چین) تحت تأثیر هنر ایران است. یکی از زمینه‌های فرهنگی بین دو کشور می‌تواند مرمت و حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی و همچنین، تربیت متخصصان آثار تاریخی باشد.

دعوت از وزیر فرهنگ چین برای شرکت در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی ایران

مونسان هم در این دیدار، با دعوت از وزیر فرهنگ و گردشگری چین برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی ایران که فوریه سال آینده در تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: اگر روابط خوب ما در بستر فرهنگ گردشگری قرار گیرد، ماندگاری و عمق آن بیشتر خواهد شد.

 وی با تأکید بر افزایش رونق گردشگری بین دو کشور ایران و چین گفت: ما بسترهای حضور گردشگران چینی در ایران را آغاز کرده‌ایم. گسترش زبان چینی و تربیت راهنمایان و نیز تدارک غذای چینی از آن جمله است.

مونسان افزود: امیدواریم حضور گردشگران چینی در ایران بیشتر شود.

مونسان در نشست B۲B فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران و چین اظهار کرد: سابقه روابط ایران و چین به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد. در طی این دوران دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ آسیایی همواره با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. در طی این دوران جاده ابریشم به عنوان نماد ارتباطی دو کشور شهرت دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ارتباطات فرهنگی دو تمدن کهن، از گذشته گسترده بوده و اراده مردم و دولتمردان دو کشور بر این بوده که همواره این ارتباطات را حفظ و گسترش دهند که نشان آن تأکید بر ایده یک کمربند - یک جاده است.

مونسان افزود: گردشگری ابزاری برای صلح، گفت‌وگو، تفاهم و تعامل مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها است. انسان از نظر ماهیتی میل به برقراری ارتباط با دیگران دارد و گردشگری این ارتباط را تسهیل و تشویق می‌کند و از این طریق سبب شناخت عمیق و بی واسطه میان ملت‌ها می‌گردد.

وی ادامه داد: دو کشور تاریخی و تمدن ساز ایران و چین ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارند.

کد خبر 398861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.