شهرداری باید الگوهای معماری اصیل را معرفی کند

رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج گفت: ساخت سازه‌هایی که با گذشته و فرهنگ جامعه ارتباطی ندارد، عامل دوری انسان‌ها از یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم خستو ظهر شنبه در آئین اختتامیه نخستین سمپوزیوم ساخت سردیس مشاهیر ایران که در باغ گل‌های پارک شهید چمران برگزار شد با بیان اینکه شهر هنگامی با هویت و احساس خواهد بود که در آن از اِلِمان‌های معماری و هنری استفاده شده باشد، اظهار کرد: آنچه ایران را ماندگار کرده، تاریخ و هنر گذشته آن است و باید در راستای احیای آن تلاش کنیم؛ تاریخ هنر ایران مشتمل بر تاریخ هنر معماری و ادبیات آن است، ارتباط با جهان امروز مستلزم درک صحیح از گذشته است.

وی ادامه داد: اگر گذشته را به خوبی نشناسیم و به درستی با آن ارتباط برقرار نکنیم نمی‌توانیم از موضع توانمندی و اقتدار با جهان گفتگو کنیم.

رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه درک امروز کشور از مدرنیته درک ناقصی است، عنوان کرد: این مقوله تنها موجب حاکم شدن عقلانیت ابزاری بوده و در حوزه هنر معماری تنها به این پرداخته که یک سازه یا بنا چه کاربردی داشته باشد.

خستو با بیان به اینکه بناهای معماری و هنری باید با روح ملت آمیخته باشد، افزود: هر بنایی معرف هویت و پیشینه فرهنگی خود است.

وی ساخت سازه‌هایی که با گذشته و فرهنگ جامعه ارتباطی ندارد را عامل دوری انسان ها از یکدیگر دانست و افزود: یکی از زیباترین بناهای معماری شهر، شهرداری ها یا همان بلدیه ها در دوره قاجار بوده است، اما امروز بنای شهرداری ها با شکل‌های جدید و نماهایی از جمله کاپوزیت است و نمی‌توان انتظار داشت که مردم بناهای بهتری بسازند.

خستو با بیان اینکه هنرمندان امروز کرجی سردیس هایی از مفاخر و هنرمدان کشور که بخشی از هویت ایران هستند را ساخته اند، عنوان کرد: مردم می توانند با این مجسمه های هنری برای خود خاطره بسازند.

وی با بیان اینکه زنده نگه داشتن هنر ایران قدیم موجب مطرح شدن بیشتر ایران در جهان می شود، بیان کرد: اگر شهر به گونه ای باشد که همه به آن احساس علاقه و وفاداری داشته باشند و احساس کنند که این شهر بخشی از روح و جان آنها است؛ هنر می تواند ضمن گسترش معنویت در شهر دل ها را به هم نزدیک کند و موجب دلبستگی شهروندان به شهر شود.

کد خبر 398784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.