ذخیره خونی به کمتر از ۳ روزرسید

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در حال حاضر ذخیره خونی استان کمتر از سه روز است و این در مقایسه با ماه‌های قبل که هفت روز بوده وضعیت مناسبی نخواهد بود و حدود ۴۰ درصد کاهش مراجعه‌کننده برای اهدای خون داریم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کمبود ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در استان اصفهان، اظهار کرد: روزانه باید در کل استان اصفهان حدود ۶۵۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند و این در حالی است که چیزی حدود ۴۰۰ نفر روزانه به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند.

وی  افزود: مصرف درمانی خون و فرآورده‌های خونی به طور دائم وجود دارد و این در حالی است که ۳۰ تا ۴۰ درصد از سطح اهدای خون کاسته شده است و از همشهریان و هم استانی های عزیز درخواست داریم تا با اهدای خون به بیماران نیازمند کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ذخیره خونی استان کاهش یافته است، اضافه کرد: در حال حاضر ذخیره خونی استان  کمتر از سه روز است و این در مقایسه با ماه‌های قبل وضعیت مناسبی نخواهد بود و حدود ۴۰ درصد کاهش مراجعه‌کننده برای اهدای خون داریم.

زینلی در مورد کمبود پلاسما و دیگر فرآورده‌های خونی هم خاطرنشان کرد: خونی که از اهداکنندگان دریافت می‌شود شامل ۴۵۰ سی‌سی خون کامل است و از این خون فرآورده‌هایی مانند پلاکت، پلاسما و دیگر موارد استخراج و به مصرف درمانی بیماران می‌رسد، بنابراین وقتی اهدای خون کامل کاهش یابد قطعا استخراج فرآورده‌های خونی هم کاهش یافته و برای بیماران و مراکز درمانی مشکل ایجاد می‌کند.

وی در خصوص موارد مصرف خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی، تصریح کرد: بیماران تالاسمی بیشترین مصرف کننده خون هستند چرا که ماهانه دو مرتبه از خون و فرآورده‌های آن استفاده درمانی می‌کنند همچنین بیماران دیالیزی، اعمال جراحی، زایمان، تصادفات و سوانح همگی از موارد مصرف خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی هستند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در خصوص مراکز فعال اهدای خون و ساعات مراجعه شهروندان، گفت: در شهر اصفهان مرکز انتقال خون خواجو از ساعت هفت و نیم صبح تا شش عصر، مرکز عاشق اصفهانی از ساعت هفت و نیم تا یک بعدازظهر آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند همچنین مراکز انتقال و اهدای خون در شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، کاشان، نائین، شهرضا و زرین شهر و شاهین شهر به صورت نیمه وقت در خدمت هم استانی‌های عزیز هستند.

کد خبر 398777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.