پروژه‌های محرک توسعه از سیاست‌های نوین در توسعه شهری است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: یکی از سیاست‌های نوین در توسعه شهری به طور عام و در بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری به طور خاص، بکارگیری اقدامات و پروژه‌های محرک توسعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا امروز شنبه-۹ آذرماه ۹۸-در سی و ششمین نشست از مجموعه سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری با عنوان پروژه‌های شاخص «شهری و گردشگری» همراه با رونمایی از پروژه‌های محرک توسعه مناطق ۱۵ گانه اظهار کرد: نگاه این نشست‌ها تخصصی است و مقوله نشست امروز نیز پروژه‌های محرک توسعه است که از سال ۹۷ براساس طرح مصوب شورای شهر در شهرداری کلید خورد.

وی افزود: یکی از سیاست‌های نوین در توسعه شهری به طور عام و در بازآفرینی بافت‌های نابسامان شهری به طور خاص، به کارگیری اقدامات و پروژه‌های محرک توسعه است که با هدف تسریع و تسهیل فرآیند در این بافت‌ها با بهره‌گیری از مشارکت و توان اجتماعی ساکنان و استفاده از ظرفیت موجود است.

 معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: پروژه‌های محرک توسعه در روزهای تاریخی خود در نسل اول به صورت مگاپروژه بود و نگاهی صرفاً اقتصادی به آن وجود داشت که این نگاه باتوجه به رویکرد کالبدی منجر به جدایی گزینی فضای شهری و نابرابری فضای شهری را باعث می‌شد؛ ساکنان از محدوده‌ای که در آن پروژه تعریف شده به محدوده‌ای دیگر جابه جا شوند.

وی خاطرنشان کرد: در نسل‌های دوم، سوم و چهارم پروژه‌های محرک توسعه بانگاهی به سمت پروژه‌های کوچک حرکت کرده و دیدگاهی صرفاً اقتصادی ندارد بلکه نگاهی مشارکتی توأم با برنامه‌ریزی شهری است و تأکید بر مشارکت و بهره‌گیری از توان ساکنان محله‌های دیگر دارد.

حسینی نیا گفت: در فرایند پروژه‌های محرک توسعه می‌توان به شهرسازی تاکتیکی، خودجوش و خلاقانه اشاره کرد که هرکدام منتسب به نظریه‌پردازان است.

وی با بیان اینکه پروژه های محرک توسعه به مداخلاتی در محدوده شهر اشاره می‌کند که دارای زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی یا مشارکتی است، گفت: این اقدامات برخاسته از خواسته‌های شهروندان است که غالباً توسط افراد محلی یا گروه های مردمی پایه‌گذاری می‌شود و هدف آن بهبود وضعیت شهر با به کار گیری نیروهای نهفته در شهر و مداخلات کوچک و کم هزینه است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: نخستین انواع پروژه‌های محرک توسعه، پروژه‌های پرچم دار و پروژه‌های پرستیژ در دهه ۸۰ به ویژه در بریتانیا بود که هدف عمده این پروژه‌های بزرگ مقیاس مراکز اداری و تجاری، مجموعه‌های فرهنگی، استادیوم ها و نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس بوده است.

وی ادامه داد: ارزیابی انجام شده پس از اجرای اکثر نمونه‌های این پروژه‌ها در کشورهای اروپایی نشان داد که در بهترین حالت، این پروژه‌ها تنها در بعد اقتصادی موفق بوده‌اند و باعث تشدید ایجاد قطب‌های اجتماعی و جایگزینی طبقات اجتماعی مرفه با دهک‌های پایین اقتصادی شده اند.

حسینی نیا با بیان اینکه در پروژه‌های نسل دوم، سوم و چهارم گرایش بیشتری به پروژه‌های محرک خرد مقیاس، اقدام نرم افزاری و مشارکت محلی و ابعاد پایداری مانند ارزش‌های اجتماعی و محیطی وجود دارد، افزود: مداخلات خرد مقیاس در قالب پروژه‌های محرک توسعه فرایندی است که به وسیله مداخلات کاربردی خود و اغلب کم بودجه به عنوان کاتالیزی برای تغییر عمل می‌کند تا معیشت مردم و زندگی مکان را تقویت کند.

وی تصریح کرد: در پروژه‌های محرک توسعه خردمقیاس یا «شهرسازی پایین به بالا» شهروندان تنها استفاده کننده فضا نیستند بلکه به عنوان همکار در مراحل تصمیم سازی، ساخت و مدیریت پروژه شناخته می شود و حضور آنها قبل از فاز ساخت و ساز و یا نوسازی در طی آن و بعد از آن به چشم می خورد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: سازمان PPS (پروژه هایی برای مکان های عمومی) در نیویورک با تأکید بر سبک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر در راستای تبدیل عرصه‌های عمومی به مکان‌های اجتماعی پویا ۱۱ عنصر را معرفی می‌کند که از جمله آنها جامعه متخصص، چشم انداز، ایجاد مثلث است؛ در این ۱۱ عنصر کلیدی تأکید شده تنها به کمک مشاهده می‌توانید نکات زیادی دریابید، پول مسئله نیست، عملکردهای پشتیبان شکل دهید، تنها به کمک مشاهده می‌تواند نکات زیادی دریابید، کار شما هرگز تمام نمی شود و اینکه با یک گل اطلسی شروع کنید؛ کوچکتر، سریعتر و ارزانتر، یک مکان خلق کنید نه صرفاً یک طرح و برنامه.

ابزارهای انجام پروژه‌های محرک توسعه 

وی گفت: چندین ابزار برای انجام پروژه‌های محرک توسعه می توان بیان کرد که یکی از آنها ابزارهای کالبدی است؛ برخی از ابزارهای کالبدی ارزان قیمت و آسان مانند نورپردازی، رنگ آمیزی، ایجاد فضایی برای نشستن، حذف اغتشاشات و... می تواند به عنوان راه حل های میانبری یک مشکل بزرگ را به آسانی حل کند.

حسینی نیا با اشاره به ابزارهای اجتماعی و اقتصادی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری روی افراد مشخص محله بتوانند به لحاظ اجتماعی و ارتباطی مؤثر واقع شوند و با دیگر ساکنان در تعامل باشند، می‌تواند تأثیرگذاری این ابزار را تا حد زیادی افزایش داد، البته این ابزارها می‌تواند در قالب برنامه‌های آموزشی، برگزاری رویداد و مسابقات، جشنواره‌ها، بازارهای موقت، کارآفرینی برای علایق خاص و... انجام شود.

وی دیگر ابزار انجام پروژه‌های محرک توسعه را ابزارهای تکنولوژیکی دانست و افزود: استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی مانند نرم افزارها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های هوشمند، اطلاع رسانی و یا ابزارهای تکنولوژیک در قالب سخت ابزارهایی در شهر می‌توانند به عنوان راه حل‌هایی کارآمد و تأثیرگذار در راستای تسهیل و رفع نیازهای روزمره شهروندان عمل کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به ابزارهای زیست محیطی برای انجام پروژه‌های محرک توسعه اظهار کرد: استفاده از ابزارهایی برای بازگرداندن طبیعت به شهر و رسیدن به نقطه‌ای که نیروی طبیعت و دانش محلی بر جامعه صنعتی غلبه دارد، مانند تقویت و ایجاد پوشش گیاهی و رفع آلاینده ها مورد توجه است.

وی ادامه داد: ابزارهای ارتباطی نیز از جمله ابزار انجام پروژه‌های محرک توسعه است که با استفاده از این ابزار مانند ایجاد ایستگاه‌های حمل ونقل، تقویت شبکه پیاده و دوچرخه می‌توان جریان حیاطی را به شهر بازگرداند.

کد خبر 398765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.