نقطه اشتراک سپاهان و استقلال در 36 بازیکن و جدال با یک حریف سنتی

36 بازیکن ایرانی و خارجی در تاریخ استقلال و سپاهان هستند که برای هر دو باشگاه به میدان رفته اند و بازیکنان مشترک این دو تیم به حساب می آیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازی سپاهان و استقلال به نسبت دیدار هر دو تیم با پرسپولیس کری و جدال کمتری دارد و می توان حساس ترین بازی هردو تیم را مقابل پرسپولیس دانست؛ نقطه مشترکی که باعث شده تا رابطه خوبی بین سپاهان و استقلال شکل بگیرد. اگر به سال‌های ابتدایی دوباشگاه بنگریم، مسیرهایی را می‌بینیم که چنان جلوه می‌سازد تا دوستی امروز را ناممکن یابیم. طلایی‌های زنده‌رود از شاهین متولد شدند و در طرف مقابل آبی‌ها از مکتب متضادی پا به عرصه فوتبال نهادند. برای سالیان دراز استقلال مستقیم و رودرو تنها تیمی بود که در مقابل حریف همیشگی خود یعنی پرسپولیس به رقابت می‌پرداخت.

با آغاز دهه‌ی هشتاد و اوج گرفتن سپاهان، آبی‌ها پایتخت نشین به سپاهان به عنوان یک دوست برای رقابت با پرسپولیس نگاه کردند تا جایی که در دوران کهکشانی سپاهان و هتریک آن‌ها در لیگ برتر شاهد کوچ سنگینی از ستاره‌های استقلال به اصفهان بودیم. خسرو حیدری، سید مهدی رحمتی، رضا عنایتی و مجتبی جباری از جمله بازیکنانی بودند که سپاهان قلعه نوعی را برای قهرمانی آن روزها همراهی کردند.

این تبادل بازیکن به چند سال اخیر هم محدود نمی‌شود و در گذشته‌های دورتر هم افراد نامداری هم چون پرویز برومند گلر قدیمی و سرشناس سپاهان و همچنین احمدرضا عابد زاده را می‌توان در این لیست بلند و بالا قرار داد. رسول خطیبی نیز دیگر ستاره‌ای است که فرصت به میدان رفتن با پیراهن هر دو تیم را داشته‌است.

 تمام ۳۶ بازیکنان مشترک در هر دوباشگاه 

احمدرضا عابدزاده، پرویز برومند، داوود مهابادی، احمد کعبیان‌پور، محسن گروسی، محمدرضا مهدوی، شاهین خیری، اصغر طالب‌نسب، سید مهدی رحمتی، داوود سیدعباسی، حسین کاظمی، حمید شفیعی، رسول خطیبی، سرور جپاروف، علی کریمی، افشین حاجی‌پور، احمد مؤمن‌زاده، سید مهدی سیدصالحی، رضا عنایتی، خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، بهمن طهماسبی، مجتبی جباری، یعقوب کریمی، علی حمودی، امید ابراهیمی، وریا غفوری، آرمین سهرابیان، فابیو جانواریو، ژاک الونگ‌الونگ، علی کریمی، عارف غلامی، سیاوش یزدانی، امید نورافکن، سجاد شهباززاده و علی قربانی ۳۶ بازیکنی هستند که سابقه حضور در هر دو تیم سپاهان و استقلال را دارند.

مربیان مشترک

این داد و ستدها، تنها به جرگه بازیکنان محدود نمی‌شود و سرمربیان زیادی نیز طعم نیمکت‌های اصفهان و تهران را چشیده‌اند. زرادکو رایدوف سرمربی اهل یوگوسلاوی که سابقه مربی‌گری تیم ملی بزرگسالان و جوانان کشورمان را داشته، اولین کسی است که هدایت هر دو تیم را عهده‌دار بوده‌است. رایکوف سال‌های ۴۸ تا ۵۵ سکان‌دار نیمکت تاج(استقلال کنونی) آن‌ زمان بود و به همراه آبی‌پوشان دو بار فاتح لیگ سراسری ایران شد و اولین جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را به کلکسیون افتخارات این باشگاه اضافه کرد. او سال ۵۶ و به مدت یک فصل به سپاهان اصفهان پیوست که البته موفقیت چشم‎‌گیری در اصفهان بدست نیاورد.

ناصر حجازی اسطوره باشگاه استقلال و فوتبال ایران، که سال‌ها حضور به عنوان سرمربی در نیمکت باشگاه محبوب خود را در کارنامه دارد، فصل ۷۳-۷۴ تجربه حضور در اردوی طلایی‌پوشان نصف جهان را نیز تجربه کرده است. فیروز کریمی نیز دیگر چهره مشترک نیمکت هر دو تیم است.

امیر قلعه نوعی چهره شاخص مربیگری در هر دو باشگاه است. هر سه قهرمانی استقلال در حضور وی حاصل شده و سپاهان نیز دو قهرمانی از سه قهرمانی دوران هتریک را با این سرمربی سرشناس به دست آورده‌است. حالا قلعه نوعی، چهره محبوب سکوهای آبی آزادی و زرد نقش جهان است و لقب “ژنرال” از لب‌های هواداران هر دو تیم به گوش می‌رسد.

بازیکنان خارجی

فابیو جانواریو هافبک برزیلی الاصل، از جمله خارجی‌هایی است که در سهمیه بازیکنان غیر ایرانی استقلال و سپاهان جای‌داشته است. او به شک موفق‌ترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود. در سال ۸۷-۸۸ با به ثمر رساندن گل قهرمانی استقلال جای خود را در قلب هواداران استقلال باز کرد و ۸۹-۹۰ و ۹۰-۹۱ با سپاهان کلکسیون جام‌های لیگ برتر خود را تکمیل کرد. سرور جباروف از ازبکستان و ژآک الونگ الونگ از کامرون دیگر خارجی‌های هستند که سابقه پوشیدن پیراهن آبی و زرد در لیگ برتر را داشته‌اند.

بازیکنان دیدار امروز

نبرد حساس امروز سپاهان و استقلال شاهد تعداد زیادی از بازیکنان مشترک بین هر دو تیم است که پیش از این سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم را داشته‌اند. از امید نورافکن و سجاد شهباز زاده که از جمع آبی‌های جدا و به اصفهان آمده تا علی کریمی و سیاوش یزدانی که جزو بازیکنان محبوب در میان هوادارن اصفهانی بوده‌اند و حالا در استقلال توپ می زنند. یک به یک رفتار این بازیکنان مقابل تیم سابق خود می‌تواند دست‌مایه جنجال و یا از دست‌رفتن محبوبیت شان میان هوداران باشگاه قبلی شود.

کد خبر 398758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.