کاهش ۱۰ درصدی مصرف جوش شیرین در نانوایی‌های اصفهان

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان گفت: در سال ۹۸ آمار استفاده از جوش شیرین در نانوایی‌های سنتی به زیر ۱۰ درصد رسیده و نسبت به سال قبل کاهش داشته است، بیشترین معرفی‌شدگان به تعزیزات در زمینه مراکز تولید و توزیع نانوایی‌ها بوده‌اند.

سید مهدی میر جهانیان  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استفاده از هر گونه افزودنی به غیر از مواردی مانند آب، آرد، نمک و بهبوددهنده‌های مجاز که در فرمولاسیون استاندارد برای نان سنتی مشخص شده، غیر مجاز است، اظهار کرد: در صورت استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز در نانوایی‌ها برخورد قاطع و لازم با آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: جلوگیری از مصرف جوش شیرین و درصد نمک جزء موارد مهم در پخت و تولید نان است که در استاندارد ۱۰۳ نان مطرح می‌شود تا مشخص کندکه کیفیت یک نان سنتی، وضعیت نوع مواد مورد استفاده در نان، میزان نمک، PH و ... باید چقدر باشد تا از حد استاندارد خارج نشود.   

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان با توضیح اینکه مصرف جوش شیرین صد در صد ممنوع است، افزود: بهداشت محیط در کل استان اصفهان برنامه ماهیانه برای سرکشی به نانوایی‌های سنتی در جهت استفاده از جوش شیرین داریم، نمونه‌برداری از میزان نمک و جوش شیرین  و ... می‌شود تا به آزمایشگاه مرجع فرستاده شود تا تمام موارد در پخت نان‌های سنتی طبق اصول رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه امسال در استان اصفهان درصد مصرف جوش شیرین در نانوایی‌های سنتی کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با اجرا کردن برنامه‌های مدون در این زمینه در صد استفاده از جوش شیرین در سال ۹۸ به زیر ۱۰ در صد رسیده  و این آمار در سال ۹۷ حدود ۱۸ درصد بوده است.

میرجهانیان خاطرنشان کرد:  با توجه به آزمون‌های لازم و آمار موجود در ارتباط با نان‌های سنتی، نان اصفهان بهترین نان کشور شناخته شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از جوش شیرین در استان اصفهان در حداقل میزان ممکن قرار دارد و آماراستفاده از جوهر قند و بلانکید در نان‌های سنتی استان صفر است، جوش شیرین بیشتر در نان‌های لواش و تافتون استفاده می‌شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین معرفی‌شدگان به مراجع قضایی به ویژه تعزیرات در ارتباط با مراکز تهیه و توزیعی ( در تمام زمینه‌ها که یکی از آن‌ها جوش شیرین است)که اعمال قانون شدند، نانوایی‌ها بوده‌اند.

کد خبر 398747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.