خسارت مادی و غیرمادی قطعی چند روزه اینترنت چه بود؟!

اینترنت؛ بخش جدایی ناپذیر زندگی این روزهای مردم، بسترساز ایجاد کسب‌وکارهایی نو شد که بخش مهمی از اقتصاد هر کشور تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که به ازای هر روز قطعی اینترنت، فقط در کشور ما زیان ۴۰۰۰ میلیارد تومانی را در پی دارد، ضرری که در روزهای اخیر گریبانگیر بسیاری کسب‌وکارهای آنلاین شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از بروز حواشی‌های ناشی از افزایش ۵۰ و ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین، شامگاه شنبه_۲۵ آبانماه_ ، اینترنت بسیاری از شهرهای کشور با اختلال روبه رو شد و تا ۱۲ روز نیز ادامه یافت؛ اختلالی که مسئولان آن را ناشی از تصمیم شورای امنیت کشور که تحت ریاست وزیر کشور (رحمانی فضلی) است، می‌دانند.

اگرچه براساس اظهارات وزیر کشور، این اقدامات را به منظور جلوگیری از وارد شدن خسارات بیشتر به کشور انجام گرفته است اما به هرحال اختلال در این شبکه آن هم در شرایطی که استارتاپ‌های بسیاری در حوزه دیجیتال و با استفاده از اینترنت فعالیت‌ می‌کنند باعث بروز خساراتی به این فعالان شد.

همچنان که یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق کنونی و وزیر بازرگانی دولت‌های پیشین نیز در گفت‌وگو با ایمنا گفته بود که " بی شک قطع شدن اینترنت کسب و کار فعالان اقتصادی که نیاز به ارتباط با دیگر کشورها و شبکه ارتباطات بین المللی داشته اند را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده و  برقراری شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) در اواسط روزهای قطعی اینترنت موجب بهبود فعالیت برخی از کسب و کار ها نسبت به گذشته شد.در صورتی که اینترنت جهانی قطع نمی شد شاهد بروز خسارت های بزرگ و عظیم تری برای کشور می بودیم و بی شک خطر بروز این خسارات بیش از خطر آسیب به کسب و کار های اینترنتی کشور بود."

بر اساس داده‌های موجود از میان جمعیت کل کشور که تقریبا بیش از ۸۲ میلیون نفر را شامل می‌شود، حدود ۷۳ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و این از ضریب نفوذ تقریبا ۹۰ درصدی اینترنت در کشور حکایت دارد. ضمن اینکه از تعداد کل کاربران اینترنت در کشور، کاربران موبایلی حدود ۷۷ درصد از آنها را تشکیل می‌دهند، بنابراین هرگونه اختلال سراسری در اینترنت به ویژه اینترنت تلفن همراه می‌تواند باعث زیان‌های قابل توجه به کسب و کارهای این حوزه شود.

در همین خصوص گفته می‌شود حدود ۵۰ هزار وبسایت اینترنتی نماد اعتماد و ۱۲۰۰ کسب و کار اینترنتی مجوز فعالیت دارند، بنابراین هرگونه اختلال در اتصال این شرکت‌ها یا کاربران به اینترنت می‌تواند فعالیت اقتصادی این واحدها را عملا به تعطیلی بکشاند همچنان که یکی از فعالان این حوزه که بر GIS (Geographic Information System) یا "سامانه اطلاعات جغرافیایی" متمرکز است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: به وجود آمدن اختلال در اینترنت عملا باعث تعطیل شدن شرکت شد و در این مدت فقط کارکنان بخش اداری در شرکت حضور داشتند.

عملا هیچ اعتمادی به شعارهای فناورانه نیست!

وی می افزاید: در پی این تعطیلی نیز خسارتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در طول چهار روز به شرکت وارد شد.

به گفته این فعال اقتصادی زیان مالی تنها خسارت وارد شده به این کسب و کار نیست بلکه بیشترین ضرر متحمل شده، زیان اعتباری به این شرکت بوده است زیرا قبل از بروز چنین اتفاقاتی در کشور، در حال ارائه خدماتی به مشتریان خارجی و در حال مذاکره برای گسترش سرویس بوده که این قطعی اینترنت باعث بروز بی اعتمادی از سوی طرف‌های خارجی نسبت به آن‌ها شده است.

او می‌گوید: با این وجود تمامی شعارهایی که در این زمینه داده می‌شود مانند انتقال و صادرات فناوری عملا هیچ اعتمادی به آن‌ نیست. دولت باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کند.

بدقولی به مشتریان بدتر از خسارت مالی بود

نسرین ایروانی، یکی دیگر از فعالان این حوزه نیز با صحبت از زیان بسیار کسب و کار خود به دنبال قطعی اینترنت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی از امور مربوط به کسب و کار ما با استفاده از اینترنت موبایل انجام می‌شود که در نتیجه این قطعی دچار زیان شدیم، همچنین امکان ارائه خدمات به مشتریان وجود نداشت و همین امر باعث بد قول شدن ما در بین مشتریان شد.

وی ادامه می دهد: ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین خسارت‌ها، خسارت به تعهد ما بود، در واقع تعهد ما نسبت به مشتریان دچار زیان شد و مشتریانی که به هر دلیل به ما اعتماد کرده بودند و به محصول خود در زمان مشخصی نیاز داشتند، موفق به دریافت آن نشدند. به علاوه با قطعی اینترنت، در دریافت سفارشات نیز با مشکل رو به رو شدیم که می‌توان از این حیث خسارتی در حدود ۱۰ میلیون تومان را برآورد کرد.

او معتقد است: در ایران کسب و کارهای دیجیتالی حتما باید در کنار کسب و کار دیجیتال خود، فعالیت سنتی هم داشته باشند و نمی‌توان مانند سایر کشورها کاملا دیجیتالی فعالیت کرد.

خسارت زمانی!

البته در این بین برخی از کسب و کارها نیز از خسارت زمانی سخن گفتند به عنوان مثال علی ارفه، یکی از اعضای تیم گیم تیوب، به خبرنگار ایمنا می گوید: با به تعویق افتادن انعقاد برخی از قراردادها، از نظر زمانی متحمل زیان شدیم. به علاوه مجبور به انجام مجدد برخی از امور نیز هستیم.

به ندرت اما کسب‌وکارهایی نیز هستند که از این قطعی اینترنت خسارتی متحمل نشده اند که البته به نظر می‌رسد این امر ناشی از وابستگی کمتر این کسب‌وکارها به اینترنت به ویژه اینترنت بین الملل است.

اینترنت داخلی کافی بود

در همین ارتباط احمد امینی مدیرعامل شرکت "رایانه امین" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به فعالیت شرکت (طراحی و تولید نرم افزار منابع انسانی) با وجود قطعی اینترنت بین الملل مشکلی وجود نداشته و اینترنت داخلی موجود با وجود سرعت پایین در برخی موارد، مشکل را برطرف می‌ساخت؛ تقریبا تنها پشتیبانی به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

در صورت قطعی اینترنت چقدر خسارت به کشور وارد می‌شود؟

شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با برخی رسانه ها، زیان قطعی اینترنت در کشور را روزانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

همچنین یکی از اعضای هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی درباره ضرر ناشی از قطعی اینترنت از زیان ۹۰۰ میلیارد تومانی کسب و کارهای اینترنتی در طول تنها سه روز سخن به میان آورد.

این میزان خسارت آن‌قدر قابل توجه بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به رغم اینکه شورای امنیت کشور مسئولیت قطعی اینترنت را برعهده داشت، از مردم عذرخواهی کرد.

او شنبه هفته گذشته با انتشار پیامی ویدیویی از کابران اینترنت عذرخواهی کرد و از اپراتورهای تلفن همراه خواست تا با افزایش مدت زمان قطعی اینترنت به زمان انقضای سرویس مشتریان، از کابران اینترنت دلجویی کنند.

باوجود اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آذری جهرمی در یک برنامه رادیویی که تقریبا دو هفته پیش به روی آنتن رفت از کاهش ۹۰ درصدی تراکنش‌های برخی از کسب و کارهای مجازی خبر داده بود.

در نهایت اگرچه برخی از کسب و کارهای مجازی مانند اسنپ و دیجی کالا یا بانک‌ها و برخی از شرکت‌های بزرگ و وب‌سایت‌های دولتی و غیر دولتی به دلیل اتصال به شبکه ملی اطلاعات در زمان قطعی اینترنت بین الملل همچنان به فعالیت خود ادامه دادند اما آیا اقدماتی نظیر افزایش زمان انقضای سرویس اینترنت یا هدیه یک گیگابایتی، می تواند خسارت‌های وارده به این کسب و کارها را جبران کند؟!

کد خبر 398741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.