مجلسی‌ها به دنبال یک قربانی

تلاش تندروها برای ساقط کردن دولت،شرایط این روزهای عراق و استعفا نخست‌وزیر ودغدغه اصلی نامزد ان مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -شنبه ۹آذرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شروع دوباره عراق» به بررسی شرایط این روزهای عراق و استعفا نخست‌وزیر  پرداخت و نوشت: اعتراض‌های مردم عراق سرانجام دولت این کشور را مجبور به استعفا کرد. بعد از درگیری‌های فراوان در شهرهای مختلف این کشور و کشته و زخمی شدن صدها عراقی روز گذشته نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که استعفا می‌دهد. عادل عبدالمهدی گفته بعد از شنیدن پیام مرجعیت دینی این کشور یعنی آیت‌الله سیستانی تصمیم به این اقدام گرفته است. آیت‌الله سیستانی دیروز در پیامی خواستار رسیدگی به مطالبات مردم عراق شده و در بیانیه خود گفته از پارلمان می‌خواهد که شرایط را برای انتخابات سالم و پاک که انعکاس‌دهنده اراده ملت عراق از طریق انتخابات باشد، فراهم کند.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیروز اعلام کرد که نامه‌ای رسمی را درباره استعفایش به پارلمان ارائه می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، در پی ناآرامی‌های شدید در عراق و واکنش‌های بسیار نسبت به برخوردهای صورت گرفته با معترضان از جمله پیام دیروز مرجعیت عراق، عبدالمهدی گفت، نامه‌ای رسمی را درباره استعفایش به پارلمان تقدیم می‌کند. عبدالمهدی در بیانیه خود اعلام کرده است: به خطبه مرجعیت عالی دینی در روز جمعه با توجه بسیار گوش دادم که در آن ذکر کرده‌اند با توجه به شرایط دشواری که کشور شاهد آن است و آن ناتوانی آشکاری که در تعامل گروه‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر و ناتوانی در تضمین حقوق و ممانعت از ریختن خون‌ها نمود پیدا کرده است، از پارلمان که دولت از آن شکل گرفته است، خواسته می‌شود تا در گزینه‌های خود در این خصوص تجدیدنظر کرده و بر اساس منافع عراق رفتار کند، برای پاسخ به این دعوت و تسهیل و تسریع در انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن، نامه‌ای رسمی را درباره درخواست استعفایم از ریاست دولت کنونی به پارلمان محترم عراق ارائه خواهم داد تا پارلمان بتواند در گزینه‌های خود بازنگری کند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «ردصلاحیت ها، انتخابات را سردتر می‌کند» به بررسی دغدغه اصلی کاندیدهای مجلس پرداخت و نوشت: به زمان برگزاری انتخابات مجلس کم‌کم نزدیک می‌شویم و افراد برای ثبت نام آماده می‌شوند تا قدم به عرصه رقابت انتخاباتی بگذارند. حال در این میان همه نگاه‌ها به شورای نگهبان در خصوص رد یا تایید صلاحیت‌هاست. در این راستا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: «شورای نگهبان از پیروزی یا شکست افراد متضرر نمی‌شود، بلکه ضرر وقتی است که افراد ناسالم وارد مجلس شوند و مجلس ناکارآمدی داشته باشیم. رقابت سالم مورد حمایت شورای نگهبان است، اما حمله به شورا و نظارت استصوابی موجب افزایش مشارکت نخواهد بود.»

کمتر از سه ماه تا انتخابات حساس مجلس یازدهم باقی است و جریانات سیاسی نیز درصد هستند تا با تمام نیرو و انرژی خود به میدان رقابت بیایند. این در حالی است که ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس از فردا ۱۰ آذر به مدت ۶ روز کاری آغاز خواهد شد و افراد و جریانات سیاسی باید خود را برای ثبت نام مقدماتی آماده کنند و منتظر احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان باشند. هر چند که به قرائت بسیاری از کارشناسان آنچه که بیش از ثبت نام اولیه اهمیت دارد نحوه احراز صلاحیت‌هاست. گرچه چندی پیش آیت‌ الله جنتی، دبیر شورای نگهبان خطاب به کسانی که قصد ثبت نام در انتخابات را دارند گفت: «من توصیه می‌کنم که هرکس قصد ثبت‌نام دارد، خوب قانون را مطالعه کرده و از شرایط ثبت‌نام آگاه شود.» لذا به‌نظر می‌رسد که سخن دبیر شورای نگهبان ناظر بر ماده ۲۸ قانون انتخابات باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن انتخابات پیش رو، شورای نگهبان نقش مهمی دارد. با این همه نکته مهم دیگری را نیز باید در نظر گرفت و آن حضور مردم در پای صندوق‌های رای است. چرا که اتفاقات ماه گذشته به طور جدی بر مشارکت مردم در انتخابات تاثیر گذاشته و باید در این نزدیک به سه ماه روندهایی طی شوند که میزانی از رضایت در مردم ظاهر شود و نظرشان نسبت به حضور در انتخابات تغییر کند و در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «دولت در سیبل سقوط» به بررسی تلاش تندروها برای ساقط کردن دولت  پرداخت و نوشت: حسن روحانی به خاطر عملکردش طی سال‌های اخیر مورد انتقاد اصلاح‌طلبان بوده و هست‌ چرا که با حمایت سرمایه اجتماعی این جریان سیاسی توانست بر رقیبان خود پیروز شود اما در ادامه هیچ کدام از مطالبات این پایگاه اجتماعی را پیگیری نکرد و درواقع چشم روی همه وعده‌های انتخاباتی خود بست. این روند ادامه داشت تا اینکه اخیرا به دنبال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین از سوی سران سه قوه دوباره موج انتقادات به سوی دولت روانه شد. در حالی که این تصمیم یک تصمیم جمعی و با حمایت رهبری اجرایی شد، اما اصولگرایان از این فرصت استفاده کرده و بیشترین حملات را به رهبری محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی روانه دولت تدبیر و امید کردند. هر چند عملکرد دولت نیز خودش عاملی بر این انتقادات است چرا که در هفته گذشته زمانی که حسن روحانی درباره تصمیم به افزایش قیمت بنزین اعلام کرد که خودش نیز روز جمعه در جریان افزایش قیمت قرار گرفته است، این سخن حسن روحانی با حجم وسیع انتقادات از سوی همه جریان‌ها و فعالان سیاسی و به خصوص کاربران در فضای مجازی مواجه شد. 

این سخنان حسن روحانی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت به گونه‌ای که حتی حامیان دولت نیز در صفحات شخصی خود در فضای مجازی نسبت به آن اظهار ناامیدی کردند. برای مثال غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در توئیترش نوشت: «به عنوان یکی از حامیان این دولت غرق در عرق شرم از مصاحبه وزیر کشور بودم که سخنان همراه با قهقهه جناب رئیس‌جمهوری پاک ناامیدمان کرد.» 

انتقادات به دولت اما فقط به اینجا ختم نمی‌شود بلکه اصولگرایان که همیشه یکی از منتقدان اصلی این دولت بوده‌اند حالا به واسطه عملکرد دولت و نارضایتی مردم به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی بهترین فرصت را پیدا کرده‌اند تا بیشترین حملات را با طیب خاطر به سمت روحانی نشانه بروند. رهبری حملات را اما به تازگی محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی بر عهده گرفته‌اند. صداوسیما نیز که همیشه نسبت به دولت کم‌لطفی داشته است در جریان تظاهرات مردمی در روز دوشنبه هفته گذشته با انتشار تابلو نوشته‌هایی که مضمون‌شان حمله به دولت و مجلس بود به گونه‌ای همراهی و تلاش کرد تا بیشترین انتقادات مردمی را به واسطه افزایش قیمت بنزین متوجه دولت کند. 

اصولگرایان اما حالا طرح استیضاح دولت حسن روحانی را در مجلس کلید زده‌اند. البته مجلس پیش از این استیضاح وزرای دولت روحانی را کلید زده بود هرچند وزیر کشاورزی فرار را بر قرار ترجیح داد و حالا مجلسیان با پیگیری طرح استیضاح سه وزیر نفت، آموزش و پرورش و همچنین وزیر کشور به دنبال به حد نصاب نرسیدن دولت هستند. در این میان اما برخی نمایندگان اصولگرا می‌گویند هدف آنها ساقط کردن دولت حسن روحانی است، به گونه‌ای که شهاب نادری، عضو فراکسیون ولایی مجلس، پیش از این به «اعتمادآنلاین» گفته بود: به دنبال از حد نصاب افتادن کابینه دوازدهم هستیم و در شرایط فعلی استیضاح هر وزیری که به مجلس بیاید رای می‌آورد. در عین حال بعد از ساقط شدن دولت هم می‌توانیم بودجه اداره کشور را تامین کنیم.

عضو فراکسیون ولایی مجلس گفته: درصورت رای‌آوری استیضاح‌های مطرح‌شده، وزرای فعلی دولت دوازدهم از حد نصاب می‌افتد، ما با تشکیل مجدد کابینه دولت مشکلی نداریم و درپی این اتفاق هستیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «نقطه اصابت تورم بنزین» به بررسی تورم ماهانه برای دهک‌ها پرداخت و نوشت: بر اساس گزارش مرکز آمار در ماه گذشته تورم ماهانه برای دهک‌ها، دو روند متفاوت را ثبت کرد؛ یک روی کاهشی برای دهک‌های بالا و یک روی افزایشی برای دهک‌های پایین. بیشترین تورم مربوط به دهک اول و معادل ۱/۹ درصد بود و کمترین تورم نیز به طبقات میانی هزینه‌ای و در حدود ۱/۴ درصد ثبت شده است. گزارش مرکز آمار حکایت از یک تفاوت در عوامل به وجود آورنده تورم و اثرپذیری از سیاست بنزینی در آبان ماه در بین دهک‌های مختلف دارد. قیمت بنزین در هفته پایانی آبان ماه افزایش یافت، گروه حمل و نقل در برخی دهک‌ها نقش کلیدی را در شاکله تورم بازی می‌کند. به روایت مرکز آمار، آنی‌ترین واکنش را سبد مصرفی دهک‌های بالا به افزایش قیمت بنزین نشان داده است. طوری‌که از کل تورم ماهانه دهک دهم (۱/۷ درصد)، در حدود یک درصد متعلق به گروه حمل و نقل بوده است. در حالی‌که سهم افزایش قیمت بنزین در تورم ماهانه دهک اول حدود ۰/۱۴ درصد بوده است؛ یعنی در حدود یک هفتم دهک دهم. بالاترین هزینه‌های دهک اول، تحت تاثیر گروه سبزیجات و مسکن بوده است. البته برای مطالعه میزان و شکل اثرگذاری تورم بنزین بر دهک‌های مختلف، باید منتظر گزارش‌های ماه‌های بعد بود، اما تصویر اولیه گزارش مرکز آمار، پردرآمدها را متاثرین اصلی افزایش قیمت بنزین معرفی می‌کند.

کد خبر 398689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.