داستان مدیر ناسا و سیارکی به نام نادری!

فیروز نادری یک دانشمند ایرانی است که حدود ۳۷ سال در سازمان هوایی ناسا وظایف مختلفی بر عهده داشته و مسئولیت اصلی او مدیریت آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (Jet Propulsion Laboratory) بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیروز نادری در طی این سال‌ها در زمینه‌های مختلفی مانند توسعه فناوری، مدیریت برنامه‌ها، سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اختر فیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای فعالیت می‌کرد. وی در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر کل اکتشافات منظومه خورشیدی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا انتخاب شد. شهرت این دانشمند ایرانی بیشتر به جهت دو کاوشگر مریخ با نام‌های روح و فرصت بوده که امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را برای انسان ها به ارمغان آورده است. در ادامه شما را با بیوگرافی فیروز نادری، شروع فعالیت  در ناسا و پروژه اکتشاف مریخ وی بیشتر آشنا می‌کنیم:

بیوگرافی فیروز نادری

فیروز نادری در فروردین ماه سال ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. او دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی خود را در شهر زادگاه خود گذراند و پس از آن به تهران نقل مکان کرد. دکتر نادری بعد از گذراندن دوره متوسطه به کشور آمریکا مهاجرت کرد و دوره کارشناسی خود را در رشته برق در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند. این دانشمند ایرانی پس از به پایان رساندن تحصیلات خود برای گذراندن خدمت سربازی به کشور بازگشت و پس از آن برای ادامه فعالیت‌های خود راهی آمریکا شد.

شروع فعالیت در ناسا

فیروز نادری به محض بازگشت به آمریکا یعنی سال ۱۹۷۹ در سازمان ناسا استخدام شد؛ وی ابتدا کار خود را در بخش پیش‌رانش جت JPL آغاز کرد. فعالیت اصلی  این مرکز طراحی و تولید پرتابه‌های بی‌سرنشین به قسمت‌های خارج از منظورمه شمسی بود. فیروز نادری در مدت زمانی که در آزمایشگاه JPL مشغول کار بود، سمت‌های مختلفی مانند مهندس سیستم، مسئول توسعه فناوری، مدیر آزمایشات مطالعه زمین از راه دور و مدیر سیستم‌های سیاره‌ای، مدیر برنامه‌ سیستم‌های ارتباطی ماهواره را بر عهده گرفت. وی به خاطر عملکرد چشمگیر خود در پروژه Scatterometer موفق به دریافت جایزه رهبر برجسته ناسا شد. اهداف این پروژه، اندازه‌گیری‌ راداری فضایی روی بادهای اقیانوسی بود که در پیش‌بینی وضعیت آب و هوا کاربرد داشت.

پروژه اکتشاف مریخ

فیروز نادری در سال ۲۰۰۰ مدیریت پروژه اکتشاف مریخ را بر عهده گرفت؛ او موفق شد طی چهار سال دو کاوشگر مریخ‌نورد "روح" و "فرصت" را به فضا پرتاب کند. شهرت نادری بیشتر به دلیل فرستادن این دو کاوشگر به مریخ بود، زیرا از این طریق اطلاعات زیادی در مورد این سیاره در اختیارشان قرار گرفت. دکتر نادری پس از به اتمام رساندن پروژه "اکتشاف مریخ" در سال ۲۰۰۵ به سمت معاونت تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیش‌رانش جت منصوب شد و برنامه‌ها و راهبردهای استراتژیک را طراحی کرد. او تقریبا شش سال در این سمت باقی ماند و در سال ۲۰۱۱ نیز به عنوان مدیر کل اکتشافات منظومه خورشیدی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا منصوب شد.

سیارکی به نام نادری

فیروز نادری در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد؛ پس از آن به افتخار این دانشمند بزرگ سیارکی به نام او (Naderi ۵۵۱۵) نامگذاری شد. این سیارک را یک ستاره شناس آمریکایی به نام الئانور اف هلین در سال ۱۹۸۹ کشف کرد. Naderi 5515  هر ۴.۴ سال زمینی یک دور، گرد خورشید می‌چرخد و هر ۵.۲ ساعت یک بار هم دور خود می‌گردد. مدیر کل اکتشافات منظومه خورشیدی در فوریه سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد و هم‌اکنون در سمت مشاور مدیریت در ناسا و به عنوان یک سخنران عمومی فعالیت می‌کند.

کد خبر 398677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.