مصرف نوشابه چه تاثیری بر سلامت زنان دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که مصرف نوشابه، خطر شکستگی لگن را در میان زنان یائسه افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زمانی که چگالی مواد معدنی استخوان‌ها در بدن افراد کاهش پیدا کند، خطر شکستگی در آن‌ها بیشتر می‌شود. نتایج یک مطالعه‌ نشان داده است که به طور جهانی در هر سه ثانیه، یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ می‌دهد. با وجود اینکه عواملی مانند سن و جنسیت، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، عادت‌های سبک زندگی نیز در این زمینه نقش مهمی دارد؛ به عنوان مثال سیگار کشیدن و مصرف الکل، دو عامل مهم در ابتلا به پوکی استخوان است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین مصرف نوشابه و چگالی مواد معدنی استخوان لگن و ستون فقرات، مطالعه جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها رابطه بین مصرف نوشابه و خطر شکستگی لگن را در طول دوره زمانی ۱۶ سال بررسی کردند. پژوهشگران برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۷۲ هزار و ۳۴۲ زن یائسه را ارزیابی کرده و از  شرکت‌کنندگان خواستند به پرسشنامه‌ای در مورد سبک زندگی خود پاسخ دهند؛ این پرسشنامه شامل سوالاتی در مورد مصرف نوشابه کافئین‌دار و بدون کافئین بود.

محققان عوامل دیگر مانند سن، سطح تحصیلات، درآمد خانواده، شاخص توده بدنی (BMI)،  استفاده از روش هورمون‌درمانی و قرص‌های ضد بارداری، مصرف کافئین و سابقه زمین‌خوردن افراد را که ممکن است بر نتایج مطالعه تاثیر بگذارد، ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد رابطه مستقیمی بین مصرف نوشابه و آسیب‌های مربوط به پوکی استخوان وجود دارد. زنانی که طی انجام این مطالعه و در طول هفته به طور میانگین ۱۴ وعده یا بیشتر نوشابه مصرف کردند، ۲۶ درصد بیشتر از افرادی که اصلا نوشابه مصرف نکردند به شکستگی لگن مبتلا شدند. همچنین زنانی که در این مطالعه نوشابه بدون کافئین مصرف کردند، ۳۲ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر شکستگی لگن قرار گرفتند. 

نتایج این مطالعه در مجله Menopause منتشر شده است.

کد خبر 398668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.