الزامات سفر جاده‌ای در زمستان

سفر پدیده‌ای جذاب در هر زمان است، اما چالش‌ها و لذت‌های سفر در هر فصل متفاوت بوده و ایام سرما چالش‌ها را بیش از هر زمان دیگری پیش روی مسافر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر و خصوصا سفر جاده‌ای جذاب‌ترین پدیده برای بسیاری انسان‌ها است. سفر تجربه‌های رنگارنگ را پیش روی ماجراجویانی قرار می‌دهد که دل به دریا می‌زنند و به دور از هیاهو رهسپار جاده‌ها شده تا توشه ذهن خود را پر نگه دارند. سفر در هر کدام از چهار فصل سبز، سفید، زرد و کهربایی ویژگی‌های خود را دارد، اما سفر در فصل سرما کمی با دیگر ایام سال فرق و نیاز به الزاماتی دارد.

سفر جاده‌ای در روزهایی که خورشید سینه را سپر کرده و قدرت خود را با تمام قوت به رخ زمین می‌کشد تا روزهایی که پرتوهای آن به خواب زمستانی می‌روند، داستانی کاملا جدا دارد. دیگر نمی‌توان تنها با یک چادر و چند دست لباس و خودرویی با باک پر به دل جاده زد، بلکه در این فصل باید با تجهیزات لازم به میدان بروید تا از گزند سرما و برف در امان باشید.

اگرچه سفر در این روزهای سرد سخت‌تر به نظر می‌ آید، اما لذت آن نیز به همان اندازه بیشتر می‌شود. لذت همنشینی دور آتش، در میان برف یا تماشای جنگل‌های بی‌برگ و کویر پر ستاره‌تر از همیشه بسیار منحصر به فرد است. رانندگی در مه و برف در میان سرزمین‌های سبز حالا سفید شده و یا لذت بردن از آفتاب وسط ظهر در مناطق کویری تجربه‌هایی است که تنها در فصل سرما می‌توان آن‌ها را بدست آورد.

با این حال سفر جاده‌ای در روزهای سرد سال چالش‌های بسیار دارد که با رعایت برخی نکات و همراه داشتن کمی امکانات به راحتی می‌توان از پس آن‌ها بر آمد:

زنجیر چرخ

ابتدایی ترین وسیله که باید در هر خودرویی برای یک سفر زمستانه باشد زنجیر چرخ است. اگر تا به حال در برف و بوران گیر نکرده‌اید از تاثیری که چند تکه آهن بر روی تایر خودرویتان می‌تواند داشته باشد، بی خبرید. زنجیر چرخ با ساختاری فلزی اگرچه یک وسیله ساده است، اما می‌تواند در بسیاری از مواقع جان شما را نجات و خودرو را از یک بحران خارج کند. ایران کشوری با آب و هوای متغیر و غیر قابل پیش بینی بوده که حتی در خشک‌ترین جاده‌ها غافل گیری به بار می‌آورد؛ پس از زنجیر چرخ و آچارهای داخل صندوق عقب غافل نشوید.

ضد یخ

موتور هیچ خودرویی در زمستان بدون استفاده از ضد یخ قادر به حیات نیست و هر راننده‌ای باید پیش از شروع فصل سرما مقداری از این ماده را در رادیات خود بریزد. خودروهای درون سوز بنزینی، گازوئیلی و گازسوز حرارت زیادی تولید می‌کنند که این حرارت برای موتور و اجزای درونی خودرو مخرب و زیان آور است. اما خود این آب نیز زمانی که به انجماد برسد می‌تواند به سمی برای موتور تبدیل و آن را از بین ببرد. در سفرهای زمستانی حتما علاوه بر ضد یخی که در رادیاتور موجود است کمی در صندوق عقب ماشین به همراه داشته باشید تا در مواجه با سرمای طاقت فرسا قلب تپنده خودرو شما بدون ریپ زدن به کار خود ادامه دهد.

لباس‌های کتانی و نایلونی

لباس و پوشش مهم‌ترین ابزار انسان برای مقابله با سرما و عاملی برای بقا است. لباس‌های کتانی با جنس محکم و تاروپودی فشرده در گرم نگه داشتن بدن بسیار موثر هستند. در کنار لباس‌های کتانی که بدن را در جنگ با سرما دارای زره می‌کنند، لباس‌های نایلونی و پلاستیکی نیز در برابر رطوب مقاوم هستند و می‌توانند به عنوان پوششی مناسب برای مقابله با برف و باران بر روی لباس‌های گرم پوشیده شوند. "بارانی"ها که با ساختاری منحصر به فرد بر روی دیگر لباس‌ها قرار گرفته قطعا بهترین سلاح برای جلوگیری از خیس شدن لباس‌ها و بدن انسان هستند.

آب

در زمستان سیستم بدن انسان کارکردی کاملا متفاوت با دوران گرما دارد و در این مدت بدن انسان کمتر نیاز به آب پیدا می‌کند. اما این کمتر شدن نیاز به آب تنها حسی است که به انسان دست می‌دهد و در واقعیت باید حتی بدون داشتن حس تشنگی به میزان کافی آب نوشید. بدن و ذهنی که به اندازه کافی آب دریافت کند بسیار مقاوم خواهد بود تا در سفر تجربه‌ای لذت بخش به دست آید. همچنین به دلیل شرایط خاص جاده‌ای ممکن است در روزهای سرد سال آب و مواد غذایی کمتری بتوان تهیه کرد، پس اگر در زمستان به دل جاده می‌زنید به اندازه کافی آب با خود حمل کنید.

تجهیزات ناوبری مناسب

مهم‌ترین امکانی که در سفر، تجربه‌ای عالی را به ارمغان می‌آورد تجهیزات ناوبری و شناسایی موقعیت مکانی است. شناسایی بهترین راه و آگاهی از اینکه در هر راهی چه وضعیت دارد عاملی بسیار مهم برای سفر در هر شرایط و آب و هوایی است. با این حال وارد شدن به یک راه اشتباه در فصل سرما قطعا تبعات بیشتری خواهد داشت و راننده و همراه آن باید حسابی حواسشان را به راه جمع کنند. استفاده از تجهیزات ناوبری در گوشی‌ها همراه یا نصب آن‌ها بر روی خودرو بسیار کارآمد خواهد بود.

هیزم

برای گرم نگه‌داشتن خود و یا ایجاد تجربه‌ای بی‌نظیر، آتش عامل تعیین کننده است. آتش گرما تولید و نشستن به دور آن عملی اجتماعی برای ایجاد ارتباطات موثر بوده، آتش با زردی خود تجربه‌هایی رنگارنگ خلق کرده و تبدیل به عامل اساسی برای گردهم جمع شدن در طبیعت است. در هر سفری به طبیعت و یا حتی محل‌های دیگر آتش تبدیل به یک نیاز شده، اما این نیاز امکانات و تجهیزاتی می‌خواهد. هیزم به عنوان اصلی‌ترین اصل برای ایجاد آتش شناخته می‌شود، اما تکنیک‌های دیگری برای تولید گرمای طبیعی در مواقع سرما وجود دارد؛ در صورتی که در سفر هیزم به همراه ندارید با استفاده از قند و خاکستر می‌توانید شمعی طبیعی درست و از نور و گرما آن لذت ببرید.

به طور کلی هیچگاه فراموش نکنید که سفر جاده‌ای در زمستان راه و رسم خود را دارد و برای کسب تجربه‌ای دلنشین باید مسائل بالا رعایت شود. اگر قصد سفر در زمستان کرده‌اید حتما شرایط خودرو و تجهیزات خود را کنترل و پس از آن به جاده بزنید تا در بهترین فصل سفر، بیشترین لذت را ببرید.

کد خبر 398650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.