سوال‌های فلسفی و پاسخ شهردار/ مدیران خارج نشین شهرداری

حواشی جلسه اخیر شوراهای اهواز و رشت، اظهارات رئیس شورای سنندج درباره مدیران خارج‌نشین، اختلافات میان شورا و شهرداری تهران و آخرین دستگیری‌ها در میان اعضای شورای چند شهر، مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه علنی شورای شهر اهواز در هفته جاری با دستور کار "پاسخ شهردار به دو سوال عضو شورای شهر" در ارتباط با عدم اقدام شهردار برای اجرای طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی و همچنین موضوع صرف هزینه‌های غیرمتعارف از محل بودجه شهرداری جهت تغییرات دکوراسیون محل سکونت وی برگزار شد.

محمدجعفر فلسفی عضو سوال کننده این اقدام خود را در جهت شفاف‌سازی اقدامات شهردار بدون آنکه تصمیمی بر استیضاح وی در شورای شهر مطرح باشد دانست و گفت: طرح دفع آبهای سطحی باید جزء اولویت‌های شورای پنجم باشد که اگر اجرا شود سند افتخار ما خواهد شد؛ بنا نیست طرح دفع آبهای سطحی به صورت همزمان در کل شهر اجرا شود بلکه اولویت بندی شده و براساس طرح جامع نقاط بحرانی شناسایی و مشکل آنها حل خواهد شد اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای دفع آبهای سطحی نداریم.

وی سوال دیگر خود را اینگونه مطرح کرد: اگر من نسبت به مخارج شهردار در منزل و دفترش سوال کردم دلیل اصلی آن این بود که از بیرون در جریان این مخارج قرار گرفتم و هدف از طرح سوال شفاف سازی است.

در ادامه این جلسه موسی شاعری شهردار اهواز که پس از ۳۰ دقیقه قصد ترک جلسه را داشت، با واکنش منفی اعضای شورا روبه‌رو شد و در مقام پاسخگویی به سوالات فلسفی گفت: من به عنوان شهردار موظف هستم از اموال شهرداری مراقبت کنم وقتی ملکی سقف آن خراب شده است حتی اگر کسی در آن زندگی نکند موظفیم آن را تعمیر کنیم چون اموال شهرداری است. دفتر شهردار نیز نه متعلق به من است و نه به هیچ فرد دیگری بلکه مربوط به شهرداری اهواز است و وضعیت آن در حال حاضر در شأن مدیریت شهری نیست.

وی درباره هزینه‌های را خارج از توان اجرایی مدیریت شهری قلمداد کرد و ادامه داد: اگر امکان تامین اعتباری وجود دارد تلاش کنید تا مسئله متروی اهواز حل شود زیرا خود پروژه مترو اهواز ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این در حالی است که کل درآمدهای نقدی شهرداری اهواز در سال گذشته ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است  که البته تقریبا درآمدهای ما امسال ۴۸ درصد ارتقا یافت.

شاعری با بیان اینکه تابستان امسال در ۴۱۰ نقطه شهری اهواز پس زدگی فاضلاب رخ داده، افزود: ما مخالفتی با انجام مطالاعات دفع آبهای سطحی نداریم اما حرف ما این است اگر دولت می‌تواند کمک کند به آبفا کمک کند تا ۴۵۰۰ میلیارد تومانی که برای تکمیل طرح جامع آب و فاضلاب اهواز نیاز است را انجام دهند.

سنندج؛ اقامت مدیران شهرداری در خارج از کشور

جلال شریعتی رئیس شورای شهر سنندج، از اقامت برخی از مدیران سابق شهرداری در خارج از کشور خبر داد و گفت: آرش رخزادی شهردار سابق منطقه یک سنندج هم‌اکنون در کانادا به سر می‌برد و چندماه قبل از عزیمت به خارج از کشور، درخواست استعفا داده بود.

وی ادامه داد: او سال گذشته نیز چند ماهی به خارج از کشور رفته بود و معاونش به‌عنوان جایگزین اموراتش را انجام می‌داد و امسال نیز کاملاً با اراده شخصی خود رفته و احتمال برنگشتنش برای همیشه وجود دارد.

شریعتی اضافه کرد: هم‌اکنون رامین اسدنژاد مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج و عبدالسلام سپهر معاون سابق خدمات شهری در آفریقای جنوبی اقامت دارند.

تهران؛ انتقادات از شهردار و معاونانش شدت گرفت

در روزهای اخیر، اعضای شورای شهر تهران به بهانه‌های مختلف پیکان انتقاد خود را به سوی حناچی و معاونانش گرفته و عملکرد آنها به ویژه درخصوص عدم هماهنگی مجریان با مصوبات شورای شهر را مورد اعتراض قرار دادند.

محسن هاشمی، در نشست فصلی اعضای شورا با شهردار و معاونانش، نسبت به شکاف میان تصمیمات شورا و اجرا توسط شهرداری به‌طور جدی لب به انتقاد گشود و گفت: در آستانه آغاز برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار داریم و بهتر است سند برنامه را معیار تفاهم خود در عملکرد قرار دهیم اما اگر شکاف بین برنامه و عملکرد وجود داشته باشد، نداشتن برنامه استراتژیک بهتر از نوشتن آن است زیرا اگر رسما بدانیم برنامه‌ای نداریم، بهتر می‌توانیم به‌صورت روزمره شهر را مدیریت کنیم تا اینکه تصور کنیم برنامه داریم؛ اما مجری برنامه، کار خود را بکند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، منشا این شکاف میان شورا و شهرداری را، اعضای شورا دانست که اختیارات خود را واگذار کرده و نظارت نمی‌کنند و افزود: قصد داشتم طرحی را به شورای شهر بیاورم که در آن شهرداری تهران را ملزم کنیم که طرح‌هایی که قصد دارد در سایر مراجع ارائه کند، ابتدا به تصویب شورای شهر برساند اما متاسفانه برخی اعضای شورای شهر با چنین طرحی موافق نیستند و معتقدند نیازی به دخالت شورای شهر نیست در حالی که اگر انتقاداتی نسبت به طرحی انجام شود، انتقاد متوجه شورای شهر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای شهر در برخی ستادها و کمیته‌ها نماینده ندارد و نمی‌تواند نظر دهد، ‌اظهار کرد:‌ در بسیاری از ستادها شهردار تهران نماینده مدیریت شهری است اما اگر نمی توانیم در کمیسیون‌های بالادستی نظر بدهیم بی عرضگی از خود ماست؛ شهرداری نیز طرح‌های خود را مطرح کرده و همه را در عمل انجام شده قرار  می دهد.

علیخانی با اشاره به انتقاداتی که در حوزه حمل و نقل شهر تهران وجود دارد، گفت: انتقادات دیگر از حوزه معاونت حمل و نقل فراتر رفته و به خود شهردار بازمی‌گردد.  

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر دیگر منتقد عملکرد شهرداری در روزهای اخیر بود و گفت: متأسفانه در برخی از حوزه‌ها معاونت تخصصی شهرداری تهران با کمیسیون متناظر خود در شورای شهر به هیچ‌وجه ارتباط ندارد یا در حد بسیار سطحی است که منجر به افتراق حوزه سیاستگذاری و اجرا شده است؛  این وضعیت علاوه بر معاونت فرهنگی اجتماعی و کمیسیون فرهنگی در کمیسیون عمران و حمل و نقل و معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز وجود دارد.

رشت؛ باز هم جلسه شورا تشکیل نشد

صد و پانزدهمین جلسه شورای شهر رشت به دلیل عدم حضور اعضا و به بهانه‌هایی همچون حضور رئیس شورا در اجلاس رؤسای کلانشهرها تشکیل نشد.

تعدادی از اعضای شورا از جمله فرهام زاهد، محمدحسن عاقل‌منش، محمدحسن علیپور و بهراد ذاکری از ابتدا در صحن شورا حضور پیدا کردند و پس از مدتی دیگر اعضا از جمله فاطمه شیرزاد، سیدامیرحسین علوی نیز به جمع حاضر اضافه شدند اما سرانجام باز هم جلسه تشکیل نشد.

لغو تعداد زیاد جلسات شورای شهر رشت به دلیل غیبت اعضای در دوره پنجم بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

سیرجان؛ دستگیری شهردار و ۵ عضو شورای نجف‌شهر

دادستان عمومی و انقلاب سیرجان از دستگیری شهردار، رئیس شورای شهر و چهار تن از مدیران شهرداری نجف‌شهر سیرجان توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر داد.

محسن نیک‌ورز اظهار کرد: این افراد به جرم اختلاس، ارتشاء، پول‌شویی، مداخله در معاملات دولتی و … دستگیر شدند.

بروجرد؛ دستگیری یکی دیگر از اعضای شورا

روز دوشنبه هفته جاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر بروجرد به‌دلیل اتهامات مالی بازداشت شد.

به گفته رضا بهنودفر یکی دیگر از اعضای شورای این شهر اتهامات عضو بازداشت‌ شده هیچ ربطی به زمان کار و ورود این شخص در شورا ندارد و مربوط به زمانی‌ است که او کارمند یکی از سازمان‌های شهرداری بوده‌است.

وی اضافه کرد: این عضو شورای شهر مسئولیت سالن‌های ورزشی این شهرستان را به‌عهده داشته و احتمالاً به‌دلیل مسائل مالی این سازمان بازداشت شده‌ است و این بازداشت، هیچ خللی در کار او در شورای شهر ایجاد نمی‌کند و می‌تواند کمافی‌السابق در سمتی که داشته به‌کار خود ادامه دهد.

مسجدسلیمان؛ احضار اعضای شورا به دادسرا

رئیس و اعضای شورای شهر به اتهام تصرف غیرقانونی در اموال دولتی از طریق استخدام‌های غیرمجاز به دادسرای مسجد سلیمان احضار شدند.

علی اسکندری دادستان عمومی و انقلاب مسجد سلیمان در این رابطه گفت: برابر گزارش‌های واصله از سوی نهادهای مسئول به دادستانی، پس از بررسی موضوع و با ارجاع پرونده به شعبه اول بازپرسی رئیس و هفت نفر اعضای شورای شهر مسجد سلیمان به اتهام تصرف غیرقانونی در اموال دولتی از طریق استخدام‌های غیر مجاز احضار و پرونده قضایی تشکیل شد.

وی افزود: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و رسیدگی‌ها ادامه دارد.

کوتاه از شورا:

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، از این پس شورایاران در نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، دارای حق رأی هستند.

حسین عباسی فرماندار شهرستان پیشوا: بیش از دو ماه و نیم است که شهرداری پیشوا بدون شهردار اداره می‌شود و تأخیر در انتخاب مدیرشهری، آسیب‌هایی را به دنبال دارد که جبران آن سخت و در برخی از مواد امکان ناپذیر است؛ از اعضای شورای اسلامی شهر درخواست می‌کنم تا هرچه سریع‌تر نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند زیرا هم اکنون پروژه‌های معطل مانده و نیمه تمامی در شهر پیشوا وجود دارد که با نبود شهردار، این پروژه‌ها به سرانجام نمی‌رسد.

فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس: نیازمند ایجاد مشوق برای سرمایه‌گذاران برای احداث اماکن تفریحی و گردشگری در شهر هستیم؛ با توجه به اینکه شهر ساحلی و بندری هستیم برنامه‌ریزی‌ها باید به سمتی برود که فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری حول این سواحل و بنادر باشد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران: قرار است برج میلاد براساس توافق با ناجا و با توجه به مطالباتی که شهرداری از نیروی انتظامی دارد، تهاتر شود و این گود به برج میلاد بازگردانده شود.

حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان: اغلب اعضای شورای شهر به وظایف خود آگاه نیستند که این مساله می‌تواند با آموزش برطرف شود؛ آنها نسبت به اشتباهات و خطاهای مدیران شهری چشم‌پوشی می‌کنند که این موضوع از جمله ضعف‌های شورا محسوب می‌شود.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران: آیین‌نامه نامگذاری معابر شهری درخصوص تغییر نام معابر شهری بر نظرسنجی از مردم تاکید کرده است؛ مخالف شیوه حاضر در نامگذاری معابر هستم زیرا برای نامگذاری معابر پایتخت می‌توانیم مکان‌های تازه تأسیس را به نام بزرگان نامگذاری کنیم نه اینکه نام میدان‌هایی که نام مشخص دارند را تغییر دهیم.

فرامرز نقیبی، عضو شورای شهر ساری: شهردار ساری دو ماه است فعالیت خود را آغاز کرده اما برخی افراد در شورا به‌دنبال استیضاح وی هستند؛ به نظر می‌رسد شهرداری ساری به ثبات و آرامش نسبی رسیده است و از هزینه‌های جاری شهرداری کاسته و درآمد آن برای بدهی پیمانکاران پرداخت شده است.

کامران حیدری رئیس شورای شهر بروجن: بروجن نزدیک به چهار ماه و نیم است که شهردار ندارد؛ شهردار انتخاب شده اما بخشنامه‌ها باعث کندی در این کار شده و منتظر هستیم در استان کارهای اداری انجام شود و به زودی شهردار منتخب بر کرسی شهرداری بروجن بنشیند.

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران: می‌دانیم شرایط تحریم است اما با همین شرایط هم می‌شد مشکلات را برطرف کرد و حمل و نقل عمومی را توسعه داد اما دولت در این زمینه کمک نکرده و در چند سال گذشته یک اتوبوس هم نداده است؛ قیمت بنزین افزایش یافت ولی ترافیک همچنان به قوت خود باقی است و روز به روز هم بر آلودگی هوا افزوده می‌شود.

سپنتا نیکنام، رئیس کمیسیون خدمات و مناسب سازی فضای شهری شورای شهر یزد: ماهانه ۱۷ میلیون تومان از سوی شورای اسلامی شهر یزد برای حمل و نقل معلولان پرداخت می شود؛ در حال حاضر ۱۰ نقطه گردشگری شهر برای استفاده معلولین مناسب‌سازی و در حال بهسازی هستند.

ابراهیم مولوی عضو شورای شهر همدان: شهرداری برخی از ساختمان‌های خالی خود را در اختیار برخی گروه‌ها مانند خانه احزاب گذاشته که حالا تبدیل به محفلی برای توطئه علیه مدیریت شهری شده است؛ باید مشخص شود این ساختمان با چه رویکردی به این موضوع اختصاص یافته است، اگر زمان اجاره آن تمام شده باید مکان پس گرفته شود و اگر برای بازگشایی مسیر خریداری شده باید زودتر تخریب شده و مسیر بازگشایی شود.

سیدمسعود عسگریان، رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان: سال ۹۶ مبلغ شش میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت کردیم اما همچنان اتوبوسی دریافت نکرده‌ایم.

سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: شهرداری برخی از مناطق در مسئله بارش‌ ۲۵ آبان دریافت متفاوتی از سطح ریسک داشته‌اند. یعنی هشدار در سطح قرمز بوده اما شهرداری آن را در سطح زرد در نظر گرفته است، در نتیجه باید برای مدیریت برف شهر، سیستم هشدار قوی طراحی شود.


زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: باید تمهیدات لازم برای احداث آرامستان جدید در تهران پیش‌بینی شود؛ احتمال احداث آرامستان در دو نطقه از تهران وجود دارد که البته این موضوع هم اکنون در درست بررسی و رسیدگی قرار دارد.

کد خبر 398649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.