عسل ارزان تر از ۴۰ هزارتومان، تقلبی است

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: عسل‌های تقلبی با قیمت های بسیار کمی در بازار عرضه می‌شود در حالی که قیمت هر کیلوگرم عسل به صورت عمده ای به کمتر از ۴۰ هزارتومان نمی‌رسد.

سید محمدمهدی طبائیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وجود برخی از برند های تقلبی عسل در بازار و واحد های صنفی، اظهار کرد: قیمت هر کیلو عسل طبیعی در بازار پائین است و قیمت این محصول در خرید و فروش های عمده ای به کمتر از ۴۰ هزار تومان نمی رسد.

وی افزود: محصولاتی که در بازار و واحد های صنفی با عنوان عسل به فروش می رسد و قیمت آنها کمتر از ۴۰ هزار تومان است، عسل طبیعی نیست و از دو روش بدست می آید؛ روش اول خوراندن شکر به زنبور های عسل است و البته این نوع از عسل غیر طبیعی ۵۰ درصد از خاصیت های طبیعی عسل را دارد، زیرا این زنبور های عسل هستند که آب شکر را در کندو تبدیل به عسل می کنند.

طبائیان اضافه کرد: عسلی که از طریق خوراندن شکر به زنبور عسل تولید می شود، عسل تغذیه‌ای یا عسل شکری نام دارد اما در روش دوم تولید عسل های غیر طبیعی زنبور ها، دخالتی ندارند و از این رو به این نوع از عسل های غیرطبیعی "عسل زنبور ندیده" گفته می شود.

وی ادامه داد: این نوع از عسل که عسل مصنوعی یا ساختگی نیز نام دارد از طریق طبخ شکر و برخی از مواد دیگر تولید می شود و هیچگونه خاصیتی ندارد و با قیمت های بسیار مناسب که حتی به کمتر از هر کیلو ۲۵ هزار تومان می رسد نیز در بازار و واحد های صنفی سطح شهر عرضه می شود. به نظر نمی رسد این نوع از عسل مشکل خاصی از لحاظ بهداشتی برای سلامتی افراد مصرف کننده ایجاد کند، اما در حقیقت عسل طبیعی نیست و هیچ یک از خاصیت های عسل را ندارد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مردم تمایل دارند تا از عسل های مرغوب استفاده کنند، تصریح کرد: عسل های تقلبی به عنوان عسل های طبیعی و گیاهی در بازار عرضه می شود و از این رو مردم آن‌ها را خریداری می کنند؛ عسل های تغذیه ای نیز در بازار با عناوینی همچون عسل صد درصد طبیعی به فروش می رسد.

طبائیان یادآور شد: در صورتی که تیم‌های بازرسی اصناف با کارگاه های تولید این نوع از عسل مواجه شوند یا گزارشی پیرامون تولیدات این چنینی برای آنها ارسال شود، با واحد صنفی متخلف برخورد خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال های اخیر عوامل مختلفی موجب خروج عسل از چرخه تغذیه ای و سبد غذای خانواده های ایرانی شده و مواد قندی مضر جایگزین این ماده طبیعی در سفره های غذا شده است؛ در این میان وجود عسل های تقلبی در بازار مزید بر علت شده تا بسیاری از خانواده ها نسبت به خرید این ماده تردید داشته باشند.

این در حالی است که به غیر از مغذی بودن عسل و تاثیر بالای آن در رشد افراد، خواص دارویی آن بر هیچ کس پوشیده نیست و تاثیر عسل در درمان بیماری های مختلف بارها ثابت شده است.

کد خبر 398639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 12 IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    0 0
    ملاك قيمته؟ اينطوري از فردا حتي عسل هاي تقلبي هم بالاي 40 تومن ميشه